Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke vaarboom?
Voor onze vollenhovense bol zoeken wij nog een vaarboom. Ik schat dat een lengte van 4 a 5 meter goed is, maar ik ben benieuwd naar wat jullie gebruiken en wat jullie ons zouden adviseren qua lengte en dikte.
Onze bol is 8,50m bij 3,10m.
En misschien nog een advies waar we het beste een kunnen kopen?
Bedankt!
Antwoord
Vier meter is goed voor een open bootje waar je zelf al laag boven (of zelfs onder) het water staat.
Op een bolletje zou ik liever 5 tot 6 meter kiezen, plus een haakstokje van een meter of drie (niet zo'n eng plastic ding).
Miedema in Leeuwarden maakt ze, maar Johan Prins in Workum ook.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Rond de 5 à 6 meter is idd een praktische maat voor een vaarboom.
Antwoord
Heel fijn, bedankt voor het advies! Ik ga op zoek.
Antwoord
We hebben er twee: 
  • Een kleinere van een meter of vier voor het lichtere werk en als slagaard, het onderste stuk tot 80 cm zwart geverfd, (diepgang van de schouw) en vervolgens om de 50 cm een geel of rood streepje  voor de halve of hele meters diepte
  • En een zwaardere van zo'n 6m, die vanmorgen wel weer handig was toen we te vroeg buiten het geultje van de haven voeren en we door de lage waterstand vastliepen. Je kunt dan onbekommerd aan die boom hangen  Confused

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik heb nu 22 jaar alle platbodem wateren bevaren als jacht, maar nog nooit behoefte gehad aan een vaarboom? Heul vroeger in de 70er en 80er jaren hadden we alleen een vaarboom en geen motor of bij een beurtveer.
Maar ik ben dus al die jaren nog nooit een situatie tegen gekomen dat de boom noodzakelijk was?

@Wim
Wat een echte pikhaak betreft, die wordt vaak lomp gebruikt om op mijn schip proberen te zetten, op de verf: no way!
Ik heb al heel wat keren de pikhaak uit handen gerukt en terug gesmeten, dan wel gevloekt. In die zin zijn veel platbodemvaarders barbaren.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(12-08-2021, 9:37)Calidris schreef: ...........
Maar ik ben dus al die jaren nog nooit een situatie tegen gekomen dat de boom noodzakelijk was?

@Wim
Wat een echte pikhaak betreft, die wordt vaak lomp gebruikt om op mijn schip proberen te zetten, op de verf: no way!
Ik heb al heel wat keren de pikhaak uit handen gerukt en terug gesmeten, dan wel gevloekt. In die zin zijn veel platbodemvaarders barbaren.

Ik ben het helemaal met je eens dat het GEBRUIK van pikhaken aan strenge regels gebonden moet worden, misschien zelfs met een verplichte specifieke pikhaakgebruiksopleiding op tenminste HBO-niveau met drie maanden praktijkoefeningen, ook in het Duits. Tongue

Maar ik vaar bijna nooit zonder fatsoenlijke stok aan boord. Zelfs op m'n grote sleep/duwboot had (en gebruikte!) ik altijd een combi-stok: een vaarboom met extra pikhaakpunt en geschilderd als slaggaard. Werd dagelijks gebruikt.
Onmisbaar? Neuh. Handig? Yep.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(12-08-2021, 9:37)Calidris schreef: Wat een echte pikhaak betreft, die wordt vaak lomp gebruikt om op mijn schip proberen te zetten, op de verf: no way!
Ik vaar nu 15 jaar maar heb nog nooit meegemaakt, dat iemand een pikhaak op mijn schip wilde zetten. Zou dit zelf ook nooit doen. Daar is een pikhaak ook niet voor bedoeld.
Antwoord
(13-08-2021, 7:14)Gerard schreef:
(12-08-2021, 9:37)Calidris schreef: Wat een echte pikhaak betreft, die wordt vaak lomp gebruikt om op mijn schip proberen te zetten, op de verf: no way!
Ik vaar nu 15 jaar maar heb nog nooit meegemaakt, dat iemand een pikhaak op mijn schip wilde zetten. Zou dit zelf ook nooit doen. Daar is een pikhaak ook niet voor bedoeld.

Ga maar eens in een sluis liggen met veel AWB's in vakantietijd.
Antwoord
Vannacht nog met de vaarboom in de blub als hek anker gelegen en vanmiddag gebruikt als fokkeboom/fokkeloet.
[Afbeelding: 1a503448944fd089bce38fc40ffa4065.jpg]
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik moet ook nog enkele boompjes aanschaffen. 6 meter lijkt me overigens voor dagelijks gebruik best lang! We hoeven er geen strontrace mee te varen. Ik zal de 4.5 meter variant halen, mocht die bij bepaalde situaties te lang lijken dan kan er nog een langere bij.

Momenteel wordt het multifunctionele vouwladdertje nog gebruikt. Smile

Antwoord
(13-08-2021, 20:30)Calidris schreef: Ga maar eens in een sluis liggen met veel AWB's in vakantietijd.

Wat is een AWB?
Antwoord
Ik moest ook even Googelen.
Ik vond Algemene Bestuurs Wet en Algemene Wedstrijd Bepaling.
Er wordt ook nog wel gerefereerd naar politie agenten( ik denk ook via een wet?)

Maar het is denk ik de Average White Boat, ook wel Tupperware genoemd.
Soms nog veel erger als er niet verwijderbare stootwillen of zelfs stootranden op zitten of nog erger Le Boat op staat.

Maar tot nu toe heeft nog niemand een pikhaak in de richting van mijn boot gehouden.
Wel in overleg een vaarboom op de putting van een buurman gezet om deze van lagerwal weg te duwen of een duwtje vanaf het voordek in de sluis om de kop af te duwen. Zowel met mijn 9m zeeschouwtje als met een 35m klipper.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik had al zo'n vermoeden, maar kon niet echt iets bedenken bij de afkorting. Ik meende zelf dat het altijd tupperware of tampons genoemd werd.
Pikhaken op het dek heb ik nog niet meegemaakt en gaat denk ik ook niet gebeuren.
De Le Boat kan ik dan juist wel weer waarderen, die komt er duidelijk voor uit dat het beestje voor de verhuur gemaakt is. In de verhuurvoorwaarden is bij andere bootjes vaak verplicht dat de de fenders moeten blijven hangen, zet er in dat geval dan meteen een grote rubberen stootrand omheen.
Antwoord
(15-08-2021, 14:30)Eddy K schreef: Vannacht nog met de vaarboom in de blub als hek anker gelegen en vanmiddag gebruikt als fokkeboom/fokkeloet.
[Afbeelding: 1a503448944fd089bce38fc40ffa4065.jpg]

Zo gebruik ik hem ook haast alleen maar. Maar 6 meter? Die van mij is hooguit drie, met een stukje isolatieplakband voor de diepgang.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ik had daarvoor een mooi spiboompje gescoord bij de bootjes sloperij het Harpje.
Daarvoor zelf 1 gemaakt van glasfiberbuis.
Antwoord
Ook ik heb de vaarboom multifunctioneel gebruikt, peilstok, uithouder voor de fok, pikhaak. En of je nou een vaarboom of een andere stok aan boord hebt ....
Antwoord
Het gewicht van een vaarboom is niet praktisch voor het universele gebruik.
Enkele pikhaak is genoeg.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)