Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie mahoniehouten boot uit 1946
Dag allen.

Ik ben recentelijk de trotse eigenaar van een thornycroft notarisboot uit 1946.  De boot heeft een mitsubishi 25pk 3 cilinder diesel motor. De boot is ooit gezonken, ik denk ongeveer 1 a 2 jaar terug, voordat ik 'm kocht. Hoe diep die was gezonken weet ik niet, maar ik schat tot de helft van de motor. Alles daarboven ziet er prima uit. Het doel is om haar te restaureren naar oude glorie. Ik ben zelf hobby gitaarbouwer dus ik kan het e.e.a. met hout, maar dit is natuurlijk een heel ander speelveld. Wel jammer dat de boot onoverdekt buiten staat.

Hier een foto van de vorige eigenaar, waarbij de boot nog niet was gezonken. 

[Afbeelding: Whats-App-Image-2021-10-02-at-16-59-08-1.jpg]

Ik ben gestart met het verwijderen van het huidige dek die bestond voor de helft uit grenen bouwlatten en deels een multiplex plaat met nep teakfoam erop geplakt. Het idee is om hier mooie platen okoume hechthout voor in de plaats te zetten. 

[Afbeelding: Whats-App-Image-2021-10-26-at-13-43-07-1.jpg]

[Afbeelding: Whats-App-Image-2021-10-26-at-13-43-07-2.jpg]

[Afbeelding: Whats-App-Image-2021-10-29-at-18-47-36-Copy.jpg]

De motor werkt wel helemaal naar behoren. Dus dat is mooi. 
Weet iemand welke type motor (exact modelnummer) dit is? Het is een mitsubishi 3 cylinder met 27 pk.

[Afbeelding: Whats-App-Image-2021-10-29-at-18-47-37-1.jpg]

Helaas een paar gebroken spanten tegengekomen. 

[Afbeelding: Whats-App-Image-2021-10-29-at-18-47-37-Copy.jpg]

Nu het dek weg is, verder gegaan met het schoonmaken en schoonkrabben van de bilge. Lijkt niet op te houden. Ik denk eraan om een stoomreiniger te kopen en alles schoon te stomen voor zover dat lukt. Anders blijf ik bezig.

Ook viel me op dat er van binnen vrijwel op elke naad een soort bitumen achtige materiaal zat. Niet echt de bedoeling lijkt me. Hout moet toch kunnen ademen? Enfin, dat helemaal weggehaald.

[Afbeelding: image3.jpg]

[Afbeelding: image4.jpg]

Helaas bij een plank onder de waterlijn erge rot opgemerkt waarbij ik met een priem zo naar buiten kon drukken. Deze ga ik gedeeltelijk vervangen. Dus rotte deel wegzagen en dan nieuw stuk mahonie ervoor in de plek. Heb zo het vermoeden dat dit niet de enige plek is. De krassen eromheen zijn stukken met zacht (rot) hout, maar nog redelijk stevig, je drukt er niet echt doorheen. Wellicht zijn blokken hout vanuit de binnenkant voldoende daar.

[Afbeelding: image7-2.jpg]

Als laatste ben ik wat van het lak aan de buitenkant gaan krabben. Wat me opviel was dat heel veel van het hout bij de naden rot is (nat rot). Je ziet ook dat ze wat donkerder zijn. als je er een beetje aan gaat krabben valt het zo uit elkaar. Met als gevolg dat de naden groter worden. Iemand enige tips hoe dit het beste aan te pakken is? Het onderwaterschip heb ik nog niet weggekrabd, maar ik zie dat er daar ook zeer brede naden zijn gevuld met een soort sikaflex. Ben ook een beetje bang wat ik daar tegen ga komen. Maar dat komt nog wel.

[Afbeelding: image8.jpg]

Ik hoop gaandeweg updates te maken van de voortgang. Oja, en epoxy + glasvezel kleed (oftewel doodskleed) is geen optie. Ik vind dat geen duurzame oplossing.

Groet,
thorny
Antwoord
Dag Thorny,

Het is in ieder geval wel een bijzonder schip, wat voorlopig nog wel je aandacht vraagt.
Voor goed advies zou ik contact opnemen met forumlid Berghout (Wim), hij zit in Koudum.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Dag Thorny,

Je hebt je een leuk project op de hals gehaald ;-)
In mijn werkplaats staat een vergelijkbaar object te wachten op net zo'n grote beurt.
Je bent welkom om langs te komen.
Waar staat jouw boot?
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(27-12-2021, 10:39)Berghout-2 schreef: Dag Thorny,

Je hebt je een leuk project op de hals gehaald ;-)
In mijn werkplaats staat een vergelijkbaar object te wachten op net zo'n grote beurt.
Je bent welkom om langs te komen.
Waar staat jouw boot?
Wim.

Dank Wim voor je berichtje. Ik heb je net een PB gestuurd Smile
Antwoord
Net met Wim gesproken die goed advies gaf. Dank Wim!

Rot in de naden is helaas best een issue. En ook de koper geklonken nagels laten rot zien eromheen. Wat dus betekent dat het hout dichtbij het einde van haar levenscyclus is. Wel van belang om aan te kaarten dat niet elke naad rot bevat. Ik zou zeggen ongeveer 20% van wat ik optisch kan zien.

Het lijkt er op dat ik een aantal mogelijkheden heb:
1. Vervangen van de romp planken en gebroken spanten met nieuw hout --> beste maar duurste en meest tijdrovende optie

2. Oplapwerk verrichten, d.w.z. rot weghalen waar mogelijk, kitten, planken wellicht opnieuw schroeven zonodig en tijdelijke structurele kracht proberen te krijgen --> zal levensduur van de boot een beetje verlengen met 3-4 jaar

3. Verkopen van de boot in huidige staat en mijn verlies nemen

Ik ben geneigd om te gaan voor optie 2. Dan haal ik wellicht wat pret uit de boot a.s. zomer en kan ik optie 1 of optie 3 altijd nog overwegen.
Antwoord
(26-12-2021, 21:37)thorny schreef: De motor werkt wel helemaal naar behoren. Dus dat is mooi. 
Weet iemand welke type motor (exact modelnummer) dit is? Het is een mitsubishi 3 cylinder met 27 pk.

[Afbeelding: Whats-App-Image-2021-10-29-at-18-47-37-1.jpg]

Heb je al eens naar een typeplaatje op het motorblok zelf gezocht?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)