Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kabeldikte naar HH accu
Ik wil graag een Victron Cyrix gaan plaatsen.
Nu ben ik er nog niet uit welke kabeldikte ik ga gebruiken.
Wellicht zijn er mensen op dit forum die verstand van zaken hebben. 
De situatie op mijn zeeschouw is als volgt.
-dynamo van 35A
-startaccu van 74ah
-huishoudaccu 120ah
Op de HH accu zitten wat ledlampjes, een compressor koelkast van 55W en heel soms gebruik ik de omvormer van 375W.
De afstand van de Cyrix (dicht bij startacu) naar de HH accu bedraagt ongeveer 4 meter.
Ik wil deze lengte overbruggen met 25mm2 kabel en een zekering van 80A dicht bij de HH accu plaatsen.
Zit ik zo een beetje safe of zie ik wat over het hoofd?
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Gr. Peter
Antwoord
Even uit de losse pols kan er zeker meer dan die 80 Ampère door die draad. Zo'n kort stukje gaat ook niet veel spanningsval hebben.

Zou dus moeten kunnen.

Wel zou ik de draad aan beide kanten afzekeren. Als de Cyrix verbinding maakt kan de stroom uit allebei de accu's komen.
Mocht er in het midden een beschadiging komen heb je nog kans op vuurwerk.
Antwoord
(06-11-2021, 17:25)swblom schreef: Even uit de losse pols kan er zeker meer dan die 80 Ampère door die draad. Zo'n kort stukje gaat ook niet veel spanningsval hebben.

Zou dus moeten kunnen.

Wel zou ik de draad aan beide kanten afzekeren. Als de Cyrix verbinding maakt kan de stroom uit allebei de accu's komen.
Mocht er in het midden een beschadiging komen heb je nog kans op vuurwerk.

De verkoper van de Cyrix adviseerde mij zelfs om een 16mm2 kabel van 4 meter te nemen en deze af te zekeren met een 80A ANL zekering dicht bij de HH accu.
De kant bij de startaccu zekeren vond hij niet nodig omdat er maar een stukje van 20cm naar de Cyrix gaat en de kans dat dit beschadigd is bijna nul.
Persoonlijk vind ik 16mm2 een beetje aan de dunne kant maar als het kan heb ik dat liever dan 25mm2.
Als het kan dan kan het  Smile
Antwoord
Worst case, alle lampjes aan, koelkast draait en omvormer aan EN een schoon lege HH accu en volle start accu zou je 35A (gebruikers) + +/- 30A (laadstroom HH) = 65A door de kabel jagen. Je zou dan volgens een online calculator met een acceptabele spanningsval op een 25mm2 uitkomen. Echter bij een 60A is een 16mm2 al voldoende.
Aangezien bovenstaande situatie niet heel snel voor gaat komen en je dan ook wel met een iets hogere spanningsval het tijdelijk gaat redden lijkt me 16mm2 inderdaad voldoende.
Antwoord
Vuistregels zijn:
Voor kortere belastingen: 6A / mm2. Dan zou 16mm2 voldoende zijn.
Voor continue belastingen: 4A / mm2. Dan zou 25mm2 meer dan voldoende zijn.

Regel is ook dat bij vollast, de spanning bij een omvormer liefst niet meer dan 5% mag dalen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Deze regel van Victron hou ik aan om de dikte van accukabels te berekenen:

Stroom (Amp.) x afstand in meters x 0,2 = kabel in mm2 (quadraat-millimeter)

30A x 8 x 0.2 = 48,6 mm2 wordt 50 mm2.

Voorbeeld 1: een acculader van 30Amp. staat op een afstand van 3,5 meter van de accu. De formule: 30x3,5x0,2 = 21mm2 wordt 25 mm2.
Als de uitkomst van deze formule geen gangbare diameter is, dan raden ze aan de eerstvolgende kabeldikte te nemen.
Antwoord
30A 25mm2 over 3,5 meter is wel heel erg overdreven! en is ook niet te onderbouwen waarom.
Antwoord
(09-11-2021, 0:23)Calidris schreef: 30A 25mm2 over 3,5 meter is wel heel erg overdreven! en is ook niet te onderbouwen waarom.

Die formule had ik uiteraard ook gevonden en vond het ook overdreven. Daarom op dit forum geplaatst om eens te zien wat anderen ervan vinden.
16mm2 moet volgens mij toch kunnen maar twijfel nog steeds.
Antwoord
(08-11-2021, 20:23)Jollenbaas schreef: Deze regel van Victron hou ik aan om de dikte van accukabels te berekenen:

30A x 8 x 0.2 = 48,6 mm2 wordt 50 mm2.

Verkoopt Victron toevallig dan ook meteen de kabel mee? Dan kan ik dit soort overdreven berekeningen wel voorstellen. Het is natuurlijk zwaar overkill.

Je gaat tijdelijk max 65A gebruiken en dan alleen als je HH lood accu 30A laadstroom trekt (dat moet ik nog maar bezien, gaat hij in ieder geval nooit lang doen). Dan is 16mm2 voldoende.

Tenzij je op de toekomst voor wilt bereiden (ooit een zwaardere omvormer, lithium HH accu etc..), dan is 25mm2 wel meteen handig.
Antwoord
In de praktijk zal ik nooit met een bijna lege HH accu komen te zitten. We verblijven hooguit 2 of 3 dagen achtereen op anker en eilandjes en dan zoeken we meestal wel weer een stadje of haven op met walstroom (en een douchegelegenheid).
Ik ga voor 16mm2. Alleen de ANL zekering nog even bepalen. Is 80A dan ook niet teveel?
Antwoord
(09-11-2021, 22:50)kuifje37 schreef: Ik ga voor 16mm2. Alleen de ANL zekering nog even bepalen. Is 80A dan ook niet teveel?

Nee, denk het niet. Met 80A brand je 16mm2 niet door, die wordt wel warm en je krijgt een flinke spanningsdip, maar gebeurt verder niks mee. 80A lijkt me dan ook een hele mooie keuze. 100A zou schat ik ook nog wel kunnen. Je wilt ook niet dat een kleine piek de zekering meteen laat spatten.
Antwoord
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en ga ermee aan de slag.
Antwoord
Schippers,

Nu we over bekabeling praten:
ik was even benieuwd; een standaard solar DC kabel heeft een aantal voordelen zoals: vertinde aders, dikkere & stuggere buitenmantel. Zijn er ook redenen waarom ik deze niet zou kunnen gebruiken voor in de boot bekabeling? https://draka-catalogus.prysmiangroup.co...uct/132924 (als indicatie) specs gelijk voor 10mm2 vanaf accu naar binnenverdeler (max20A/afstand 4m). Ik vraag het daar ik deze heb liggen en ook kwa prijs goedkoper is als normale DC bekabeling die sneller aan corosie/beschadiging onderhevig is.
Grtn & dank, Jeroen
*** bestuurslid VSRP met de focus op Communicatie; wil je VSRP lid worden? www.VSRP.nl; welkom! ***
Antwoord
prima!
Antwoord
Is inderdaad geen probleem, werkt prima alhoewel het even iets minder buigt (stugger). De 6mm2 variant heb ik in mij camper regelmatig gebruikt. Qua fysieke slijtage is het zelfs veiliger.
Antwoord
Bedankt Bonne, Calidris, Voor anderen die dit ook willen gaan doen kijk ook even na halogeenvrij versus rubber, en specificatie van straal bij de bochten (soms 20-33mm gezien de stuggere maar wel 100% outdoor kabel). specifcaties van een andere goede helukabel (solarflex) https://www.helukabel.com/opc/workarea/s...529_en.pdf .
*** bestuurslid VSRP met de focus op Communicatie; wil je VSRP lid worden? www.VSRP.nl; welkom! ***
Antwoord
Gelezen bij Victron:
Over het algemeen gebruiken we de volgende formule om de dikte van accukabels te berekenen:

Stroom (Amp.) x afstand x 0,2 = kabel in mm2 (quadraat-millimeter)

30A x 8 x 0.2 = 48,6 mm2 > 50 mm2.

Voorbeeld 1: een acculader van 30Amp. staat op een afstand van 3,5 meter van de accu. De formule: 30x3,5x0,2 = 21mm2.
Als de uitkomst van deze formule geen gangbare diameter is, dan raden we aan de eerstvolgende kabeldikte te nemen.
Antwoord
Ik denk dat victron aandelen heeft in een kopermijn. Maar het is vooral om hun zelf vrij te pleiten.
In laad circuits mag je maximaal 3% spanningsval hebben, in verbruikcircuits maximaal 5% verlies. dit waren de eisen van register holland en gelden volgens mij nog steeds.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)