Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tijdens zeilen water in kuip
Wij zeilen regelmatig redelijk fanatiek op onze 9m Westerdijk Zeeschouw. We proberen dan de boot echt lekker op snelheid te krijgen. Nu zien we dat bij flinke wind (4bft en meer) en wat ruimere koers er water in de kuip komt via de afvoer van de kuip. De kont wordt dan in het water getrokken. Dit fenomeen hebben we niet als we aan de wind varen met de zelfde windkracht.

Gelukkig hebben we zo'n 10-15 cm opstaande rand bij het motorluik, dus het water stroomt niet direct het motorruim in, maar toch. 

Is dit een bekend fenomeen en kunnen we dit voorkomen door te werken aan bv de zeil trim?

(We trekken ook water in de kuip als we de motor flink opstoken, maar dan zitten we al bijna tegen rompsnelheid aan, dus dat doen/deden we alleen bij het testen van de nieuwe motor  Confused )

gr. Jeroen
Antwoord
Er van uitgaande dat je twee afvoeren hebt (SB en BB) met een slang ertussen zou je kunnen proberen die slangen om te wisselen. Dat werkt soms vrij goed bij boten met een brede kont. Een Westerdijk heeft nu net een slank kontje.......
Antwoord
https://www.platbodemforum.nl/showthread...455#pid455

Op de foto kun je voor het motorblok 2 groene buizen zien. Dat is de afvoer van het vocht dat in de kuip terecht kan komen. Je ziet dat deze kruislings zijn aangesloten. Is dat bij jouw schouw ook zo aangesloten ? Dan zou je eigenlijk geen water in de kuip moeten krijgen.
Antwoord
Ik moet het voor de zekerheid even nakijken, maar volgens mij komen de bb en sb afvoer beneden deks samen in één afvoer/doorvoer in het midden.
Antwoord
Bij ons zitten de afvoeren ook kruislings, met terugslagkleppen.
Antwoord
Hier ook kruislings en geen problemen.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Meestal is met kruislings monteren het probleem opgelost. Dat vraagt langere flexibele afvoerslangen. Dat zijn de kosten niet en de klus is iha snel gefikst, uitgaande van twee doorvoeren (BB en SB) in vlak en kuipvloer. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat de doorvoeren in het vlak voorzien zijn van afsluiters.. Per uiteinde van de slang hebben wij zekerheidshalve 2 slangklemmen gemonteerd..
Wieke Mare
grundel 8.5
Antwoord
Bij mij zijn het vaste buizen.
Uiteraard met een paar houten pluggen die ik er in kan rammen als het lek zou gaan.
En preventief controleren van de buizen.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Jaren geleden is daar een draadje over geweest, zie:  zelflozende kuip

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Je kan bij de eerst volgende hellingbeurt z.g. schoepjes lassen over de loospijp uitgang op de huid. Die schoepjes zijn niks anders dan een schuin stukje afgeslepen pijp. Die schoepjes wijzen naar achteren en creëren een onderdruk door het venturi effect. Zéér effectief.
Ik bedoel dus niet zo'n koelwater inlaat roostertje.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Dat heb ik ooit geprobeerd, vooruit varend het werkte een beetje, achteruit ZEER effectief  Angel . De kuip was zo vol Confused

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)