Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verkeerd onderhoud
Hier is er weer eentje.
Een goed gemaakte mast van een prachtige eersteklas lariks, die met de beste bedoelingen om zeep geholpen is.

De windscheuren, die heel bescheiden en netjes zijn, waren dichtgekit met sika o.i.d. Gevolg: ultrasnelle verrotting. Binnen de mooie buitenkant zit nu een vulling van stinkende potgrond.

Verder was er kennelijk een probleempje bij de hommer. Daar was een stukje uitgehakt waarna er met bruislijm een balkje ingeplakt werd. Gevolg: een enorme verzwakking en rot-bevordering op de plek waar de mast het zwaarst wordt belast.
Ik heb de top afgezaagd, aan de bovenkant van de hommer. Zie de schimmel en rot, en denk dan aan dat ongeluk met een mast bij Harlingen.

Alsjeblieft mensen, massieve houten masten zijn erg sterk, buigzaam, mooi en duurzaam, maar ga ze niet verkloten met kit, epoxy, vullatjes, bruislijm en andere goedbedoelde ellende.

Wim.

Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Even een vraagje over de rand tussen de eerste ijzeren ring en de mast (bovenin dus) Wat doe je daartussen? Lak?
Antwoord
(11-04-2024, 22:41)VD99Stephanie schreef: Even een vraagje over de rand tussen de eerste ijzeren ring en de mast (bovenin dus) Wat doe je daartussen? Lak?

Vorm de hommer zodanig dat er geen water op kan blijven staan.
Dan eerst de mast lekker in de lijnolie soppen, rauw of gekookt. Dat moet helemaal in het hout trekken, kan een week duren.
Zorg ervoor dat het staal van de ring heel goed geconserveerd is, bij voorkeur gestraald en galvanisch verzinkt. (Of rvs)
Breng een lekker dikke laag bitumenpasta aan op de plek waar de ring gaat komen, schuif de ring op zijn plek en draai de klembouten aan. Dankzij de bitumen glijdt de ring makkelijk op z'n plek.

De volgende dag trek je de klembouten na en verwijder je de uitgeknepen bitumenpasta.
Na een week weer natrekken.
Na de eerste keer zeilen weer.
Na een maand weer.
En dan elk jaar checken.

Dus geen lak, geen epoxy, geen kit.

Ik weet dat veel mensen kit aanraden. Ik niet. Kijk maar eens kritisch om je heen naar "vast"-gekitte onderdelen. Slechts zelden zit de kit daarin werkelijk vast. Meestal zit het vliesje kit aan 1 kant terwijl aan de ander kant een laagje vochtig vuil kleeft.
Kit heeft namelijk een kitnaad nodig (ja, duh!). Een goede kitnaad is zodanig gevormd dat de kitrups ruimte en gelegenheid heeft om elastisch te kunnen bewegen, denk aan een goede kitnaad in een houten dek.
Maar een laagje kit tussen een mast en een beslagband is vliesdun. Bij de minste beweging (al door de temperatuurschommelingen door regen/zon) ontstaat er beweging die de kit niet kan volgen. De kit scheurt los waardoor er een fijne capillaire spleet ontstaat tussen kit en staal of kit en hout. Precies wat je wou voorkomen met die kit!

"Ja maar! (hoor ik alweer roepen), als ik nou een mooi randje Sikaflex bovenop de beslagring leg, dan kan hij toch niet inwateren?! En dan ben ik toch heeeeeel goed bezig!!?!".
Mijn harde antwoord is dan: Lees de vorige alinea. Het is geen kitnaad. Op de grens van hout en staal zal dat randje kit al gauw beginnen te scheuren. Oppervlakkig gezien zal de kitrups er mooi uitzien, maar ondertussen is er vaak stiekem een scheurtje ontstaan waar het water juist capillair ingezogen wordt. Daar sta je met je goede gedrag.

Waarom is bitumenpasta dan wèl goed, terwijl dat toch ook een soort kit is?
Gewone kitten, zoals Sika, MS-polymeer en andere gamma-shit harden chemisch uit. Een poly-urethaankit zoals Sika neemt water op uit de ondergrond of de lucht en gaat daarmee een chemische reactie aan, die onomkeerbaar is.
Maar bitumenkit/pasta hard fysisch uit. Er verdampt oplosmiddel waardoor het een beetje harder maar vooral taai wordt. Door toevoeging van oplosmiddel, bijvoorbeeld wasbenzine, kun je het weer vloeibaar maken. Maar ook door druk of warmte zal het makkelijk vloeien. Zo kan bitumenpasta de kleine bewegingen tussen hout en ijzer volgen, en àls het al los zou scheuren dan kleeft het vanzelf weer aan elkaar. Zo kunnen er geen capillaire ruimtes ontstaan.

Duidelijk? Smile 
Wim.

PS: vermijd schroeven en spijkers in de mast. En áls die al nodig zijn, dan uitsluitend rvs.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dit hoort eigenlijk ook in de informatiebank thuis.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(12-04-2024, 8:51)Berghut-2 schreef: ..... Waarom is bitumenpasta dan wèl goed, terwijl dat toch ook een soort kit is?
Gewone kitten, zoals Sika, MS-polymeer en andere gamma-shit harden chemisch uit. Een poly-urethaankit zoals Sika neemt water op uit de ondergrond of de lucht en gaat daarmee een chemische reactie aan, die onomkeerbaar is.
Maar bitumenkit/pasta hard fysisch uit. Er verdampt oplosmiddel waardoor het een beetje harder maar vooral taai wordt. Door toevoeging van oplosmiddel, bijvoorbeeld wasbenzine, kun je het weer vloeibaar maken. Maar ook door druk of warmte zal het makkelijk vloeien. Zo kan bitumenpasta de kleine bewegingen tussen hout en ijzer volgen, en àls het al los zou scheuren dan kleeft het vanzelf weer aan elkaar. Zo kunnen er geen capillaire ruimtes ontstaan.
... 

@BaasHout Is dat dit spul?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(13-04-2024, 19:19)Pylk schreef: @BaasHout Is dat dit spul?

Dat kan, maar die is vrij prijzig.
Vroeger adviseerde ik Tixophalte van Shell maar tegenwoordig gebruik ik Tixoplast van DenBraven/Zwaluw. Goedkoop en goed. Dit soort zwarte kwak wordt verkocht als dakreparatiepasta.
Let wel op, als je er overheen lakt of verft, slaat dat groen door.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)