Topics: 4
Even een vraagje voor de ervaren wadvaarders.
Wij hebben met onze scherpe jachten regelmatig op de wadden gevaren naar Texel, Vlieland en Terschelling. Aangezien we op deze routes altijd door de diepe geulen voeren was minimale diepte niet echt een issue.
Nu willen we met onze platbodem komende weken het wad op. We willen van Harlingen naar Ameland (of eerst nog via Terschelling) en dan door naar Schier en dan bij Lauwersoog weer naar binnen.
De meeste wanttijen zijn goed te doen, alleen komen we als eerste het Kimstergat tegen. Met een diepgang van 80cm houden we daar op de geplande vaardag bij hoogwater ca 40cm water onder de kiel. De dagen daarna een aantal dagen nog minder.
Wat houden jullie aan als minimale diepte hoogwater?
Topics: 107
04-08-2021, 12:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-08-2021, 12:22 door Calidris.)
0,1 cm is genoeg.
Soms zelfs -0,1 cm
Topics: 5
1 centimeter. Soms minder.
Op een wantij is de echte diepte vaak wat meer dan wat op de kaart staat. En als je even stuitert, dan is er meestal nog niks aan de hand, ook al omdat dat over het algemeen op de hak is.
Dat is het mooie van een platbodem op het Wad!
Wim.
Topics: 44
Helemaal mee eens.
Ik wordt zelfs blij als het even gevoeld heb (bij opkomend water).
Ha ha, ja bij afgaand tij de grond raken is wat spannend.
We hoeven ons dus niet echt zorgen te maken om het kimstergat te passeren. Wel ff goed de actuele waterstanden in de gaten houden.
Topics: 12
Oké, ik heb niet veel Wad-ervaring, maar.. ik hou toch graag min 20 cm water onder de boot tijdens het varen. Misschien overbodige zorgen bij bijna geen water onder het vlak voor loswoelend zand dat in het koelwater door de motor wordt gespoeld en bij het passeren van een groter schip dat de ontstane grotere golven ons toch op het zand doen laten stuiteren? Misplaatste zorg wellicht?
Wieke Mare, grundel 8.5
oudste stalen grundel van SSRP
(05-08-2021, 14:06)Klaas de Jong schreef: Oké, ik heb niet veel Wad-ervaring, maar.. ik hou toch graag min 20 cm water onder de boot tijdens het varen. Misschien overbodige zorgen bij bijna geen water onder het vlak voor loswoelend zand dat in het koelwater door de motor wordt gespoeld en bij het passeren van een groter schip dat de ontstane grotere golven ons toch op het zand doen laten stuiteren? Misplaatste zorg wellicht?
Wieke Mare, grundel 8.5
oudste stalen grundel van SSRP
Zo strak over een plaat is vooral voor de wantijen en grote vlakke platen.
Daar komen op dat moment gelukkig geen grote boten.
Het Schuitengat moet je inderdaad niet zo doen als de pont passeert.
Topics: 8
Waarschijnlijk ten overvloede, maar toch. Haal ook de vaart wat uit de boot als het ondiep wordt zodat je niet uit je roer loopt. De ene boot is daar wat gevoeliger voor dan de andere.
Ik zal niet gauw het moment vergeten toen wij al vastlagen (ruim buiten de bebakening) en er een klipper volle vaart op ons af kwam gezwalkt. Daar hielp geen sturen meer aan. Gelukkig liep hij voor de grote boem ramvast.
En natuurlijk, als je echt de grenzen opzoekt, kies een dag waarbij het hoogwater de volgende dag hoger is.
Inmiddels weer terug van 2 weekjes varen. Via Lauwersoog, schiermonnikoog, Ameland weer bij Kornwerd het zoete water opgegaan. De tocht van de planning andersom gevaren. Uiteindelijk viel het ons heel erg mee om de diverse wantijen en ondiepe geultjes (waaronder Kimstergat) te passeren. Soms goed de betonning volgen, soms wat “afgesneden” na bestudering van de kaart. De minst gepijlde diepte was 1,40m dus ruim diep genoeg voor ons. De tochtplanning was wel steeds dat we vlak voor of rond HW de ondieptes passeerden. Dit smaakt naar meer. Volgend jaar staat verder het wad verkennen en droogvallen op het programma.
Klinkt als een goed begin.
Lekker blijven afsnijden, daar leer je veel van.
Je moet dan namelijk blijven rekenen en denken over wat er onder water zit.
En onthoud, vast lopen is niet zo erg.
Tenzij er morgen minder water komt en je rond hoog water zit.