Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
plaatsing reefblok op giek
#1
Bij het huidig reven van de zeilen van onze grundel wordt de reefkous, de smeerreep tov de giek in een hoek van ca 90 graden naar beneden getrokken. Daar zit n.l. het reefblokje op de giek gemonteerd.
Is dit de juiste positie? Dient bij het plaatsen van een een nieuw reefblok dezelfde positie te worden ingenomen of is het juister om het blokje iets meer naar achteren te plaatsen zodat er meer spanning op het gereefde onderlijk komt te staan?
Kernvraag: wat is de ideale (theoretisch gezien) hoek tussen giek en reefkous (smeerreep) bij het reven van de zeilen?


Wieke Mare
grundel 8.5
oudste stalen grundel van SSRP
Antwoord
#2
Alles natuurlijk afhankelijk van hoe vlak het zeil staat als het rif aangetrokken staat. Als het zeil dan helemaal vlak is lijkt het me de goede positie.
Als het snoeihard waait wil ik het zeil helemaal vlak. Als het net op het randje wel/geen rif is zet ik het wat losser/boller met eventueel een steekbout (lus) om de giek om het zeil op de giek te houden.
Antwoord
#3
Hoeveel afstand zit er tussen het zeil en de mast?
Of te wel hoe zijn de rakbanden afgesteld?
Als het zeil 10cm dichterbij de mast staat veranderd het reefoog ook 10cm op de giek.
Verder is het nu ook te regelen door de halstalie strakker te zetten, maar dan zal je zeil langs de mast losser komen te staan en de bolling naar achter doen verplaatsen en dat wil je juist niet.
Heb je een foto tijdens het aan de wind zeilen van het grootzeil?
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#4
Antwoord op je andere vraag:
Beginnend met de smeerreep 45 graden te plaatsen zit je in aanvang goed.
Als je deze dan ook nog strak op de giek trekt, maakt de hoek niet zoveel meer uit, de laatste afstellingen doe je dan met de halstalie.
Door de halshoek laag te zetten, komt er ook meer trekkracht op het onderlijk.
Met de halshoek hoog komt er meer trekkracht op het voorlijk.
Door zoals swblom zegt het te doen met de smeerreep of losse onderlijkstrekker en een bindsel om de giek om het achterlijk op spanning te zetten gaat natuurlijk ook.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#5
Zoveel zielen, zoveel methodes. Bij ons trekt de halstalie recht naar beneden. Daarmee wordt ook de afstelling van de rakbanden bepaald.
Dan blijft de smeerreep met eventueel steekbout over om de bolling te regelen.
Antwoord
#6
Jullie hebben gelijk, uiteraard spelen de rakbanden en de halstalie ook een grote rol bij het trimmen van het grootzeil. Na aanschaf nieuwe zeilen adviseerde de zeilmaker mij om tussen voorlijk en mast een mastdikte ruimte te laten - als vuistregel. Ik heb me daar aan gehouden, dat bevalt me goed. Echter, bij harde wind zet ik de rakbanden strakker. Ook wordt de halstalie bij hardere wind strakker gezet, tenminste als we scherper dan halve wind varen, anders wat losser, ook bij harde wind (of is dat niet correct?) .
De opmerking van Eddy begrijp ik niet: bij strakkere halstalie komt het zeil losser langs de mast? Volgens mij komt met het strakker zetten van de halstalie het voorlijk juist strakker bij de mast te staan. Of begrijp ik eea verkeerd?
De opmerking om het reefblokje zo te plaatsen dat de hoek tussen smeerreep en giek ca 45 graden is wijkt af van dat wat in tekeningen van zeilplannen iha te zien is; daar houdt de ontwerper (meestal (?) 90 graden aan.
Het iets achterlijker plaatsen spreekt mij aan daar dan de broek / het zeil strakker getrokken wordt.
Helaas kan ik geen foto laten zien van ons scheepje met gereefd zeil, scherp aan de wind zeilend..
Bedankt voor het meedenken!

Wieke Mare
grundel 8.5
Antwoord
#7
Als je met de halstalie de halshoek dichter bij de mast trekt, dan kan daarboven het zeilen in een bocht komen te staan.
Hierdoor ontstaat er meer bolling en die gaat ook naar achter.
Om dit te compenseren moet je de rakbanden strakker zetten, dan trek je ook daar meer aan het zeil en trek je het zeil daar dus vlakker.
Het zelfde gebeurd bij jachten als je mastbuiging toepast.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#8
Op een zeilplan zie je de situatie onder vol tuig.
Dan is het nagenoeg 90 graden.
Als je het rif bind zou als het 90 graden is en blijft er geen spanning op het onderlijk komen.
Maar ik denk dat de meeste mensen hier hetzelfde doen, maar dan met hun eigen middelen en woorden.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#9
Ik vind het prettig als de smeerreep duidelijk naar achteren trekt, zodat er spanning op het onderlijk komt.
Daarnaast leg ik altijd een bindsel door het schootoog en om de giek, waarmee de vertikale krachten mooi worden opgevangen.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#10
pcies

Bij harde en vlagerige wind nog een extra steekbout.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#11
[Afbeelding: 5b955e5701a9187698723c92091cce24.jpg]
[Afbeelding: d22e1cd7081f0c0cd06da0c5692e9f13.jpg]
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#12
Ik heb het zoals je wel meer ziet op jachten met los ouderlijk. Uitermate simpel, effectief maar niet voor de puristen. Je kan het in een kwartier aanleggen. Het zit altijd goed, het rif zit dicht op de giek en het onderlijk kan je naar behoefte strak trekken. Wat ik ook belangrijk vind is dat je het rif onder het zeilen kan trekken. Ik heb geen foto bij de hand. Ik probeer het te omschrijven.
Een lus (met paalsteek) van sterk touw om de giek. Dat wordt als het ware een ring om de giek die heen en weer kan schuiven over de giek. Dat touw loopt dan vanaf de lus door het oog in het achterlijk van het rif. Vandaar naar een blok aan het eind van de giek. Als je een traveler hebt kan je dat blok daar bij op zetten. Vanaf dat blok gaat het touw dan naar een talie of een lier aan de voorkant van de giek. Als je nu aan de lier draait of de talie aantrekt trek je het zeil naar beneden en je trekt gelijk het nieuwe onderlijk strak. Het zit altijd goed en is niet afhankelijk van de mate waarin rakbanden strak of los zitten.
Antwoord
#13
Op de laatste foto van Eddy k (familie van Wilhelmina k ?) zie ik dat de reeflijn vast zit met een karabijnhaak. Wonderlijk dat die het houdt. In mijn ervaring buigen die vrij makkelijk uit.
Antwoord
#14
Inderdaad zou dat mijn keuze niet zijn. Zelfs smeerrepen van 18mm gevlochten polyamide heb ik wel eens stuk gezeild.
Maar niet op de schokker.. Wink

(Maar wel op een schip van ruim 200 ton)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#15
Het is eigenlijk omdat het zo al was dat ik ze gebruik.
Na wat zoeken zijn er 80mm RVS karabijnhaken die 870kg mogen hebben. De kracht wordt gedeeld door twee, dus er mag dan 1940kg op de schoothoek komen te staan.
Welke ik heb weet ik niet, maar ik heb geen verdenkingen dat ze er onder lijden.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#16
(24-08-2021, 12:28)bakstag schreef: Op de laatste foto van Eddy k (familie van Wilhelmina k ?) zie ik dat de reeflijn vast zit met een karabijnhaak. Wonderlijk dat die het houdt. In mijn ervaring buigen die vrij makkelijk uit.


Nee, geen familie
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#17
(24-08-2021, 14:48)Eddy K schreef:
(24-08-2021, 12:28)bakstag schreef: Op de laatste foto van Eddy k (familie van Wilhelmina k ?) zie ik dat de reeflijn vast zit met een karabijnhaak. Wonderlijk dat die het houdt. In mijn ervaring buigen die vrij makkelijk uit.


Nee, geen familie
Hoi allen, bedankt voor de vele uiteenlopende reacties. Leerzaam. Mooi ook om te lezen dat zo vele schippers zovele motieven voor hun handelen hebben.
Hieronder nog een toevoeging in de vorm van 2 foto's.
De eerste is van de 'travelerring' om de giek als onderlijkstrekker. Gezien op een botter in de haven van Makkum. De giek is tegen het beschadigen van de ring beschermd door halfrond messing (?) strips. De tweede is de wijze van reven / plaatsing reefblok bij onze grundel.


Bijlagen Miniatuurweergaven
       
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)