Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hout op staal
Mijn Hoogaars ligt dit jaar op de wal, voor een grotere onderhoudsbeurt.
Tot mijn spijt en verrasing ben ik veel pijnpunten tegengekomen.
Ook weer toen ik besloot niet alleen het schuifluik onderhande te nemen, maar ook de houten geleiders ervan.
Deze zitten vastgeschroefd op het stalen dek. Ertussen had zich een kleinn drama afgespeeld. Zie ook de foto, met een al schoon gemaakte en de andere in "originele" staat.
De geleiders waren met veel silly putty gemonteerd op het stalen dek. Het dek was ingevreten en is inmiddels onderhanden genomen. Nu ben ik bezig met het schoonmaken van de geleiders, om ze in de olie te zetten. Dan worden ze weer net zo mooi als het opgeknapte schuifluik.
Awel, tijdens deze werkzaamheden gaat het denken gewoon door en mijn gedachten gingen uit naar hoe de geleiders weer te monteren, zonder een paar jaar later in dezelfde toestand te verzeilen als nu.
Wat raden jullie mij aan te doen?
Overwinnaar van winden  en zeeën  Confused
Antwoord
(29-08-2021, 18:23)GSJ schreef: Zie ook de foto, met een al schoon gemaakte en de andere in "originele" staat.
Ik zie geen foto. Sad
Antwoord
(29-08-2021, 18:36)Gerard schreef:
(29-08-2021, 18:23)GSJ schreef: Zie ook de foto, met een al schoon gemaakte en de andere in "originele" staat.
Ik zie geen foto. Sad

Bedankt voor de terugmelding!
Nu wel te zien?

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Op onze huidige en vorige boot hebben/hadden wij ook (tegen veel advies in) op een aantal plaatsen hout op staal zitten.
Voordat we de zaak onder handen hadden genomen dezelfde ervaring als jij hebt, veel roest. Bij beide boten het staal gerepareerd waar nodig, gestraald en dik in de epoxy gezet. Het hout met wat ms polymeer kit terug gemonteerd. Nooit meer enige roest gezien.

Ik snap dat de hele boot stralen een grote onderneming is. Je zou kunnen overwegen om plaatselijk met een klein straalpistool de plekken waar het hout gemonteerd wordt te doen.
Antwoord
Hout op staal is gegarandeerde ellende.
Vaak wordt er wel asfaltpapier tussen gedaan. Een goede isolerende laag, bestand tegen de zuren uit hout (eiken) en bestand tegen stilstaand vocht in het hout.
Van kit ben ik geen voorstander, de hechting stopt na een aantal jaar en een capillair met vocht is het gevolg. B.v. teak dek na 15 jaar.
Mogelijk eerst met epoxyverf behandelen (waterdicht).

3mm neopreen pakking met gesloten cel gaat ook jaren goed, nu al ruim 15 jaar. Dat had ik onder alle beslag op het staal en onder de teak handreling.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(29-08-2021, 18:55)GSJ schreef:
(29-08-2021, 18:36)Gerard schreef:
Ik zie geen foto. Sad
Bedankt voor de terugmelding!
Nu wel te zien?
Ja, prima.
Ik heb alleen slechte ervaringen met ongeverfd eikenhout met staal. Het looizuur in eikenhout zorgt voor zwartverkleuring van het eikenhout. Ben nog niets tegen gekomen wat die zwartverkleuring ongedaan kan maken. 
Overig houtwerk geeft nooit problemen mits zowel hout als staal goed geschilderd zijn en/of middels (butumen)kit geisoleerd zijn. Ongeisoleerd staal geeft aan de binnenkant condensproblemen wat bij ongeschlderd staal uiteraard tot roestvorming lijdt.
Antwoord
oxaalzuur verwijderd zwarte strepen deels. (en werkt prima voor roeststippen van ijzerslijpsel op de verf)
Antwoord
(30-08-2021, 9:45)Bonne schreef: oxaalzuur verwijderd zwarte strepen deels. (en werkt prima voor roeststippen van ijzerslijpsel op de verf)
Ik ga wat oxaalzuurkristallen bestellen en het nog eens proberen. Voor roest op verf is Rustbuster een uitstekend middel maar om roest tot in de porie te stoppen ken ik geen beter middel dan Rustremover van Epifanes. Ik heb als test 13 jaar geleden een stuk roestig staal daarmee ingesmeerd en het sindsdien buiten laten liggen en er is nog steeds geen nieuwe roest te zien. Smile
Antwoord
Ik begrijp al dat ik de enige niet ben met dit probleem.
Zoals gezegd ga ik al het houtwerk olieën (Owatrol systeem).
Echter, zal ik nog verdere maatregelen moeten nemen om drama's te voorkomen?
Het blijft een plek waar water en vuil terecht komen en zich lastig laten verwijderen.
Ik heb al aan van alles gedacht; teer, kit, of juist geen kit, bitumen, zelfs volspuiten met vet is bij me opgekomen.
Het kan toch niet zijn dat hier geen afdoende oplossing voor is...
Overwinnaar van winden  en zeeën  Confused
Antwoord
Waarom denk je dat ik in juni 2021 de stalen schokker verkocht heb na 15 jaar?
Niet dat ik roestproblemen had, maar ze komen ongetwijfeld.
Antwoord
(30-08-2021, 20:30)Calidris schreef: Waarom denk je dat ik in juni 2021 de stalen schokker verkocht heb na 15 jaar?
Toen ik m'n schip pas had was er sprake van flinke roestproblemen. Vooral achter m'n berghout waarvandaan roeststrepen naar beneden liepen. De onderkant heb ik over de hele lengte afgeplakt met ductape en daarna van boven  flink Rustremover van Epifanes in de openingen die door het roesten waren ontstaan gegoten. daarna de openingen  gevuld met bitumenkit, de ductape wee verwijderd en alles goed geschilderd. Nu, 117 jaar nadat m'n schip gebouwd was, weinig last van roest meer. Wel moet ik zeggen, dat het feit dar ik op m'n schip woon, veel helpt. Je bent dan elke dag op je schip en ziet alles, Wanneer ik dan ergens een roestplekje zie ontstaan, behandel ik dat gelijk met de eerder genoemde Rustremover, wat erger voorkomt en later haal ik daar dan een kwast verf overheen. Dat hoeft bepaald niet gelijk, want ik heb als test ooit een stuk roestig staal hiermee behandeld en 13 jaar later ligt het, verder onbehandeld, nog steeds buiten zonder dat het verder is gaan roesten.
Antwoord
Wat mij betreft is er wel een oplossing, zoals eerder al beschreven......
Antwoord
(31-08-2021, 4:53)Gerard schreef:
(30-08-2021, 20:30)Calidris schreef: Waarom denk je dat ik in juni 2021 de stalen schokker verkocht heb na 15 jaar?
Toen ik m'n schip pas had was er sprake van flinke roestproblemen. Vooral achter m'n berghout waarvandaan roeststrepen naar beneden liepen. De onderkant heb ik over de hele lengte afgeplakt met ductape en daarna van boven  flink Rustremover van Epifanes in de openingen die door het roesten waren ontstaan gegoten. daarna de openingen  gevuld met bitumenkit, de ductape wee verwijderd en alles goed geschilderd. Nu, 117 jaar nadat m'n schip gebouwd was, weinig last van roest meer. Wel moet ik zeggen, dat het feit dar ik op m'n schip woon, veel helpt. Je bent dan elke dag op je schip en ziet alles, Wanneer ik dan ergens een roestplekje zie ontstaan, behandel ik dat gelijk met de eerder genoemde Rustremover, wat erger voorkomt en later haal ik daar dan een kwast verf overheen. Dat hoeft bepaald niet gelijk, want ik heb als test ooit een stuk roestig staal hiermee behandeld en 13 jaar later ligt het, verder onbehandeld, nog steeds buiten zonder dat het verder is gaan roesten.

Wij lasten de boven en onderkant van het berghout geheel af, kon e niks meer tussen of tussenuit.
Antwoord
(01-09-2021, 20:50)Calidris schreef: Wij lasten de boven en onderkant van het berghout geheel af, kon er niks meer tussen of tussenuit.
Dat lijkt mij nogal een klus (2 keer 25 meter (sb en bb) x 2 (boven en onder)) en dus kostbaar, vooral bij een schip van 117 jaar oud, dat deels van ijzer en niet van staal is maar bovenal lelijk op een Varend monument.
Antwoord
(02-09-2021, 3:45)Gerard schreef:
(01-09-2021, 20:50)Calidris schreef: Wij lasten de boven en onderkant van het berghout geheel af, kon er niks meer tussen of tussenuit.
Dat lijkt mij nogal een klus (2 keer 25 meter (sb en bb) x 2 (boven en onder)) en dus kostbaar, vooral bij een schip van 117 jaar oud, dat deels van ijzer en niet van staal is maar bovenal lelijk op een Varend monument.

Is ff wat werk bij een 25m klipper, maar wel gedaan. Scheelt enorm veel schilderwerk en roeststrepen. Roeststrepen zien er niet uit en geven achterstallig onderhoud aan. Omdat wij veel op zout voeren, was het dus geen overbodige handeling op een niet gestraald schip. Je moet rekenen dat we destijds 170-190 dagen per jaar met gasten voeren, dan heb je geen tijd voor onderhoud.

Alle klippers zijn 100-130 jaar oud, dat maakt dus niet uit, geen argument.
Antwoord
(02-09-2021, 15:20)Calidris schreef:
(02-09-2021, 3:45)Gerard schreef:
Is ff wat werk bij een 25m klipper, maar wel gedaan.
Kun je wel stellen en dus ook wat pegels. Terwijl mijn aanpak een stuk minder werk is en dus veel goedkoper. Kosten van een bedrijf worden verhaald op klanten maar die mogelijkheid heeft een particulier helaas niet. Sad
Citaat:Scheelt enorm veel schilderwerk en roeststrepen. Roeststrepen zien er niet uit en geven achterstallig onderhoud aan. Omdat wij veel op zout voeren, was het dus geen overbodige handeling op een niet gestraald schip. Je moet rekenen dat we destijds 170-190 dagen per jaar met gasten voeren, dan heb je geen tijd voor onderhoud.
Ik voer zo'n 150 dagen per jaar; niet slecht voor een particulier, toch? En toch nog zat tijd voor onderhoud.
Citaat:Alle klippers zijn 100-130 jaar oud, dat maakt dus niet uit, geen argument.
Dat was wel een argument omdat ik toen nog veronderstelde, dat je het over veel jongere stalen schepen had.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)