Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan iemand mij meer vertellen over mijn zeeschouw?
Dag Allen,

Sinds dit voorjaar eigenaresse van mijn mooie zeeschouw. Een leuk opknap project waar we gestaag aan werken. 
Ik weet alleen niets over haar historie en het lijkt me leuk om erachter te komen. 
Wat we tot nu toe weten:

Laatste naam: Sinne (nu: Nea) 
Lengte: 8.5 meter
Breedte: 3.5 meter
Bouwjaar: 1974

Ze heeft een hele tijd in omgeving Aalsmeer gelegen.  
Ze heeft hele kenmerkende eigenschappen, heeft wat weg van een Liamer en een Huitema maar is het net niet. 
Volgens een eerdere eigenaar heeft de naam C. Peek wat te maken met de bouwer en dachten zij dat ze in Harlingen gebouwd is. 
Meer is er helaas niet bekend. 

Wie weet dat iemand van jullie mij meer kan vertellen, zou super tof zijn! 

Groet Inge 

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Hoi Inge,

Leuk dat je je hier aangemeld heb.
Ik ben benieuwd naar wat je aan haar gaat doen.
Over de romp.
De kop lijkt mij echt een Huitema, de knik in het potdeksel achter is wat glooiender dan de meeste, maar niet ongewoon om dat aan te passen.
De opbouw is aangepast aan de wensen van de klant, bij mij is dat ook gedaan, er is een zadeldak op gezet en bij jouw zijn de wanden naar binnen gezet.
Het originele ontwerp had een recht dek op de roef, maar daardoor heb je nergens stahoogte en het is wat strak.
De werf is vaak heel moeilijk te achterhalen zonder geschiedenis.

Groet Eddy
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Hoi Inge,

Welkom op het forum. Ik heb ook even gezocht maar ik kan je helaas niet helpen met meer info. Wat ook opvalt is de lier op het voordek, dat had mijn (onze) schouw ook. Deze wordt vaak niet standaard meegeleverd als je het mij vraagt. Dat wijst op een aangepast of eigen ontwerp, hoewel ik daar natuurlijk helemaal naast kan zitten.

Succes met je zoektocht en misschien hebben we hier bezoekers die meer informatie kunnen geven.

Groeten,
Fred
Antwoord
Gaaf Inge, een zeilvrouw Exclamation wij hebben ook twee zeilende dochters  Smile

Over jouw schouw kan ik je niets vertellen, misschien kunnen ze je bij het Stamboek aan meer informatie helpen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(29-12-2021, 22:45)Eddy K schreef: Hoi Inge,

Leuk dat je je hier aangemeld heb.
Ik ben benieuwd naar wat je aan haar gaat doen.
Over de romp.
De kop lijkt mij echt een Huitema, de knik in het potdeksel achter is wat glooiender dan de meeste, maar niet ongewoon om dat aan te passen.
De opbouw is aangepast aan de wensen van de klant, bij mij is dat ook gedaan, er is een zadeldak op gezet en bij jouw zijn de wanden naar binnen gezet.
Het originele ontwerp had een recht dek op de roef, maar daardoor heb je nergens stahoogte en het is wat strak.
De werf is vaak heel moeilijk te achterhalen zonder geschiedenis.

Groet Eddy

Hi Eddy, 

Dank voor je info! 

Ik heb al aardig wat werk verzet en heb nog aardig wat te doen! Lees: alles! 
Ze heeft zeker 4 jaar achterstallig onderhoud. 

Ik ben begonnen met het interieur eruit te halen, in de kajuit alles eruit want ik wist dat er een berg roest op het vlak lag. De patrijspoorten waren van hout en zo rot als een mispel. Heeft jarenlang gelekt. 
Die zijn eruit. Inmiddels heb ik nieuwe bronzen aangeschaft. 

De doorvoer was verrot en op het vlak en aan de patrijspoorten aardig roest weggehaald. Alles in de menie. Buiten de kajuit opgeknapt. Geschuurd geplamuurd en wat gaten hersteld. 

Onlangs is het vlak gemeten en er niet op 1 klein stukje wat gelast worden. Daarna kunnen we beginnen met patrijspoorten inbouwen, opbouwen en schilderen. Én stroom aanleggen,isoleren,  kachel aan sluiten, kajuit lakken en uiteindelijk interieur weer intimmeren. 

Daarna gaan we buiten aan de slag. Onderwaterschip is nog het minste werk ?

Nog genoeg te doen!
Antwoord
(30-12-2021, 10:44)Pylk schreef: Gaaf Inge, een zeilvrouw Exclamation wij hebben ook twee zeilende dochters  Smile

Over jouw schouw kan ik je niets vertellen, misschien kunnen ze je bij het Stamboek aan meer informatie helpen.

Haha zeil èn klusvrouw

Stamboek heb ik al rondgekeken daar kan ik niets vinden maar wellicht kunnen zij me meer vertellen.
Antwoord
(30-12-2021, 0:06)Fred schreef: Hoi Inge,

Welkom op het forum.  Ik heb ook even gezocht maar ik kan je helaas niet helpen met meer info. Wat ook opvalt is de lier op het voordek, dat had mijn (onze) schouw ook.  Deze wordt vaak niet standaard meegeleverd als je het mij vraagt. Dat wijst op een aangepast of eigen ontwerp, hoewel ik daar natuurlijk helemaal naast kan zitten.

Succes met je zoektocht en misschien hebben we hier bezoekers die meer informatie kunnen geven. 

Groeten,
Fred

Hi Fred, bedankt voor het zoeken. Ik zie wel regelmatig schouwtjes met een liertje. 
Al moet ik zeggen dat ik een fors exemplaar heb.. nu nog zien of we de mast ermee omhoog krijgen ?
Antwoord
Een lier zie je nog wel eens, maar zelden op een schouw van 8.5 meter.  Daar kun je vast heel comfortabel de mast mee omhoog krijgen. Bolster (mijn ex-schouw, ook 8.5 meter) had er een in combinatie met een bokkepoot. Die lag vlak voor een vaste brug waarbij de mast door één persoon te strijken dan wel te hijsen moest zijn.  Dat was een eigen ontwerp, gebouwd bij de Jonker-Paans werf. Ik heb inderdaad gezocht bij de SSRP en zag geen schouwen uit 74/75 van rond die lengte met een lier op het voordek. Dus die is of later aangebracht of het is niet een 'standaard' ontwerp.
Maar gelukkig heb ik meer verstand van computers Wink
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)