Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Diesel kabola eerste model naar pellet.
Ben een beetje aan het brainstormen over de aanschaf van een schip.. dus dat is allemaal nog erg wazig..
Maar daar staat zo'n oude kabola in die wel wat lust..en de prijzen tegenwoordig zijn ook niet geweldig.
Dus zat ik te denken aan een pelletcv te denken. Daar zijn weer allemaal types in en verschillende vermogens.. zat te kijken naar 16 of 20 Kwatth
Nu zijn er ook moederhaarden met CV functie en dat is vergelijkbaar met de huidige situatie. Dus dat is wel wat. Iemand ervaring met dit spul?

Sent from my SM-A505FN using Tapatalk
Antwoord
Hier al jaren een Dielle.
Is er als moederhaard in je woongedeelte met venster maar kleinere voorraadbun.
Maar ook als ketel versie die in een technische ruimte geplaatst kan worden met een zelf te realiseren grote of mega bun.
Ik ben erg tevreden ondanks de iets kleinere bun.
De goedkopere merken hebben weleens last van rookgasexplosie, waarschijnlijk door foute instellingen.
Die moet je dus niet nemen!!!!
Ook heb ik al eens bij een sleper gestaan waar alle motorluiken omhoog geklapt waren en de ramen van de stuurhut er uit lagen. Dat kwam omdat er bij de houtkachel geen overdrukventiel was geplaatst en de kranen dicht stonden.
Niet zelf klooien dus en netjes de installatie voorschriften opvolgen.
En je hebt een plek nodig om de pallet met pellets of big bag op te slaan of een voorraadbun maken van 3m2+. De minimum afname is namelijk 3m2 bij bulk pellets.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Is die Kabola een branderpot of een aanjager?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Zo een.[Afbeelding: ddcc0352469a15e43f74bb5b376d1999.jpg]

Antwoord
Weet je wat de kostenbesparingen zijn? Volgens mij valt dat wel wat tegen. Ik reken even snel 5,4 kWh/kg pellets, aanname dat 1000kg pellets momenteel 300 euro kost maakt 18kwh voor een euro.
Mazout gemiddeld (zomers even inkopen, is momenteel inderdaad wel redelijk duur) 65 euro per 100 liter a 10.6kwh/l maakt 16.3kwh voor een euro. Aannemend dat de efficiëntie van beide systemen hetzelfde is, duurt het wel even even voordat je een nieuwe installatie er dan uit hebt.
Nu neem ik daarbij aan dat de olie prijzen wel weer eens wat gaan zakken en je mazout mag gebruiken om te verwarmen. In Duitsland en Belgie is dat prima te koop, hoe dat in NL werkt weet ik niet.
Zelf gebruik ik naast warmtepompen thuis ook een pellet kachel, dat werkt prima maar is qua onderhoud e.d. ook niet halleluja. Er zitten wel wat meer bewegende onderdelen op dan een oliekachel.
Op het schip heb ik een klein 5kw Kabola Somy op een passief CV installatietje, maar dat is voor hobbymatig gebruik en van andere orde.
Antwoord
(25-10-2021, 20:53)Sanibroyeur schreef: Zo een.[Afbeelding: ddcc0352469a15e43f74bb5b376d1999.jpg]

Een branderpot, extreem weinig onderhoud. Als die pot van gietijzer is gaat die je leven lang mee.
Antwoord
Mazout, ook weer wat geleerd. Is dus stookolie heb ik opgezocht.
Het is ook wat je voor ogen heb. Pellets zijn niet zaligmakend, maar in ieder geval geen fossiele brandstof. Zelf heb ik het gecombineerd met een zonneboiler, in de zomer warm tapwater van de zon en geen warmte in het huis en in de winter beide systemen parallel en warm tapwater met warmte in huis.
Een groot stook voordeel ten opzichte van gas.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Scheelt even qua prijs met diesel zeg. Ik zocht de duitse versie heizöl..das dichterbij.
Dank voor de tip! Ik ga het weer overdenken.

Antwoord
Een verschil is dat bij een paardevoer kachel het rendement wel aanzienlijk hoger is dan bij een ouderwetse oliekachel. Bij die laatste gaat een groot gedeelte aan warmte ook door de schoorsteen.
Een olie kachel kan je altijd zelf onderhouden en heeft geen stroom nodig en geen elektronica wat stuk kan.
Antwoord
In Nederland is het aanwezig hebben van stookolie of brandstof met een kleurmarkering ("rode diesel") streng verboden. Ook voor verwarming. Er wordt soms vrij intensief op gecontroleerd, de boetes zijn heftig.
Stoken op diesel is duur, want je geeft een groot deel van je warmte aan de geliefde belastingdienst.

Het is altijd kiezen tussen niet-ideale oplossingen.
Je somy'tje is bijna onverslijtbaar, gaat nooit kapot, gebruikt geen stroom en is fluisterstil, maar heeft een wat lager rendement, gebruikt dure brandstof en er kan geen thermostaat op. En soms kan-ie uitwaaien.

Een pelletkachel maakt geluid, gebruikt stroom, is gecompliceerd en gaat "dus" kapot. Slechte pellets geven veel as en stank.

Een dieselkachel met aanjager (voorzetbrander of Webasto-types) gebruikt veel stroom en maakt lawaai.

Een goede houtkachel is vrij goedkoop in gebruik, maar vereist veel aandacht bij het stoken. Geeft aanleiding tot burenruzies als-ie niet goed wordt gestookt of wordt gevoerd met geteerd hout en plastic.

Een (goede!) kolenkachel stookt mooi, efficiënt en rustig, maar niet heel goedkoop. De kool wordt duur betaald, zegt Kniertje.

Het stoken van turf is tegenwoordig een milieudelict.

Mijn eigen ervaring? Ik vind het prettig om een basale verwarming te hebben die ervoor zorgt dat de woning niet koud en vochtig wordt, bij voorkeur met vloerverwarming. Daarbij een snellere warmtebron, bijvoorbeeld een goede kolen-, hout- of pelletkachel.
Die vloerverwarming kan elektrisch, met een CV-ketel of met een warmtepomp, afhankelijk van de omstandigheden.

Ik vind het ook belangrijk dat er een manier van verwarmen overblijft als de stroomvoorziening langdurig uitvalt.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(26-10-2021, 12:27)Berghout-2 schreef: In Nederland is het aanwezig hebben van stookolie of brandstof met een kleurmarkering ("rode diesel") streng verboden. Ook voor verwarming. Er wordt soms vrij intensief op gecontroleerd, de boetes zijn heftig.
Stoken op diesel is duur, want je geeft een groot deel van je warmte aan de geliefde belastingdienst.

Stookolie/Heizol/Mazout is wel degelijk iets anders dan 'rode diesel' en normaliter niet geschikt als brandstof voor de motor. Ik zou niet weten waarom je dit niet mag gebruiken om te verwarmen. Zolang je twee gescheiden tanks hebt moet dit kunnen. 

De rest van het verhaal ben ik overigens met je eens. 

Een finoven, tichgelaar, rocketstove of andere hoog rendement houtkachel is ook nog een mooie efficiënte oplossing. De hoeveelheid onderhoud, lawaai en stroomafhankelijkheid van een pelletkachel zou mij er wel van weerhouden dit op een schip te gebruiken.
Antwoord
Hoeveel liter gebruikt zo'n Kabola ongeveer per dag? Hoeveel voorraad heb je voor een winter nodig?

Antwoord
Dit is geheel afhankelijk van de capaciteit. Als ik wat documentatie van bv een OD7 er op na sla, 2,3 tot 8,1 kW met een brandstofverbruik van 0,36 tot 1,2 liter/uur. (Dit zou een overigens efficiëntie van 64% betekenen)
Antwoord
En afhankelijk van de warmtevraag.
Een vriend van mij verwarmt zijn doerak waar hij op woont met 2ltr per dag deze week.
Kleine boot natuurlijk, maar weer slecht geïsoleerd.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
De kleine refleks olie kachels, ook onder de merknaam heatpol, met een opbrengst van 2KW verbruiken 2-6cc / minuut volgens de documentatie

.pdf   GBMONTNY.pdf (Grootte: 2,73 MB / Aantal keer gedownload: 0)

Dat zou betekenen dat je op 1 liter dan 2,7 uur kan stoken.
Nu is 2 kw warmte niet erg veel in een schip.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)