Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plaatsing huiddoorvoer koelwater.
Ik denk dat deze vraag het beste past onder het topic motor.
Ik ben bezig met het opbouwen van een open Schouw. 6.65 x 2.15.
Ben er een Yanmar 2qm20h aan het inbouwen. Deze heeft al een Martec gesloten koelsysteem.
Maar natuurlijk ben ik voor de koeling van de warmtewisselaar wel een aanvoer van buitenwater nodig. Gaat gewoon via de impellerpomp van de Yanmar. Komt een wierpot tussen.
De vraag waar ik mee blijf zitten is de volgende.
Waar of wat is een goede plaats in de romp om de huiddoorvoer te gaan plaatsen bij een Schouw voor de koelwaterinlaat?
Ik kan er op het www niet echt een goed antwoord op vinden.
Je leest wel wat over problemen,en een Schouw zou veel luchtbellen onder de bodem hebben etc etc. Maar een echt antwoord heb ik niet gevonden.
Wie kan me helpen uit ervaring? Of mij een linkje geven naar een topic of bericht waar ik het antwoord kan vinden?
En dan een gewone open inlaat? Of toch een zeefje (waterschepje) danwel scheppend of niet? Denk dat het laatste ook wel weer afhankelijk is van de plaatsing van de inlaat. Kort en dichtbij zou je een open inlaat snel kunnen doorsteken bij een verstopping,langere inlaat is een zeefje misschien handig om de verstopping te voorkomen. Tenminste,zo is mijn gedachte momenteel. Ik sta open voor advies hoor.... 

[Afbeelding: Po7zZCF.jpg]
Antwoord
Wij hebben een schouw van 7,5 m lang, bij ons zit de watertoevoer gewoon in het vlak. Wel met een zeefje zoals de waterschep hieronder. [Afbeelding: waterscheppen_messing_12_inch_1_1426762898.jpg]

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Oke.. Ongeveer waar in het vlak zit jullie aanvoer? Niet op de centimeter natuurlijk. Maar zo globaal ten opzichte van het midden zeg maar..
Antwoord
Een goede plek is meestal vrij ver naar achteren, naast de scheg.
Een paar luchtbellen is geen probleem voor impellerpompjes, maar centrifugaalpompen of waterringpompen (zoals Sihi) kunnen er niet tegen, die "slaan af".
Als je meer zekerheid wilt, kun je een ruime vertikale pijp plaatsen die aan de bovenkant een ontluchtingsopening heeft en waarop de zuigleiding laag zit aangesloten.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Heb een impellerpomp inderdaad. Dus wat naar achteren,naast de scheg,of naast een kielbalkje (noem je dat zo?) zitten er namelijk ook nog onder. (zie foto). Mooi,heb ik in ieder geval een plaatsbepaling.
En was ook al wat tegengekomen over een standpijp indd. Op zich is dat ook best een mooie oplossing.
Ga eerst even kijken wat ik aan ruimte heb wat meer naar achteren. Tussen bodem en vloer bedoel ik dan. Ben die nu net 6,5cm aan het verlagen,en geweldig veel ruimte zit er straks niet meer onder. Ga eens even uitzoeken hoe het zit met de maten van een huiddoorvoer en kraan.

Dank voor zover!!

[Afbeelding: qxcY6K1.jpg]
Antwoord
Je koelwater inlaat zó plaatsten, dat je er niet op kan droogvallen. En bij zeilen onder helling altijd onder water blijft.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Ten overvloed, bij onze schouw zat hij ook wat achter het midden en een stukje naast de kielbalk.
Altijd goed gefunctioneerd.
Wij hadden ook zo'n messing inlaat met zeef.

Zet hem niet direct naast de kielbalk, mocht je aangroei van mosseltjes krijgen dan zoeken ze vaak dat randje op met gevaar dat ze de boel blokkeren.
Antwoord
Hartelijk dank voor de info allemaal. Gaat een schepje worden,1.25 meter achter het midden. En dan niet scheppend gemonteerd.
Antwoord
We hebben altijd een waterschap gehad, Deze van de winter vervangen door een gewone huiddoorvoer (Trudesign) Nu krijgen we minder koelwater en op wat ruwer water wordt dat nog erger. Mijn gedachte is dat er achter de waterschelp een soort zuinig ontstaat waar door de impellorpomp het water beter kan aanzuigende, minder luchtbellen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)