20-07-2021, 20:46
We zijn van zout af en ik ben nu al blij met mijn nieuwe muggenhor.
Buiten hoor ik ze al maar wij hebben er geen last van.
Buiten hoor ik ze al maar wij hebben er geen last van.
9m Huitema Aphrodite
Muggenhor
|
20-07-2021, 20:46
We zijn van zout af en ik ben nu al blij met mijn nieuwe muggenhor.
Buiten hoor ik ze al maar wij hebben er geen last van. 9m Huitema Aphrodite
20-07-2021, 21:45
Muggen zijn voor iedereen wel een probleem, zeker op de meren.
Ik zie wel dat het strak aangebracht is maar als je nu in en uit loopt, hoe werkt je hor dan?
21-07-2021, 6:40
Ja, dan moet die er inderdaad uit.
Ik zelf kruip er onder door. Het onder deurtje kan namelijk nog open. Voor mijn vrouw halen we hem dan even weg. Ik was een losse klamboe er over die niet netjes afsluit gewoon zat. Voor hebben we er zoiets over. Maar misschien zijn er nog meer mooie oplossingen. 9m Huitema Aphrodite
(21-07-2021, 6:40)Eddy K schreef: Maar misschien zijn er nog meer mooie oplossingen. De schuine bovenkant maakt het wat lastig, maar een rolhor of iets met makkelijk uitlichtbare scharniertjes aan de zijkant tegenover de zijkant waar de scharnieren van de houten deurtjes zitten? Kijk eens bij een bouwmarkt.
21-07-2021, 19:44
Daar heb ik nog aan zitten denken Gerard.
Maar mijn boven deel is geblokeerd tegen verwijderen. Nu je het zegt ga ik scharnieren zoeken die het zelfde zijn, maar dan maak ik een hor voor het onder deel. Die kan ik wel verwijderen :-) 9m Huitema Aphrodite
22-07-2021, 14:53
(21-07-2021, 19:44)Eddy K schreef: Daar heb ik nog aan zitten denken Gerard.Dit snap ik, denk ik, niet helemaal. Van buiten naar jouw deuren kijkend, zitten de scharnieren daarvan aan de linkerkant. Wanneer je het huidige (of een vervangend) frame van de insektenhor aan de rechterkant van uitwipbare scharnieren voorziet zodat dat naar buiten kan scharnieren maar er ook makkelijk uitgewipt kan worden, ben je toch klaar?
22-07-2021, 19:53
Ik wil er geen extra scharnieren in zetten die je niet altijd gebruikt.
Hoe minder onderdelen hoe beter. 9m Huitema Aphrodite
(22-07-2021, 19:53)Eddy K schreef: Ik wil er geen extra scharnieren in zetten die je niet altijd gebruikt.Helder. 't Is maar wat je het belangrijkste vind (gebruiksgemak of 2 scharniertjes die je, voorafgaand aan langer niet-gebrui, er ook weer uit kunt schroeven). De scharniertjes die horen bij het aluminium profiel van een muggenhor, zoals bij bouwmarkten te koop, hoeven lang niet zoveel te houden, waardoor ze minimaal zijn. Ik blijf dit volgen, om te zien wat jouw uiteindelijke keus zal worden.
23-07-2021, 8:10
Weet iemand of en waar de scharnieren nog te koop zijn die op de foto van de Aphrodite in de kajuitdeurtjes te zien zijn?
Bij de Wieke Mare zijn ze vergaand gesleten (versleten) en mijn zoektocht er naar hebben nog niets opgeleverd.
23-07-2021, 8:21
Ik ben ook al aan het zoeken.
Het zijn paumelle scharnieren messing. Weijntjes heeft ze net niet gelijk. 9m Huitema Aphrodite
23-07-2021, 13:21
(23-07-2021, 8:10)Klaas de Jong schreef: Weet iemand of en waar de scharnieren nog te koop zijn die op de foto van de Aphrodite in de kajuitdeurtjes te zien zijn?Het lijken mij nogal doorsnee messing paumelle scharnieren (lijken sterk op degene die ik op m'n roefdeuren heb. Wanneer je middels een zoekmachine die je op "Afbeeldingen" zet, zoekt op "Messing paumelle scharnieren" denk ik wel dat je ze kunt vinden.
23-07-2021, 20:23
Genoeg is meer dan veel
03-08-2021, 10:16
Veel werk gemaakt van het zoeken naar de juiste paumelles. De door mij gezochte maat (10 x 5 cm 'uitgeklapt' en met een bevestiging stripbreedte van 1,5 cm) zijn helaas niet gevonden. Maar mochten jullie nog een vind-tip hebben, dan graag!
Ik zit er nu aan te denken om de oude stiften te verwijderen en in beide scharnierhelften in de huls een gat te boren voor een passend nieuwe stift. Heeft iemand ervaring hiermee? Is dit te doen, denken jullie? Klaas
03-08-2021, 21:04
(03-08-2021, 10:16)Klaas de Jong schreef: Ik zit er nu aan te denken om de oude stiften te verwijderen en in beide scharnierhelften in de huls een gat te boren voor een passend nieuwe stift.Lijkt mij geen probleem. Ik wilde laatst een helft van een gewoon RVS-scharnier ergens voor gebruiken en heb toen de gaten uitgeboord om een iets dikkere stift daar doorheen te kunnen laten en dat bleek ook geen probleem. Langzaam boren en goed koelen. Messing is natuurlijk veel zachter, maar met een beetje beleid moet dat ook lukken, lijkt mij.
26-10-2023, 10:01
Verlate reactie..
Heb afgelopen winter idd de gaten geruimd en daarin nieuw gedraaide stiften geplaatst. Van de 8 scharnieren is bij één het gat niet helemaal recht geboord - dus staat er nu een beetje spanning op het draaien van dat deurtje. Verder geen probleem. Goede aanpak gebleken daar de gewenste afmeting van messing paumelles niet nieuw te verkrijgen zijn. Ze kunnen nu weer jaren mee. Wieke Mare 8.5 |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|