Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accu (LiFePo4)
#1
Momenteel heb ik op m'n schip een Victron serviceaccupakket bestaande uit 4 stuks 12V/200Ah AGM accu's die zowel serie- als parallel geschakeld zijn. Inmiddels heb ik daar zo'n 12 jaar plezier van maar een keer zullen ze wel de geest geven. Vervanging zou 2.140 euro gaan kosten.

Ik zou ook kunnen vervangen door 1 LiFePo4 24V/400Ah accu van een ander merk, die 3.000 euro zou gaan kosten. Verstandig?
Antwoord
#2
Ik koop al vele jaren mijn accu's (en die voor mijn klanten) bij Daveco.nl in Werkendam.
Een setje AGM deep cycle, merk Leoch LCD12-200-4D, gewicht 62 kilo per stuk, kost daar 1326,16 inclusief BTW (voor 4 stuks).
Ze geven je ook wat korting als je je oude accu's inlevert.

LiFePo4-accu's zijn zonder meer uitstekend. Maar 1-op-1 vervangen van loodaccu's gaat niet.
De cellen van deze accu's gaan onherroepelijk kapot bij overladen. Om ongelijkheid tussen de afzonderlijke cellen tegen te gaan, moeten er balancers gemonteerd zijn anders kan het gebeuren dat er 1 cel al vol zit en kapot gaat, terwijl de rest nog lekker aan het laden is. Soms zitten die balancers -per-cel al ingebouwd in de accu's, soms niet (dat moet je onderzoeken).

Verder moet de dynamo (alternator) van de hoofdmotor aangepast of vervangen worden. LiFePo-accu's hebben vrijwel geen interne weerstand (in tegenstelling tot lood-accu's), waardoor de laadstroom zó hoog zal oplopen dat de dynamo verbrandt (dat wordt niet voorkomen door de gewone regelaars op de dynamo's).
Ook de acculader zal aangepast of vervangen moeten worden; soms is dat een kwestie van opnieuw instellen.

Verder zijn die mooie accu's gevoeliger voor kou dan loodaccu's. Bij lage temperaturen doen ze het niet of slecht. Veel elektrische auto's hebben daarom een verwarmingselement bij het accupakket.

Of vervanging verstandig is, dat zul je zelf moeten afwegen.
Ik ben er zelf nog niet aan toe, maar "later" waarschijnlijk wel. Wanneer dat "later" is? Kweenie.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
(07-08-2021, 10:37)Berghout-2 schreef: LiFePo4-accu's zijn zonder meer uitstekend. Maar 1-op-1 vervangen van loodaccu's gaat niet.
De cellen van deze accu's gaan onherroepelijk kapot bij overladen. Om ongelijkheid tussen de afzonderlijke cellen tegen te gaan, moeten er balancers gemonteerd zijn anders kan het gebeuren dat er 1 cel al vol zit en kapot gaat, terwijl de rest nog lekker aan het laden is. Soms zitten die balancers -per-cel al ingebouwd in de accu's, soms niet (dat moet je onderzoeken).

Verder moet de dynamo (alternator) van de hoofdmotor aangepast of vervangen worden. LiFePo-accu's hebben vrijwel geen interne weerstand (in tegenstelling tot lood-accu's), waardoor de laadstroom zó hoog zal oplopen dat de dynamo verbrandt (dat wordt niet voorkomen door de gewone regelaars op de dynamo's).
Ook de acculader zal aangepast of vervangen moeten worden; soms is dat een kwestie van opnieuw instellen.

Verder zijn die mooie accu's gevoeliger voor kou dan loodaccu's. Bij lage temperaturen doen ze het niet of slecht. Veel elektrische auto's hebben daarom een verwarmingselement bij het accupakket.

Of vervanging verstandig is, dat zul je zelf moeten afwegen.
Ik ben er zelf nog niet aan toe, maar "later" waarschijnlijk wel. Wanneer dat "later" is? Kweenie.
Wim.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest of begrijp ik jou niet, maar het ligt niet in mijn bedoeling om slechts een deel te vervangen maar het hele pakket.

Wat die "balancers" betreft, begreep ik dat die tegenwoordig meestal standaard in elke LiFePo4-accu zijn ingebouwd (behalve bij Victron).

Wat de dynamo betreft (bedankt voor de tip)  zal ik proberen na te gaan wat daar precies aan gedaan moet worden.

Ik heb een Quattro 24V/5.000VA/120Amp als lader/omvormer.

Mijn machinekamer is nooit koud omdat m'n CV-ketel daar ook staat en ik op m'n schip woon.
Antwoord
#4
Gerard,
Op Zeilersforum is extreem veel informatie, zelfs zoveel dat het niet echt overzichtelijk is. Maar de valkuilen en oplossingen staan daar veelvuldig beschreven.

Ik heb net 4x 305AH losse cellen besteld, maar dat vraagt nog veel aanpassingen en beveiligingen. De kant en klare lipo accu's zijn mogelijk al beveiligd (wel informeren) maar dan ook 5-10x zo duur.
De losse cellen zijn de laatste 2 jaar dramatisch in prijs gezakt, maar de kant en klare accu's van de grote merken, met exact dezelfde cellen als los, blijven op hoog prijsniveau.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#5
(07-08-2021, 11:01)Gerard schreef:
(07-08-2021, 10:37)Berghout-2 schreef: LiFePo4-accu's zijn zonder meer uitstekend. Maar 1-op-1 vervangen van loodaccu's gaat niet........
Wim.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest of begrijp ik jou niet, maar het ligt niet in mijn bedoeling om slechts een deel te vervangen maar het hele pakket.............

Dat was mij duidelijk. Daarom schreef ik niet "1-voor-1" maar "1-op-1", wat een gelijkwaardigheid aanduidt.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#6
(07-08-2021, 11:20)Calidris schreef: Gerard,
Op Zeilersforum is extreem veel informatie, zelfs zoveel dat het niet echt overzichtelijk is. Maar de valkuilen en oplossingen staan daar veelvuldig beschreven.

Ik heb net 4x 305AH losse cellen besteld, maar dat vraagt nog veel aanpassingen en beveiligingen. De kant en klare lipo accu's zijn mogelijk al beveiligd (wel informeren) maar dan ook 5-10x zo duur.
De losse cellen zijn de laatste 2 jaar dramatisch in prijs gezakt, maar de kant en klare accu's van de grote merken, met exact dezelfde cellen als los, blijven op hoog prijsniveau.
Omdat ik een leek ben in deze materie en daar toch nogal vaak een beetje zeikerig wordt gereageerd, voelde het slimmer aan om hier gewoon dit onderwerp te starten.
Voor zover ik me inmiddels heb kunnen informeren zijn kant en klare LiFePo4-accu's over het algemeen (met uitzondering van Victron's, maar die zijn ook prijstechnisch verre van interessant) intern beveiligd met een BMS (Batterij Management Systeem).
Ik verwacht ook sterke prijsdalingen in kant en klare accu's omdat de beer los is vanwege de electrische auto's.
Antwoord
#7
Ik heb zelf een 120Ah 12v LiFePo4 accu gemaakt voor de Multiplus en het boordnet. Dit is in de praktijk goedkoper en heb je meer keuze/controle dan een kant en klare te kopen.
Wat Wim schrijft over de dynamo en het laden is ten dele waar. In de praktijk zet je er een DC-DC lader tussen (bv Orion) die daarmee een max zet laadvermogen van de dynamo. Inderdaad niet een LiPo accu rechtstreeks op de dynamo laden!

De BMS (van het zelfbouw pakket of het gekochte pakket) zorgt het balanceren en juist laden van de cellen. Hierdoor kun je er een gewone accu lader op zetten. Eventueel kun je de Victron apparatuur ook instellen op Lithium, maar dit vereist nog wel wat tuningwerk.

Het grote voordeel van LiFePo4 tenopzichte van Lood is mijn inziens
- de laadsnelheid (over de hele capaciteit max te laden, mijn 120Ah laad ik bv eventueel met 45A en is dan dus in een paar uurtjes weer vol) Bij een loodaccu schiet de laatste 20% laden echt niet meer op.
- Ah ook daadwerkelijk 100% bruikbaar, Lood kun je maximaal 50% ontladen.
- Levensduur, door de BMS in te stellen om het gebied tussen de 10% en 90% van de cellen te gebruiken heb je wat minder bruikbare capaciteit, maar wel een flinke levensduur en weinig slijtage van de cellen. Tevens meer laadcycles.
- Gewicht, maar dit is bij een flinke platbodem natuurlijk niet echt belangrijk.
- De BMS heeft een bluetooth functie en kan hem mooi uitlezen/instellen met mijn telefoon.

Qua prijs is het overigens vergelijkbaar met lood. Ik was 300 euro kwijt voor 12v 120Ah. Dit zou ik ook ongeveer kwijt zijn voor 2x120Ah Lood.
Antwoord
#8
(07-08-2021, 14:27)Bonne schreef: Ik heb zelf een 120Ah 12v LiFePo4 accu gemaakt voor de Multiplus en het boordnet. Dit is in de praktijk goedkoper en heb je meer keuze/controle dan een kant en klare te kopen.
Wat Wim schrijft over de dynamo en het laden is ten dele waar. In de praktijk zet je er een DC-DC lader tussen (bv Orion) die daarmee een max zet laadvermogen van de dynamo. Inderdaad niet een LiPo accu  rechtstreeks op de dynamo laden!

De BMS (van het zelfbouw pakket of het gekochte pakket) zorgt het balanceren en juist laden van de cellen. Hierdoor kun je er een gewone accu lader op zetten. Eventueel kun je de Victron apparatuur ook instellen op Lithium, maar dit vereist nog wel wat tuningwerk.

Het grote voordeel van LiFePo4 tenopzichte van Lood is mijn inziens
- de laadsnelheid (over de hele capaciteit max te laden, mijn 120Ah laad ik bv eventueel met 45A en is dan dus in een paar uurtjes weer vol) Bij een loodaccu schiet de laatste 20% laden echt niet meer op.
- Ah ook daadwerkelijk 100% bruikbaar, Lood kun je maximaal 50% ontladen. 
- Levensduur, door de BMS in te stellen om het gebied tussen de 10% en 90% van de cellen te gebruiken heb je wat minder bruikbare capaciteit, maar wel een flinke levensduur en weinig slijtage van de cellen. Tevens meer laadcycles.
- Gewicht, maar dit is bij een flinke platbodem natuurlijk niet echt belangrijk.
- De BMS heeft een bluetooth functie en kan hem mooi uitlezen/instellen met mijn telefoon.
Hallo Bonne,

Ik zit natuurlijk niet te wachten op een extra lader, als ik een Victron Quattro ter beschikking heb. Maar jouw attentie op een mogelijk probleem neem ik ter harte door mijn licht t.z.t. hierover op te steken bij Victron en, voorafgaand aan aanschaf, bij de potentiele leverancier van de accu('s). De laadsnelheid is voor mij niet zo belangrijk. De grotere capaciteit wel, want daardoor is een kleinere accu mogelijk. Aan de huidige capaciteit heb ik altijd meer dan genoeg gehad terwijl alles aan boord (inductiekoken, wasmachine, wasdroger, pompen, anker-/mastlier e.d.) electrisch gaat. Levensduur door minder slijtage is wel weer prettig want dan zou dit m'n laatste accu kunnen zijn. Wink
Dat gewicht is toch wel belangrijk. Niet dat het schip het niet kan hebben, maar het is een voormalige binnenvaartklipper en dus was alles wat van de laadcapaciteit van het schip af ging zonde. Dus de machinekamer (oorspronkelijk had mijn schip geen motor) en dus ook de plaats voor de accu's is niet echt ruim en makkelijk toegankelijk en dan telt gewicht (wanneer je dat om een hoekje moet plaatsen) wel degelijk. Tot nu toe lijkt de Aces 24V 200Ah LiFePO4 mij het meest aantrekkelijk. Niet alleen vanwege de prijs maar ook omdat het een Nederlands product is en dus niet (zonder goede documentatie en gezeur later) uit China komt via een dozenschuiver.
Ik heb een telefoon om alleen maar te bellen en niet om verslaafd aan te worden en dat houd ik graag zo. Wink Dus die connectie middels 'blue tooth' vind ik niet belangrijk.

N.b. Ik ben vast niet de enige (betrekkelijke) leek op dit gebied en dus zullen anderen van dit draadje ook wel wat kunnen opsteken.
Antwoord
#9
De Victron Quattro moet je prima in kunnen stellen om LiPo accu te laden. De kans is groot (afhankelijk van BMS instellingen) dat je de loodaccus zo kunt vervangen. De DC-DC lader is puur voor het laden met de dynamo van de motor.
Antwoord
#10
(08-08-2021, 16:08)Bonne schreef: De Victron Quattro moet je prima in kunnen stellen om LiPo accu te laden.

Ik heb zelf al een e-mailtje gestuurd naar Victronenergy met een vraag daarover en zal het antwoord hier delen zodra ik dat heb ontvangen.

> Bonne
> De kans is groot (afhankelijk van BMS-instellingen) dat je de loodaccu's zo kunt vervangen. De DC-DC lader is puur voor het 
> laden met de dynamo van de motor.

Begrepen.

De Aces LifePo4 24V/400Ah spreekt mij het meeste aan. Nederlands product met Nederlands servicecentrum en heel veel goedkoper dan Victrons.
Antwoord
#11
Heb nu 2 120Ah accu's AGM die laad ik nu met de Victron Multiplus 2 en via de Orion isolated Tr30. Komen nog 2 zonnecellen met een Mppt tussen. 
Die accu"'s zijn vrij snel leeg. Meeste aanboord is 12V pompjes, verlichting en toilet.
Zit aan andere accu's te denken. Nu zag ik goede berichten over de zoutwaterbatterijen. Probleem is levering. De fabriek heeft technische problemen en is inmiddels overgenomen. Het zou mijn eerste voorkeur hebben. Alleen dus nu niet te krijgen. LifePo4 is 2e keus. Qua laders zou dat ook kunnen. Zelfbouw heb ik bekeken, maar na 1 keer kortsluiting word je al een heel stuk voorzichtiger. Bij Brand weet ik niet of de verzekering dat dekt en zou zonde zijn van het werk en het schip. 
Maargoed... De keuze is dan lifePo4 of nog doormodderen met AGM accu's in afwachting van het verloop van die zoutwateraccu's ..waar doe je goed aan? Had op de beurs gehoopt op een stand met stroomvoorziening. Maar het was gezellig.
Antwoord
#12
Voordat je gaat denken over verschillende types stroomopslag, is het verstandig om eerst een overzicht te maken van je dagverbruik gedurende de verschillende seizoenen, de opbrengst van je zonnepanelen gedurende de verschillende seizoenen, en het laadgedrag van de acculaders/dynamo's.
Maak dan een plan voor de benodigde accucapaciteit en laadcapaciteit.

Zómaar wat accu's neerkwakken en hopen dat het goed komt is te naïef. En duur als het niet goed blijkt te zijn.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#13
(13-11-2024, 0:00)zwart-wit schreef: Nu zag ik goede berichten over de zoutwaterbatterijen. Probleem is levering. De fabriek heeft technische problemen en is inmiddels overgenomen. Het zou mijn eerste voorkeur hebben. Alleen dus nu niet te krijgen.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar vervanging die niet gebaseerd is op slaven-, dwang- en/of kinderarbeid en zeldzame grondstoffen. Een alternatief voor Natrium-ion- zijn sodium-nikkelaccu's. Geen idee of dat nikkel uit Rusland komt en je daarmee de oorlogsindustrie daar steunt.
Antwoord
#14
(13-11-2024, 0:11)Berghout-2 schreef: Voordat je gaat denken over verschillende types stroomopslag, is het verstandig om eerst een overzicht te maken van je dagverbruik gedurende de verschillende seizoenen, de opbrengst van je zonnepanelen gedurende de verschillende seizoenen, en het laadgedrag van de acculaders/dynamo's.
Maak dan een plan voor de benodigde accucapaciteit en laadcapaciteit.

Zómaar wat accu's neerkwakken en hopen dat het goed komt is te naïef. En duur als het niet goed blijkt te zijn.

Kom ik ongeveer uit op 21KW per week en dus 3000W per dag. 10,4 Ah moet even kijken hoe ik dat precies uitreken..
Antwoord
#15
Zoutwaterbatterijen moet je wel de ruimte voor hebben en zie ik nog niet veel gebruikt worden. Prijstechnisch schiet het ook niet op. Die 3kwh (in kwH) per dag is je verbruik, maar wat laad je bij? Dan weet je wat je moet zien te overbruggen. Zelf vind ik de combinatie van lood en LifePo4 mooi werken. Lithium voor de meeste pieken, lood parallel om die paar keer dat je echt meer kwh nodig hebt te overbruggen. Tevens kan lood (gel in mijn geval, AGM bij jouw dan) piekbelasting van bv een lier beter aan.
Je verbruik heb je berekend, nu je laderij nog. Momenteel doen zonnepanelen niets, hoe vaak en lang wil je de generator aan hebben en hoeveel kw laad deze?
Antwoord
#16
(13-11-2024, 16:54)Bonne schreef: Zoutwaterbatterijen moet je wel de ruimte voor hebben en zie ik nog niet veel gebruikt worden. Prijstechnisch schiet het ook niet op. Die 3kwh (in kwH) per dag is je verbruik, maar wat laad je bij? Dan weet je wat je moet zien te overbruggen. Zelf vind ik de combinatie van lood en LifePo4 mooi werken. Lithium voor de meeste pieken, lood parallel om die paar keer dat je echt meer kwh nodig hebt te overbruggen. Tevens kan lood (gel in mijn geval, AGM bij jouw dan) piekbelasting van bv een lier beter aan.
Je verbruik heb je berekend, nu je laderij nog. Momenteel doen zonnepanelen niets, hoe vaak en lang wil je de generator aan hebben en hoeveel kw laad deze?

Lader is 120A van de multiplus.2. plus de rest van stroom voorzien..kom ik qua nominaal vermogen op een aggregaat uit van 7 KVA. Kom je al gauw op een 1 cilinder uit..herrieschoppers. ik ga aan het struinen voor iets gangbaars en kwalitatief goed spul . Zat alweer naar zo'n Hyundai te kijken. Het moet wel jaren meegaan. 1 keer in de week stroom draaien lijkt me wel haalbaar. Dank voor het juiste spoor
Antwoord
#17
Als je de laadstroom vooral uit een generator moet halen i.p.v. walstroom, dan is het fijn als je op hoog vermogen kunt laden.
Met loodaccu's gaat dat niet, want die laten in de loop van het laadproces steeds minder stroom toe. Dan zou je generator extra lang moeten draaien voor de laatste 50% lading.
Als je LiFePo4 accu's neemt, kun je die wel op hoog vermogen laden, waarmee de generator optimaal belast kan worden.
Denk er wel aan dat de laad-elektronica speciaal afgestemd moeten zijn op dat soort accu's, anders gaat de zaak kapot.

Overigens, als er ergens walstroom in de buurt is, is dat veel goedkoper dan zelf stroom met een generator maken. Als je alle kosten meerekent, is generatorstroom tussen 2 en 10 keer zo duur als walstroom.
Indien mogelijk, is zonne-energie natuurlijk het beste en goedkoopste.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)