Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accu (LiFePo4)
#1
Momenteel heb ik op m'n schip een Victron serviceaccupakket bestaande uit 4 stuks 12V/200Ah AGM accu's die zowel serie- als parallel geschakeld zijn. Inmiddels heb ik daar zo'n 12 jaar plezier van maar een keer zullen ze wel de geest geven. Vervanging zou 2.140 euro gaan kosten.

Ik zou ook kunnen vervangen door 1 LiFePo4 24V/400Ah accu van een ander merk, die 3.000 euro zou gaan kosten. Verstandig?
Antwoord
#2
Ik koop al vele jaren mijn accu's (en die voor mijn klanten) bij Daveco.nl in Werkendam.
Een setje AGM deep cycle, merk Leoch LCD12-200-4D, gewicht 62 kilo per stuk, kost daar 1326,16 inclusief BTW (voor 4 stuks).
Ze geven je ook wat korting als je je oude accu's inlevert.

LiFePo4-accu's zijn zonder meer uitstekend. Maar 1-op-1 vervangen van loodaccu's gaat niet.
De cellen van deze accu's gaan onherroepelijk kapot bij overladen. Om ongelijkheid tussen de afzonderlijke cellen tegen te gaan, moeten er balancers gemonteerd zijn anders kan het gebeuren dat er 1 cel al vol zit en kapot gaat, terwijl de rest nog lekker aan het laden is. Soms zitten die balancers -per-cel al ingebouwd in de accu's, soms niet (dat moet je onderzoeken).

Verder moet de dynamo (alternator) van de hoofdmotor aangepast of vervangen worden. LiFePo-accu's hebben vrijwel geen interne weerstand (in tegenstelling tot lood-accu's), waardoor de laadstroom zó hoog zal oplopen dat de dynamo verbrandt (dat wordt niet voorkomen door de gewone regelaars op de dynamo's).
Ook de acculader zal aangepast of vervangen moeten worden; soms is dat een kwestie van opnieuw instellen.

Verder zijn die mooie accu's gevoeliger voor kou dan loodaccu's. Bij lage temperaturen doen ze het niet of slecht. Veel elektrische auto's hebben daarom een verwarmingselement bij het accupakket.

Of vervanging verstandig is, dat zul je zelf moeten afwegen.
Ik ben er zelf nog niet aan toe, maar "later" waarschijnlijk wel. Wanneer dat "later" is? Kweenie.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
(07-08-2021, 9:37)Berghout-2 schreef: LiFePo4-accu's zijn zonder meer uitstekend. Maar 1-op-1 vervangen van loodaccu's gaat niet.
De cellen van deze accu's gaan onherroepelijk kapot bij overladen. Om ongelijkheid tussen de afzonderlijke cellen tegen te gaan, moeten er balancers gemonteerd zijn anders kan het gebeuren dat er 1 cel al vol zit en kapot gaat, terwijl de rest nog lekker aan het laden is. Soms zitten die balancers -per-cel al ingebouwd in de accu's, soms niet (dat moet je onderzoeken).

Verder moet de dynamo (alternator) van de hoofdmotor aangepast of vervangen worden. LiFePo-accu's hebben vrijwel geen interne weerstand (in tegenstelling tot lood-accu's), waardoor de laadstroom zó hoog zal oplopen dat de dynamo verbrandt (dat wordt niet voorkomen door de gewone regelaars op de dynamo's).
Ook de acculader zal aangepast of vervangen moeten worden; soms is dat een kwestie van opnieuw instellen.

Verder zijn die mooie accu's gevoeliger voor kou dan loodaccu's. Bij lage temperaturen doen ze het niet of slecht. Veel elektrische auto's hebben daarom een verwarmingselement bij het accupakket.

Of vervanging verstandig is, dat zul je zelf moeten afwegen.
Ik ben er zelf nog niet aan toe, maar "later" waarschijnlijk wel. Wanneer dat "later" is? Kweenie.
Wim.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest of begrijp ik jou niet, maar het ligt niet in mijn bedoeling om slechts een deel te vervangen maar het hele pakket.

Wat die "balancers" betreft, begreep ik dat die tegenwoordig meestal standaard in elke LiFePo4-accu zijn ingebouwd (behalve bij Victron).

Wat de dynamo betreft (bedankt voor de tip)  zal ik proberen na te gaan wat daar precies aan gedaan moet worden.

Ik heb een Quattro 24V/5.000VA/120Amp als lader/omvormer.

Mijn machinekamer is nooit koud omdat m'n CV-ketel daar ook staat en ik op m'n schip woon.
Antwoord
#4
Gerard,
Op Zeilersforum is extreem veel informatie, zelfs zoveel dat het niet echt overzichtelijk is. Maar de valkuilen en oplossingen staan daar veelvuldig beschreven.

Ik heb net 4x 305AH losse cellen besteld, maar dat vraagt nog veel aanpassingen en beveiligingen. De kant en klare lipo accu's zijn mogelijk al beveiligd (wel informeren) maar dan ook 5-10x zo duur.
De losse cellen zijn de laatste 2 jaar dramatisch in prijs gezakt, maar de kant en klare accu's van de grote merken, met exact dezelfde cellen als los, blijven op hoog prijsniveau.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#5
(07-08-2021, 10:01)Gerard schreef:
(07-08-2021, 9:37)Berghout-2 schreef: LiFePo4-accu's zijn zonder meer uitstekend. Maar 1-op-1 vervangen van loodaccu's gaat niet........
Wim.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest of begrijp ik jou niet, maar het ligt niet in mijn bedoeling om slechts een deel te vervangen maar het hele pakket.............

Dat was mij duidelijk. Daarom schreef ik niet "1-voor-1" maar "1-op-1", wat een gelijkwaardigheid aanduidt.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#6
(07-08-2021, 10:20)Calidris schreef: Gerard,
Op Zeilersforum is extreem veel informatie, zelfs zoveel dat het niet echt overzichtelijk is. Maar de valkuilen en oplossingen staan daar veelvuldig beschreven.

Ik heb net 4x 305AH losse cellen besteld, maar dat vraagt nog veel aanpassingen en beveiligingen. De kant en klare lipo accu's zijn mogelijk al beveiligd (wel informeren) maar dan ook 5-10x zo duur.
De losse cellen zijn de laatste 2 jaar dramatisch in prijs gezakt, maar de kant en klare accu's van de grote merken, met exact dezelfde cellen als los, blijven op hoog prijsniveau.
Omdat ik een leek ben in deze materie en daar toch nogal vaak een beetje zeikerig wordt gereageerd, voelde het slimmer aan om hier gewoon dit onderwerp te starten.
Voor zover ik me inmiddels heb kunnen informeren zijn kant en klare LiFePo4-accu's over het algemeen (met uitzondering van Victron's, maar die zijn ook prijstechnisch verre van interessant) intern beveiligd met een BMS (Batterij Management Systeem).
Ik verwacht ook sterke prijsdalingen in kant en klare accu's omdat de beer los is vanwege de electrische auto's.
Antwoord
#7
Ik heb zelf een 120Ah 12v LiFePo4 accu gemaakt voor de Multiplus en het boordnet. Dit is in de praktijk goedkoper en heb je meer keuze/controle dan een kant en klare te kopen.
Wat Wim schrijft over de dynamo en het laden is ten dele waar. In de praktijk zet je er een DC-DC lader tussen (bv Orion) die daarmee een max zet laadvermogen van de dynamo. Inderdaad niet een LiPo accu rechtstreeks op de dynamo laden!

De BMS (van het zelfbouw pakket of het gekochte pakket) zorgt het balanceren en juist laden van de cellen. Hierdoor kun je er een gewone accu lader op zetten. Eventueel kun je de Victron apparatuur ook instellen op Lithium, maar dit vereist nog wel wat tuningwerk.

Het grote voordeel van LiFePo4 tenopzichte van Lood is mijn inziens
- de laadsnelheid (over de hele capaciteit max te laden, mijn 120Ah laad ik bv eventueel met 45A en is dan dus in een paar uurtjes weer vol) Bij een loodaccu schiet de laatste 20% laden echt niet meer op.
- Ah ook daadwerkelijk 100% bruikbaar, Lood kun je maximaal 50% ontladen.
- Levensduur, door de BMS in te stellen om het gebied tussen de 10% en 90% van de cellen te gebruiken heb je wat minder bruikbare capaciteit, maar wel een flinke levensduur en weinig slijtage van de cellen. Tevens meer laadcycles.
- Gewicht, maar dit is bij een flinke platbodem natuurlijk niet echt belangrijk.
- De BMS heeft een bluetooth functie en kan hem mooi uitlezen/instellen met mijn telefoon.

Qua prijs is het overigens vergelijkbaar met lood. Ik was 300 euro kwijt voor 12v 120Ah. Dit zou ik ook ongeveer kwijt zijn voor 2x120Ah Lood.
Antwoord
#8
(07-08-2021, 13:27)Bonne schreef: Ik heb zelf een 120Ah 12v LiFePo4 accu gemaakt voor de Multiplus en het boordnet. Dit is in de praktijk goedkoper en heb je meer keuze/controle dan een kant en klare te kopen.
Wat Wim schrijft over de dynamo en het laden is ten dele waar. In de praktijk zet je er een DC-DC lader tussen (bv Orion) die daarmee een max zet laadvermogen van de dynamo. Inderdaad niet een LiPo accu  rechtstreeks op de dynamo laden!

De BMS (van het zelfbouw pakket of het gekochte pakket) zorgt het balanceren en juist laden van de cellen. Hierdoor kun je er een gewone accu lader op zetten. Eventueel kun je de Victron apparatuur ook instellen op Lithium, maar dit vereist nog wel wat tuningwerk.

Het grote voordeel van LiFePo4 tenopzichte van Lood is mijn inziens
- de laadsnelheid (over de hele capaciteit max te laden, mijn 120Ah laad ik bv eventueel met 45A en is dan dus in een paar uurtjes weer vol) Bij een loodaccu schiet de laatste 20% laden echt niet meer op.
- Ah ook daadwerkelijk 100% bruikbaar, Lood kun je maximaal 50% ontladen. 
- Levensduur, door de BMS in te stellen om het gebied tussen de 10% en 90% van de cellen te gebruiken heb je wat minder bruikbare capaciteit, maar wel een flinke levensduur en weinig slijtage van de cellen. Tevens meer laadcycles.
- Gewicht, maar dit is bij een flinke platbodem natuurlijk niet echt belangrijk.
- De BMS heeft een bluetooth functie en kan hem mooi uitlezen/instellen met mijn telefoon.
Hallo Bonne,

Ik zit natuurlijk niet te wachten op een extra lader, als ik een Victron Quattro ter beschikking heb. Maar jouw attentie op een mogelijk probleem neem ik ter harte door mijn licht t.z.t. hierover op te steken bij Victron en, voorafgaand aan aanschaf, bij de potentiele leverancier van de accu('s). De laadsnelheid is voor mij niet zo belangrijk. De grotere capaciteit wel, want daardoor is een kleinere accu mogelijk. Aan de huidige capaciteit heb ik altijd meer dan genoeg gehad terwijl alles aan boord (inductiekoken, wasmachine, wasdroger, pompen, anker-/mastlier e.d.) electrisch gaat. Levensduur door minder slijtage is wel weer prettig want dan zou dit m'n laatste accu kunnen zijn. Wink
Dat gewicht is toch wel belangrijk. Niet dat het schip het niet kan hebben, maar het is een voormalige binnenvaartklipper en dus was alles wat van de laadcapaciteit van het schip af ging zonde. Dus de machinekamer (oorspronkelijk had mijn schip geen motor) en dus ook de plaats voor de accu's is niet echt ruim en makkelijk toegankelijk en dan telt gewicht (wanneer je dat om een hoekje moet plaatsen) wel degelijk. Tot nu toe lijkt de Aces 24V 200Ah LiFePO4 mij het meest aantrekkelijk. Niet alleen vanwege de prijs maar ook omdat het een Nederlands product is en dus niet (zonder goede documentatie en gezeur later) uit China komt via een dozenschuiver.
Ik heb een telefoon om alleen maar te bellen en niet om verslaafd aan te worden en dat houd ik graag zo. Wink Dus die connectie middels 'blue tooth' vind ik niet belangrijk.

N.b. Ik ben vast niet de enige (betrekkelijke) leek op dit gebied en dus zullen anderen van dit draadje ook wel wat kunnen opsteken.
Antwoord
#9
De Victron Quattro moet je prima in kunnen stellen om LiPo accu te laden. De kans is groot (afhankelijk van BMS instellingen) dat je de loodaccus zo kunt vervangen. De DC-DC lader is puur voor het laden met de dynamo van de motor.
Antwoord
#10
(08-08-2021, 15:08)Bonne schreef: De Victron Quattro moet je prima in kunnen stellen om LiPo accu te laden.

Ik heb zelf al een e-mailtje gestuurd naar Victronenergy met een vraag daarover en zal het antwoord hier delen zodra ik dat heb ontvangen.

> Bonne
> De kans is groot (afhankelijk van BMS-instellingen) dat je de loodaccu's zo kunt vervangen. De DC-DC lader is puur voor het 
> laden met de dynamo van de motor.

Begrepen.

De Aces LifePo4 24V/400Ah spreekt mij het meeste aan. Nederlands product met Nederlands servicecentrum en heel veel goedkoper dan Victrons.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)