Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat te doen aan de zwaarden
Goede vragen, Gustave.

Voor de afwerking en conservering van massief hout raad ik altijd aan om vrij zachte en damp-open producten te gebruiken.
Het allerbeste is gewone ouderwetse gekookte lijnolie of harpuis. Maar dat moet vaak (een aantal keren per jaar) worden bijgewerkt, wat wel weer heel makkelijk gaat. Gewoon een ouwe sok met lijnolie erover wrijven.
Maar conserveren met lijnolie heeft een aantal bezwaren. Na een tijdje wordt het oppervlak zwart. En nog erger: als iemand met haar Prada-jurkje op een geölied oppervlak gaat zitten plakt ze vast.

Een goed compromis is het gebruik van een vette beits, bijvoorbeeld Perkoleum van Koopmans.
Ook goed is Hardhoutolie van Epifanes.
Deze producten mogen ook met elkaar gemengd worden, ze zijn beide op alkydbasis (verdunbaar met terpentine) met relatief veel olie.
Je kunt het product extra opvetten met een scheut gekookte lijnolie en de laatste laag eventueel mengen met wat traditionele jachtlak wat het oppervlak iets slijtvaster maakt.
Hou wel rekening met een lange droogtijd van deze vette producten.
Let op, producten op acryl/waterbasis zijn ongeschikt. Ik zag laatst een “hardhoutolie” van een bekend merk die bij nader inzien bestond uit een acryl-emulsie van 80% water en een beetje olie. Pure troep, duur water, nie kopûh.

Later onderhoud is makkelijk: even afnemen met een doekje ontvetter en er kan direct een volgend laagje op. Heel soms moet je er even met een schuurpapiertje overheen wapperen. En als na een aantal jaren wat groter onderhoud nodig is, laat het oude spul zich heel makkelijk verwijderen met een driehoeksschrapper.

Het gebruik van harde producten, zoals DD-lak en epoxy raad ik krachtig af voor gebruik op massief hout.
Deze harde dampdichte producten vormen als het ware een gesloten plastic zak om je hout. In het hout zit al vocht, maar er komt zeker vocht bij in het gebruik, door beschadigingen, schroefgaten, vergeten plekjes enz. Dat vocht kan niet meer verdampen, waardoor het hout gaat broeien en in een adembenemend tempo kan verrotten. Helaas heb ik daarvan veel voorbeelden gezien en geroken (bweh!).

Epoxy is wel prima voor nieuw dun droog hout op nieuw dun droog hout. Bijvoorbeeld voor een douchehok van nieuw multiplex. Maar nooit voor bestaand hout of dik hout en zeker nooit voor wat vochtiger hout.

Heel simplistisch gezegd: voor het beste houtonderhoud geldt: “Hoe vetter, Hoe beter”. Waar olie/vet zit, zit geen water en waar geen water zit, daar rot het niet.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(16-01-2022, 22:49)Gustave schreef: Als dat mogelijk zou dat misschien aardig zijn.
Het zijn 24 pagina's,
Zal ik het in een PB doen?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(17-01-2022, 15:32)Pylk schreef: Gustave
Het zijn 24 pagina's,

Is er ook een mogelijkheid dat dit document voor later naslagwerk online komt? Ik zal over een paar jaar ook eens aan de bak moeten en dan is het misschien weer lastig te achterhalen.

Overigens kan ik het lijnolie verhaal van Wim helemaal beamen. Dat spul werkt ideaal, is goedkoop en geeft een mooie robuste uitstraling. Ik kan mijn kinderen van 4 mee laten helpen en je bent in no-time klaar. De eerste keer even wat verdunnen met terpentine, daarna is het een kwestie van vegen en uitvegen maar.

Zojuist de zwaarden en het roer even een snel beurtje gegeven met een afgescheurde mouw van een wollen trui. Die paar druppels in het water lijkt me ook niet heel schadelijk voor het milieu zolang ze het ook als paardenvoer gebruiken.
Antwoord
(17-01-2022, 14:02)Berghout-2 schreef: Goede vragen, Gustave.

Voor de afwerking en conservering van massief hout raad ik altijd aan om vrij zachte en damp-open producten te gebruiken.
Het allerbeste is gewone ouderwetse gekookte lijnolie of harpuis. Maar dat moet vaak (een aantal keren per jaar) worden bijgewerkt, wat wel weer heel makkelijk gaat. Gewoon een ouwe sok met lijnolie erover wrijven.
Maar conserveren met lijnolie heeft een aantal bezwaren. Na een tijdje wordt het oppervlak zwart. En nog erger: als iemand met haar Prada-jurkje op een geölied oppervlak gaat zitten plakt ze vast.

Een goed compromis is het gebruik van een vette beits, bijvoorbeeld Perkoleum van Koopmans.
Ook goed is Hardhoutolie van Epifanes.
Deze producten mogen ook met elkaar gemengd worden, ze zijn beide op alkydbasis (verdunbaar met terpentine) met relatief veel olie.
Je kunt het product extra opvetten met een scheut gekookte lijnolie en de laatste laag eventueel mengen met wat traditionele jachtlak wat het oppervlak iets slijtvaster maakt.
Hou wel rekening met een lange droogtijd van deze vette producten.
Let op, producten op acryl/waterbasis zijn ongeschikt. Ik zag laatst een “hardhoutolie” van een bekend merk die bij nader inzien bestond uit een acryl-emulsie van 80% water en een beetje olie. Pure troep, duur water, nie kopûh.

Later onderhoud is makkelijk: even afnemen met een doekje ontvetter en er kan direct een volgend laagje op. Heel soms moet je er even met een schuurpapiertje overheen wapperen. En als na een aantal jaren wat groter onderhoud nodig is, laat het oude spul zich heel makkelijk verwijderen met een driehoeksschrapper.

Het gebruik van harde producten, zoals DD-lak en epoxy raad ik krachtig af voor gebruik op massief hout.
Deze harde dampdichte producten vormen als het ware een gesloten plastic zak om je hout. In het hout zit al vocht, maar er komt zeker vocht bij in het gebruik, door beschadigingen, schroefgaten, vergeten plekjes enz. Dat vocht kan niet meer verdampen, waardoor het hout gaat broeien en in een adembenemend tempo kan verrotten. Helaas heb ik daarvan veel voorbeelden gezien en geroken (bweh!).

Epoxy is wel prima voor nieuw dun droog hout op nieuw dun droog hout. Bijvoorbeeld voor een douchehok van nieuw multiplex. Maar nooit voor bestaand hout of dik hout en zeker nooit voor wat vochtiger hout.

Heel simplistisch gezegd: voor het beste houtonderhoud geldt: “Hoe vetter, Hoe beter”. Waar olie/vet zit, zit geen water en waar geen water zit, daar rot het niet.

Wim.

Hi Wim,

Sorry voor de late reactie. Ik wist niet dat er een tweede bladzijde was.

Interssant verhaal en klinkt ook heel logisch. Opzich voor een zwaard hoef je mbt het Prada jurkje ook niet zo bang te zijn. Hoewel het mischien een best aardige situatie zou kunnen worden als het jurkje goed vastplakt, je gaat niet zitten op een zwaard.
Maar betekent het dat je op het blanke hout een dergelijk olie smeert. Waarschijnlijk een paar lagen neem ik aan? Het spoelt er ook niet af als het heel warm wordt zomers met de zon op het hout?
Eigenlijk vreemd dat het niet veel vaker gebruikt wordt.

Gustave
Antwoord
(17-01-2022, 15:32)Pylk schreef:
(16-01-2022, 22:49)Gustave schreef: Als dat mogelijk zou dat misschien aardig zijn.
Het zijn 24 pagina's,

Ik weet niet precies wat een PB is. Kun je het niet gewoon als een bijlage eraan hangen. Wat Bonne zegt is juist, het zou mooi zijn als het voor iedereen beschikbaar is.
Grt, Gustave
Antwoord
Ik probeerde net in een apart draadje de scans te uploaden. Helaas zijn de bestanden te groot.
Misschien dat Fred een oplossing weet?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(13-01-2022, 21:53)Berghout-2 schreef: (Omdat ik soms hele dagen eikenstof vreet in mijn werkplaats blief ik geen wijn met eikensmaak meer).
Oeps, da's het ergste niet maar wel wat het met je longen doet. Voor wie veel in stoffige omgevingen verkeerd, is goede stofafzuiging van levensbelang. Er zijn ook nog diverse houtsoorten die supergiftig zijn, maar dat zul jij ook wel weten.
Citaat:Overigens is het meestal niet nodig om dure A4 (rvs 316) schroeven te gebruiken. In de praktijk komen A2 (rvs 304) schroeven na tientallen jaren ongeschonden uit eikenhout, ook als er vaak op zout gevaren is. Het risico op spleetcorrosie is minimaal (anders dan bij bout-moerverbindingen).
Weer wat geleerd. Smile
Antwoord
(Gisteren, 21:38)Pylk schreef: Ik probeerde net in een apart draadje de scans te uploaden. Helaas zijn de bestanden te groot.
Misschien dat Fred een oplossing weet?

Ja dat weet ik wel, mail maar, mits niet groter dan 50 MB. (bestanden worden via de mail ongeveer 30 procent groter) . Anders even ergens neerzetten waar ik het kan downloaden.
Antwoord
(Gisteren, 15:37)Gustave schreef: ......................................................
Eigenlijk vreemd dat het niet veel vaker gebruikt wordt.

Gustave

Nee, het is niet zo vreemd dat de ouderswetse lijnolie niet vaker wordt gebruikt.
Want mensen zijn lui, kortzichtig, hebben een kort geheugen en willen snel optimaal resultaat. En fabrieken maken graag ingewikkelde dure dingen.

Dus:
“we” willen een product dat gemakkelijk werkt en supersnel droog is, met een mooie bolle glans dat geen onderhoud vergt.
Maar:
geölied hout plakt langdurig, pikt vuil aan, glimt na een paar dagen al minder en heeft regelmatig even een beetje aandacht nodig.

En nog een keer Dus:
Bij de verffabriek werken allerlei goed opgeleide mensen op de productontwikkelingsafdeling die niets liever doen dan allerlei verfijningen en noviteiten bedenken, waarna de marketingafdeling er een aantal flinke winden overheen laat en met ronkende bewoordingen en krachtige slogans de mooiste reclames maakt.
Maar:
Gewone gekookte lijnolie is al eeuwen perfect, daar valt geen eer of winst aan te behalen.

De meeste kopers/gebruikers hebben geen notie van dit al. Zij kennen geen goeie ouwe producten of weten niet wat ze ermee moeten. De reclames van de fabrieken en de praatjes van de verkoper (die meestal ook geen idee heeft wat hij nou echt verkoopt, maar wel wat hij erop verdient) zijn zo effectief dat de kopers intens gelukkig met hun schreeuwend duur potje naar huis lopen, gelovend dat ze het ultieme product te pakken hebben.

En dan komt er opeens zo’n praktijkmannetje zonder commercieel belang, zo iemand als ik.
Ik heb erg veel, té veel schade en ellende gezien van producten die er met de beste bedoelingen opgesmeerd zijn. Hout dat dankzij de dure en prachtig glimmende conservering in korte tijd verrot is. Hoogwaardige lakken die er binnen een jaar vanaf flikkeren of fabelachtige blazen en scheuren vertonen, wat volgens de juridische afdeling van de fabriek nooit aan hun ligt.
Maar ik ken ook schepen die nooit iets anders hebben gevoeld dan lijnolie en harpuis; ze zien er aan het einde van het seizoen groezelig en kaal uit, maar ééntiende millimeter dieper zit daar zelfs na tientallen jaren nog kerngezond hout.

Wim.

PS. De olie spoelt er niet vanaf in de zon. Maar het kan wel plakkerig worden.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Gelukkig zijn we nu wel gewend aan de mondkapjes.
Dus een stof masker is dan ook niet meer zo erg.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Helaas draait de hele wereld tegenwoordig om marketing. In mijn ogen een hoek van de maatschappij die niets toe voegt. Per saldo gaat het voor het grote geld om winstmaximalisatie ten koste van kwaliteit.

Overigens zoek ik nog een manier om het interieur in de lijnolie te zetten, zonder glans te krijgen. Het houten interieur heeft een 'ei-glans' oid. Gewoon mat zeg maar. Zodra ik een hoekje lijnolie probeer gaat dat al snel glimmen. Is er iets doorheen te mengen zodat het wat minder glimt?

De plakkerigheid van zwaarden/roer vond ik deze zomer alles meevallen. De nieuwe eikenhouten naamborden die vrouwlief netjes in de Epifanes 2k PU-lak had gezet glommen prachtig, maar in een kleine beschadiging bovenop is blijkbaar vocht gekomen met een donkere vlek als resultaat. Die gaan komende week dus weer kaal en ook ik de lijnolie. Op langere termijn ook minder werk, iets waar ik toch al lichtelijk allergisch voor ben.
Antwoord
Bonne,
voor je interieur zou je teakolie kunnen proberen. Dat is wat dunner en blijft er minder bovenop liggen. Heel dun inwrijven met een doekje.
En jouw naambord-ervaring sluit naadloos aan op wat ik eerder schreef in deze rubriek.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ook wij zijn na allerlei uitstapjes en probeersels zo'n beetje terug bij af bij Koopmans Perkoleum. Weliswaar ruim de tijd nemen voor droging, verder biedt het alles wat wij vragen. Ook de Epifanes hardhoutolievernis leverde toch een paar keer blaasjes op...
Zal misschien aan onze schilderkunsten liggen en niet aan het product. Desalniettemin heb ik daar met Koopmans geen last van.

Voor het interieur zou je als alternatief misschien ook blanke Perkoleum kunnen proberen? Weliswaar geen olie, maar volgens mij wel in een zijdeglans te krijgen. (soms vraag ik me wel af wat daar meer in zit dan lijnolie en siccatief)
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)