Topics: 13
Beste forumleden, ik wil jullie graag het volgende voorleggen. Van de grundels is bekend dat geadviseerd wordt 'groot water' te mijden; ze zijn daar niet of minder geschikt voor - zijn daar niet voor ontworpen. De voorlijke plaatsing van de mast, de brede, kortere zwaarden zijn daar o.a. debet aan. Met onze grundel 8,5 hebben wij een aantal malen de tocht van Lemmer naar Wageningen gemaakt - stroomopwaarts over de IJssel. Via het IJsselmeer naar Kampen. En van Wageningen terug, weer over het IJsselmeer. En één keer van Lemmer naar Lelystad - Muiden, via Utrecht naar Wageningen. Deze tochten zijn op het IJsselmeer zeilend gemaakt met een rustig windje (wkr 3) en verliepen probleemloos. Afgelopen zomer wilde ik bij wkr 4 (onderin 4, NW ) bij Workum er uit om bij Stavoren weer naar binnen te gaan. Het meer was 'knobbelig' en ons scheepje danste onaangenaam mee op de golven; de golven 'droegen' haar en we dobberden daarop onplezierig op en neer. We zijn terug gegaan. Afgelopen winter heb ik geprobeerd info te vinden waarom de bouw van juist de grundel maakt dat ze dit gedrag vertoont. ( Op de wadden gedraagt ze zich heel anders, maar dat komt uiteraard ook door de lang golfslag). Ik heb geen bevredigend antwoord weten te vinden... Is het het brede vlak van een grundel dat maakt dat de golven (ja bij Workum en Stavoren zijn deze vaak knobbelig..) het scheepje zo óp de golven laat dobberen - er van onderen tegen aan duwt en beukt - ipv dat het scheepje dóór de golven gaat? Wellicht speelt ook mee dat ons scheepje nog geen dik vlak heeft; het vlak is nog gebouwd van 4 mm staal met spanten verstevigd, en derhalve licht van gewicht is, ook al is er ballast aan boord. Maar feit blijft dat de constructie van de grundel maakt dat het niet, zoals men schrijft, 'zeewaardig' is - niet in de eerste plaats voor ruim water bedoeld, zoals Jan Kooijman schrijft. Wie weet me uit te leggen waardoor deze constructie dit met zich meebrengt. Ik lees graag jullie inbreng. Bij voorbaat dank!
Klaas de Jong
grundel Wieke Mare
Topics: 5
Grundels zijn van oorsprong boerengeriefbootjes. Bedoeld voor het transport van allerlei agrarische producten zoals kool, hooi, aardappels, koeien, schapen, werktuigen.
Om voldoende stabiliteit en bergruimte te hebben, werden ze breed gemaakt met vooral ook een breed vlak.
Verder waren ze licht gebouwd om weinig diepgang te hebben; dat was handig in de ondiepe slootjes van hun natuurlijke habitat.
Zo’n extreem vormstabiel bootje, wat een grundel is, wil niks liever dan precies evenwijdig aan de waterspiegel liggen. In de boerensloot is dat dus horizontaal.
Maar op de schuine flank van een hoge golf is dat precies evenwijdig aan die schuine flank. Op de kuttige IJsselmeergolven zal de boot dus telkens krampachtig meebewegen en sterk gaan rollen en stampen als een wreed schip.
Het voordeel is dat je geen water zal scheppen, het nadeel is dat je als opvarende helemaal gestoord en doodmoe wordt. Omdat de boot licht van gewicht is, zullen de bewegingen extra venijnig zijn.
Schepen die gebouwd zijn voor groter water hebben smallere vlakken of zijn zelfs rond. Dat maakt ze comfortabeler.
Ik heb wel eens iemand horen zeggen dattie een zeegrundel had. Ik vond dat een contradictio in terminis.
Trouwens, je hebt ondervonden dat het IJsselmeer een heel nare klotsbak kan zijn. Ik heb er vaak een hekel aan om daar te varen.
Met een botter heb ik wel eens een hele dag liggen wurmen om van Enkhuizen naar Staveren te kruisen, steeds weer over twee golven heen en in de derde golf “boff!” lagen we weer stil. En met mijn sleep-duwboot was het al gauw te link om te duwen, de 25mm koppeldraden kregen dan zo heftig op hun donder dat ik bang was voor breuk. Dan ging ik over op slepen, hoewel dat lastiger is met een roer-loze bak.
Kortom,een grundel is eigenlijk niet geschikt voor het IJsselmeer.
Wim.
Topics: 44
Ik vaar het liefst ook zo snel mogelijk van Amsterdam door naar zout op de wadden.
Noordzee is weer wat anders, dan komt het verhaal van berghout-2 weer terug, je wordt ziek van de lange golfslag die je schip ook constant volgt in 3 dimensies.
Topics: 0
03-05-2022, 22:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-05-2022, 23:08 door m.bouckaert.
Edit Reason: baarda toegevoegd
)