Berichten: 293
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2020
Momenteel heb ik op m'n schip een Victron serviceaccupakket bestaande uit 4 stuks 12V/200Ah AGM accu's die zowel serie- als parallel geschakeld zijn. Inmiddels heb ik daar zo'n 12 jaar plezier van maar een keer zullen ze wel de geest geven. Vervanging zou 2.140 euro gaan kosten.
Ik zou ook kunnen vervangen door 1 LiFePo4 24V/400Ah accu van een ander merk, die 3.000 euro zou gaan kosten. Verstandig?
Berichten: 635
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2016
Ik koop al vele jaren mijn accu's (en die voor mijn klanten) bij Daveco.nl in Werkendam.
Een setje AGM deep cycle, merk Leoch LCD12-200-4D, gewicht 62 kilo per stuk, kost daar 1326,16 inclusief BTW (voor 4 stuks).
Ze geven je ook wat korting als je je oude accu's inlevert.
LiFePo4-accu's zijn zonder meer uitstekend. Maar 1-op-1 vervangen van loodaccu's gaat niet.
De cellen van deze accu's gaan onherroepelijk kapot bij overladen. Om ongelijkheid tussen de afzonderlijke cellen tegen te gaan, moeten er balancers gemonteerd zijn anders kan het gebeuren dat er 1 cel al vol zit en kapot gaat, terwijl de rest nog lekker aan het laden is. Soms zitten die balancers -per-cel al ingebouwd in de accu's, soms niet (dat moet je onderzoeken).
Verder moet de dynamo (alternator) van de hoofdmotor aangepast of vervangen worden. LiFePo-accu's hebben vrijwel geen interne weerstand (in tegenstelling tot lood-accu's), waardoor de laadstroom zó hoog zal oplopen dat de dynamo verbrandt (dat wordt niet voorkomen door de gewone regelaars op de dynamo's).
Ook de acculader zal aangepast of vervangen moeten worden; soms is dat een kwestie van opnieuw instellen.
Verder zijn die mooie accu's gevoeliger voor kou dan loodaccu's. Bij lage temperaturen doen ze het niet of slecht. Veel elektrische auto's hebben daarom een verwarmingselement bij het accupakket.
Of vervanging verstandig is, dat zul je zelf moeten afwegen.
Ik ben er zelf nog niet aan toe, maar "later" waarschijnlijk wel. Wanneer dat "later" is? Kweenie.
Wim.
Berichten: 293
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2020
Berichten: 1.627
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2014
VSRP lid: Nee
07-08-2021, 11:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-08-2021, 11:27 door Calidris.)
Gerard,
Op Zeilersforum is extreem veel informatie, zelfs zoveel dat het niet echt overzichtelijk is. Maar de valkuilen en oplossingen staan daar veelvuldig beschreven.
Ik heb net 4x 305AH losse cellen besteld, maar dat vraagt nog veel aanpassingen en beveiligingen. De kant en klare lipo accu's zijn mogelijk al beveiligd (wel informeren) maar dan ook 5-10x zo duur.
De losse cellen zijn de laatste 2 jaar dramatisch in prijs gezakt, maar de kant en klare accu's van de grote merken, met exact dezelfde cellen als los, blijven op hoog prijsniveau.
Berichten: 635
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2016
Berichten: 293
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2020
07-08-2021, 11:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-08-2021, 11:41 door Gerard.)
Berichten: 229
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2021
Ik heb zelf een 120Ah 12v LiFePo4 accu gemaakt voor de Multiplus en het boordnet. Dit is in de praktijk goedkoper en heb je meer keuze/controle dan een kant en klare te kopen.
Wat Wim schrijft over de dynamo en het laden is ten dele waar. In de praktijk zet je er een DC-DC lader tussen (bv Orion) die daarmee een max zet laadvermogen van de dynamo. Inderdaad niet een LiPo accu rechtstreeks op de dynamo laden!
De BMS (van het zelfbouw pakket of het gekochte pakket) zorgt het balanceren en juist laden van de cellen. Hierdoor kun je er een gewone accu lader op zetten. Eventueel kun je de Victron apparatuur ook instellen op Lithium, maar dit vereist nog wel wat tuningwerk.
Het grote voordeel van LiFePo4 tenopzichte van Lood is mijn inziens
- de laadsnelheid (over de hele capaciteit max te laden, mijn 120Ah laad ik bv eventueel met 45A en is dan dus in een paar uurtjes weer vol) Bij een loodaccu schiet de laatste 20% laden echt niet meer op.
- Ah ook daadwerkelijk 100% bruikbaar, Lood kun je maximaal 50% ontladen.
- Levensduur, door de BMS in te stellen om het gebied tussen de 10% en 90% van de cellen te gebruiken heb je wat minder bruikbare capaciteit, maar wel een flinke levensduur en weinig slijtage van de cellen. Tevens meer laadcycles.
- Gewicht, maar dit is bij een flinke platbodem natuurlijk niet echt belangrijk.
- De BMS heeft een bluetooth functie en kan hem mooi uitlezen/instellen met mijn telefoon.
Qua prijs is het overigens vergelijkbaar met lood. Ik was 300 euro kwijt voor 12v 120Ah. Dit zou ik ook ongeveer kwijt zijn voor 2x120Ah Lood.
Berichten: 293
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2020
07-08-2021, 17:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-08-2021, 17:46 door Gerard.)
Berichten: 229
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2021
De Victron Quattro moet je prima in kunnen stellen om LiPo accu te laden. De kans is groot (afhankelijk van BMS instellingen) dat je de loodaccus zo kunt vervangen. De DC-DC lader is puur voor het laden met de dynamo van de motor.
Berichten: 293
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2020
Berichten: 124
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2019
Heb nu 2 120Ah accu's AGM die laad ik nu met de Victron Multiplus 2 en via de Orion isolated Tr30. Komen nog 2 zonnecellen met een Mppt tussen.
Die accu"'s zijn vrij snel leeg. Meeste aanboord is 12V pompjes, verlichting en toilet.
Zit aan andere accu's te denken. Nu zag ik goede berichten over de zoutwaterbatterijen. Probleem is levering. De fabriek heeft technische problemen en is inmiddels overgenomen. Het zou mijn eerste voorkeur hebben. Alleen dus nu niet te krijgen. LifePo4 is 2e keus. Qua laders zou dat ook kunnen. Zelfbouw heb ik bekeken, maar na 1 keer kortsluiting word je al een heel stuk voorzichtiger. Bij Brand weet ik niet of de verzekering dat dekt en zou zonde zijn van het werk en het schip.
Maargoed... De keuze is dan lifePo4 of nog doormodderen met AGM accu's in afwachting van het verloop van die zoutwateraccu's ..waar doe je goed aan? Had op de beurs gehoopt op een stand met stroomvoorziening. Maar het was gezellig.
Berichten: 635
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2016
Voordat je gaat denken over verschillende types stroomopslag, is het verstandig om eerst een overzicht te maken van je dagverbruik gedurende de verschillende seizoenen, de opbrengst van je zonnepanelen gedurende de verschillende seizoenen, en het laadgedrag van de acculaders/dynamo's.
Maak dan een plan voor de benodigde accucapaciteit en laadcapaciteit.
Zómaar wat accu's neerkwakken en hopen dat het goed komt is te naïef. En duur als het niet goed blijkt te zijn.
Berichten: 293
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2020
Berichten: 124
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2019
Berichten: 229
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2021
Zoutwaterbatterijen moet je wel de ruimte voor hebben en zie ik nog niet veel gebruikt worden. Prijstechnisch schiet het ook niet op. Die 3kwh (in kwH) per dag is je verbruik, maar wat laad je bij? Dan weet je wat je moet zien te overbruggen. Zelf vind ik de combinatie van lood en LifePo4 mooi werken. Lithium voor de meeste pieken, lood parallel om die paar keer dat je echt meer kwh nodig hebt te overbruggen. Tevens kan lood (gel in mijn geval, AGM bij jouw dan) piekbelasting van bv een lier beter aan.
Je verbruik heb je berekend, nu je laderij nog. Momenteel doen zonnepanelen niets, hoe vaak en lang wil je de generator aan hebben en hoeveel kw laad deze?
Berichten: 124
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2019
Berichten: 635
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2016
Als je de laadstroom vooral uit een generator moet halen i.p.v. walstroom, dan is het fijn als je op hoog vermogen kunt laden.
Met loodaccu's gaat dat niet, want die laten in de loop van het laadproces steeds minder stroom toe. Dan zou je generator extra lang moeten draaien voor de laatste 50% lading.
Als je LiFePo4 accu's neemt, kun je die wel op hoog vermogen laden, waarmee de generator optimaal belast kan worden.
Denk er wel aan dat de laad-elektronica speciaal afgestemd moeten zijn op dat soort accu's, anders gaat de zaak kapot.
Overigens, als er ergens walstroom in de buurt is, is dat veel goedkoper dan zelf stroom met een generator maken. Als je alle kosten meerekent, is generatorstroom tussen 2 en 10 keer zo duur als walstroom.
Indien mogelijk, is zonne-energie natuurlijk het beste en goedkoopste.
|