This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Boren in geroest staal
#1
Afgelopen week heb ik weer moeten boren in flink geroest staal (ijzer?). Dat viel niet mee niet mee omdat door roestvorming twee delen wel een cm uit elkaar waren gedrukt en daar tussen stukken keihard materiaal waren gevormd. Zelfs met cobaltboren, weinig toeren en een goed snij-/koelmiddel ruim gebruiken, was het een hele klus, waarbij de boren snel bot bleken te worden. Iemand een praktijktip?
Antwoord
#2
Dat soort werk is altijd k*t.
Die ouwe roest vormt dikwijls carbides. En die zijn erg hard. Bijvoorbeeld wolfraamcarbide wordt verhandeld onder de naam Widia, een afkorting van Wie Diamant, also: Hart wie Diamant
Het kan helpen door eerst de roestlaag murw te beuken met een flinke hamer.
Succes!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
(10-06-2021, 18:52)Berghout-2 schreef: Dat soort werk is altijd k*t.
Die ouwe roest vormt dikwijls carbides. En die zijn erg hard. Bijvoorbeeld wolfraamcarbide wordt verhandeld onder de naam Widia, een afkorting van Wie Diamant, also: Hart wie Diamant
Het kan helpen door eerst de roestlaag murw te beuken met een flinke hamer.
Succes!
Wim.

Ik moest door een hoeklijn van m'n kistluik boren en vervolgens door de onderliggende plaat. Door die hoeklijn was geen probleem maar om dan vervolgens in die plaat te komen, was geen eitje (en dat 22 keer). Ik had wel van binnenuit zo veel mogelijk die roestplakken weggeslepen en weggeslagen met een koudbeitel, maar dan nog. Inmiddels is alles gelukt. Door de gaten slotbouten en aan de onderkant carosserieringen en moeren. En toen geleidelijk aan (eerst kit er tussen) die moeren aangedraaid. Het ziet er weer netjes uit en gaat langer mee dan ik. Smile
Ik heb ook die harde laag (ziet er uit als steenkool en is toch ook wel bros) met de betonboor proberen te bewerken, door de gaten in de hoeklijn van m'n kistluik, om een beginnetje voor m'n staalboren te krijgen. Helaas bleek die harde laag daar ook tegen bestand. Sad
Maar ... als het dan eenmaal voor elkaar is, zoals ik wil(de), heb ik altijd toch zoiets van" "Linksom of rechtsom, je hebt het toch weer netjes voor elkaar gekregen". Smile
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)