This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vakantie vaar plannen
Er wordt duidelijk minder geklust op dit forum, dat kan maar 1 ding betekenen: er wordt meer gevaren.
Mag ook wel, het lijkt eindelijk zomer te worden.

Wat zijn de plannen (voor de vakantie) qua varen?

Wij hebben als voornemen gesteld dit jaar vooral veel te varen.
Ivm diverse klusjes (zwaarden...) hebben we vooral al veel diesel verstookt en nog geen meter gezeild. Maar: we hebben in ieder geval gevaren.

In de vakantie hebben wij het plan om weer eens een bezoekje aan friesland te brengen, en daar waar we onderweg nog meer leuke dingen treffen.

Globaal wordt het als volgt: als een gek naar Muiden varen via het klotsend Amsterdam - Rijnkanaal, van daaruit 2 keuze's: Via de randmeren, of via Lelystad / Enkhuizen. Vanuit deze opties door naar Lemmer / Stavoren en dan zien we wel.
Terug dan iets met Amsterdam, de Kaag en zo door naar huis via Gouda / Delft.

Mogelijk doen we het andersom, om nog even te stoppen voor Castlefest in Lisse.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Plannen hadden we al wel. Gelukkig hebben we de eerste voorzichtige zeildag er al weer op zitten. Om te testen met het grootzeil was het zondag op het Lauwersmeer te onstuimig, testen met 5 Bft is niet handig. Vooral als de reefmogelijkheid nog moet drogen...
Lemmer ? Mogelijkheden zijn dan via het PM kanaal naar Tjeukemeer, Slotermeer, Langweerder Wielen, Sneekermeer/Goingarijpster Poelen.
Stavoren? Via het Frisokanaal / Jeltesloot naar mijn favoriete Friesche water Morra/Fluessen/Heegermeer. Vanuit daar ook alle mogelijkheden. PM kan druk zijn met beroeps, Sneekermeer is druk met wedstrijden. Mooiste Friesche meren zijn in mijn beleving de wateren bij Heeg, daar kun je uren fijn varen. Ook druk maar niet zo druk met opgefokte wedstrijdzeilers dan bij Sneek. En een stuk groter. Lauwersmeer is ook erg mooi maar nog weer een stuk verder. Wel leuk waddentochtje, moet je aan toe zijn. Kornwerd - Vlieland, Vlieland - TS (kort), TS - Ameland, Ameland Schier, Schier Lauwersoog en dan via Dokkum naar Leeuwarden. Leeuwarden naar De oude Venen (Eernewouden) en dan naar Grou. Allemaal erg leuk. Zit je weer op het PM kanaal en dan heb je weer de keuze voor de route via Sneek naar Lemmer of Stavoren.

Wat je in Friesland eigenlijk moet zien is:
- Heeg (vaarwater)
- Sneek (plaats / vaarwater)
- Earnewald (vaarwater / natuur)
- Grou (vaarwater)
- Stavoren (plaats/ IJsselmeer)
- Lemmer (plaats/IJsselmeer)
- Dokkum (Plaats, helaas via kanalen bereikbaar)

De keuze is aan jullie, windrichting en kracht, tijd. Skippie en ik hebben veel ervaring op Friesche wateren. Vraag maar raak.

Wij willen eigenlijk naar het Duitse Wad dit seizoen.
Antwoord
Ervaring op de Friesche wateren heb ik ook zat, ik ken daar prima de weg, zowel op het water als de leuke plaatsen Wink
Iets met zeilinstructeur op polyvalk en maat op skûtsje Wink

Het PM is een leuke snelweg, maar het is niet persee nodig om daar steeds overheen te jakkeren, vind bijvoorbeeld Heeg (eo) - Sneek via Ijlst een stuk leuker varen (en van Sneek naar Grou via Akkrum). Wel wat meer bruggen, maar ach, we zijn toch met vakantie en de mast is zo omlaag.

Het wad is overigens wel compleet nieuw voor ons, als we daar aan toe zijn, gaan we dat zeker doen.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik heb van af a.s zondag een dag of 7 vrijCool, de bedoeling was met de boot richting schiermonikoog te gaan. Omdat ik boven Dokkum compleet onbekent ben doe ik dit alleen als het weer het toe laat, de tijd die ik heb is te kort om een serieuse wadden tocht te maken, voor mij is het allemaal nieuw op het wad en ook een beetje tegen natuurlijk op mijn werk ben ik altijd op zoek naar het diepste water om zoveel mogelijk lading mee te nemen en nu zoek je de ondiepe geultjes en prielen juist opHuh iets wat moet wennen denk ik. Vanaf 1 Augustus heb ik nogmaals 14 dagen vrij dan blijf ik in Friesland denk ik want ondanks dat ik daar al vanaf mijn jeugd met de boot op vakantie ga ben ik er nog steeds niet op uit gekeken.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Dokkumer (groot)diep is gewoon recht toe recht aan naar het Lauwersmeer met bruggen en sluizen. Daar is verder niet heel veel spannends aan. Na de sluis bij Dokkumer Nieuwe Zijlen ligt rechts een jachthaven. Daar liggen wij met Bolster. Vanuit daar is het zo'n twee uur varen (beetje afhankelijk van de wind) naar Lauwersoog. Door de sluis is Schier dan eigenlijk ook nog maar een uurtje of twee varen en dan hoef je je niet te haasten. Lauwersmeer zelf is ook mooi, let alleen wel op de betonning want zelfs een platbodem kan daar vastlopen buiten de (recreatie)betonning. Als het weer minder is vind je aan het Lauwersmeer ook genoeg leuke havens en plekjes om aan te leggen / te ankeren.
Antwoord
Voor ons een rondje Fryslân. Van Groningen af via de grote kanalen naar Eernewoude dan binnendoor via Sneekermeer en de ander grote meren naar Woudsend. Vervolgens een toeristische route weer omhoog en terug.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
De eerste waddenroute die wij op eigen kiel (Friendship) hebben gedaan was een goede om eens te ruiken aan het wad / getijden / stroming / ondiepte etc. We hadden toen een vaste kiel dus dat maakte het allemaal des te spannender. De route ging van Kornwerderzand naar Harlingen. Een stukje van niks, maar wel leuk om kennis te maken met zeesluis en de wadden. De route was (is?) prima betond, voert vlak langs de kust en is relatief kort. In Harlingen in de Noorderhaven ervaring opdoen met een getijdehaven en dan kijken hoe je verder wilt. Bij Harlingen kun je namelijk gewoon weer naar binnen op de klotsbak genaamd van Harinxmakanaal. Ook kun je kiezen naar Terschelling te gaan (geen zeegat) of Vlieland (wel zeegat (alternatieven mogelijk) , lastig aan te varen haven). En zo hebben wij de Wadden opgebouwd vanuit Stavoren en uiteindelijk gezwicht voor een platbodem en zijn we verhuisd naar het Lauwersmeer.
Antwoord
In de recente De Reddingboot (KNRM blaadje) staat een prima artikel over station Lauwersoog waarin er goede adviezen worden gegeven over het varen naar Schier en op het Lauwersmeer. Deze publicatie wordt gezonden aan donateurs van de KNRM.

Antwoord
(02-07-2013, 6:41)hereditas schreef: Ik heb van af a.s zondag een dag of 7 vrijCool, de bedoeling was met de boot richting schiermonikoog te gaan. Omdat ik boven Dokkum compleet onbekent ben doe ik dit alleen als het weer het toe laat, de tijd die ik heb is te kort om een serieuse wadden tocht te maken, voor mij is het allemaal nieuw op het wad en ook een beetje tegen natuurlijk op mijn werk ben ik altijd op zoek naar het diepste water om zoveel mogelijk lading mee te nemen en nu zoek je de ondiepe geultjes en prielen juist opHuh iets wat moet wennen denk ik. Vanaf 1 Augustus heb ik nogmaals 14 dagen vrij dan blijf ik in Friesland denk ik want ondanks dat ik daar al vanaf mijn jeugd met de boot op vakantie ga ben ik er nog steeds niet op uit gekeken.

Waar je even op moet letten bij de zeesluis van Lauwersmeer naar het Wad is de stroom die er staat in de sluis.
Er wordt kunstmatig water van binnen naar buiten geduwd om instroom van zout water te voorkomen. Zeker als de sluis net open gaat en je als eerste naar binnen mag, is dat iets om rekening mee te houden.
De sluiswand zelf heeft geen ketting of touw en je moet dus zien dat je een bolder te pakken krijgt.

Wij doen het alsvolgt, ik sta met een lange landvast die achterop de bolder vast zit voorop de punt, maar dan wel zodanig dat het achtereind nog voor t grijpen ligt op het achterdek. Ik zie dan een bolder te pakken te krijgen waarna Fred aan het roer die landvast overneemt. De punt blijft wel bij de kant want je wordt met stroom in de kont niet dwars gezet. Andersom wel, nooit de punt als eerste vastzetten dus of denken dat die achterlandvast wel komt. Schade en schandeverhaal CoolUndecided
Antwoord
(05-07-2013, 14:50)Skippie schreef: ...Schade en schandeverhaal CoolUndecided
Vertel.....

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
We passen precies dwars in de sluis alwaar de sluiswachter een achterlandvast vasthield tot we door de brug konden

Goudvissen in m'n handen en guppen op de rug .... Angel

daarna nooit meer eerst voor vast gemaakt, altijd voorop met de achterlandvast

(niet verder vertellen he)
Antwoord
(08-07-2013, 21:11)Skippie schreef: ...(niet verder vertellen he)
Tuurlijk niet, hand op mijn hartAngel

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Wij zijn waarschijnlijk in de loop van de 1e week van augustus in Friesland. (zoals het er nu naar uit ziet).
Heel misschien schieten we door naar Eernewoude, maar ik denk dat we in de Z/W hoek blijven, hooguit dat we nog even een stop in Akkrum doen.

Hereditas is er dan, zijn er dan nog meer mensen en gaan we een palaver moment proberen af te spreken?

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Zoals het nu lijkt zitten wij het eerste weekend / week van Augustus op Schier.
Antwoord
Wij vertrekken in principe op 27 juli (zaterdag) om dan op het gemak (maar wel met een zekere vorm van doorvaren Tongue) naar Friesland te varen.
We weten nog niet of we via de Kaag en amsterdam varen, of kortste weg via Muiden en Lelystad naar Lemmer / Stavoren. Of misschien een tussenstop in Laaxum, gewoon omdat het kan.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Het eerste weekje vakantie zit er opSad teveel op de motor gevaren omdat we pal tegen de wind hadden richting Lauwersmeer , de eerste nacht in Dokkum gelegen wat altijd leuk is en de tweede op Lauwersoog in de buitenhaven. De ontwerper van deze haven had ogenschijnlijk niet veel met de pleziervaart op want de ligplaatsen zijn op zijn zachts gezegd dom gebouwd boxen van 10 t0t 12 meter en 3,5 meter breed maken het afmeren en het afstappen van een platbodem er niet gemakkelijker op en dat terwijl dit stuk wadden gebied door veel platbodem zeilers word aan gedaanHuh.
Schiemonnikoog door de wind voorspelling niet aan gedaan maar met de veerboot over de nacht er op in jacchthaven het boze wijf gelegen, de volgende dag met een dikke kracht 5 met vol tuig onder Lauwersoog buiten de betonning vast gevaren ( een gewaarschuwd mens telt voot tweeDodgy ) een richel zand met 30 cm water er op 1,5 meter verder staat een dikke meter water, over het Reit diep naar Groningen bijna alles kunnen zeilen ( je moet wat met de Jeugd aan boord ). de dag erna mast plat over het van Starkenborg kanaal weer richting Friesland en naar huis, werk blijf toch een lastige verplichting.Big Grin .Op naar de volgende 14 dagen vrij en hopen dat het weer blijft zoals het op dit moment is.
Hou de goede kant boven
Antwoord
Jammer dat je Schier niet per eigen boot heb kunnen doen, ik vind het zeker een haven die positief uitsteekt boven de andere eilanden. Hoewel ik praktisch aan het Van Starkenborghkanaal woon heb ik er nooit gevaren maar met gestreken mast kun je vast veel meters maken in korte tijd.
Werken is inderdaad een hobby die erg veel tijd snoept.

Het Lauwersmeer is gewoon tonnetjes varen als je er niet te vaak komt. Er zijn stukken (Nieuwe / Oude Robbengat, ter hoogte van Ezumazijl richting Dokkumer Diep) waar je daar eigenlijk nauwelijks van af kunt wijken. Let wel dat ook het peil van het Lauwersmeer variabel is. Er is een streefpeil maar daar wil men in regenrijke tijden nog wel eens een voorschotje op nemen (indien mogelijk) dan wel achter de feiten aanlopen omdat het water niet kan worden geloosd. Daarom hebben wij in de haven ook drijvende steigers. Op de site van Bolster staan nog wel ergens foto's waarin de haven overstroomd was door aanhoudende regenval en afvoer vanuit de provincies.

De haven bij het Booze Wijf wordt ook wel Museumhaven genoemd. En de buitenhaven van Lauwersoog is inderdaad een misser.
Antwoord
Het Van Starkenborg kanaal valt zeker niet onder de catogorie mooie vaarwateren (het Margriet kanaal tot Bergum ook niet ) maar als je van A naar B wilt kun je wel opschieten, in 6 uurtjes tijd van stad Groningen naar Bergum incl wachttijden voor de brugen in de stad sluizen en het strijken van de mastBig Grin. Op deze manier hielden we nog 2 dagen over om in en om Ernewoude wat te zeilen een gebied dat ik voor zover ik het nu kan en mag vergelijken mij ondanks al zijn ondieptes mij beter bevalt als het Lauwers meer ( dit gevoel zal ongetwijveld versterkt zijn door de positieve weers verandering die eindelijk vorm bebon te krijgenCool )

De volgende ronde zullen we in Friesland blijven, we vetrekken 1 Augustus en proberen dan de drukte van het skutsjesilen wat te ontwijken dus het eerste weekend niet in terherne omdat daar vrijdags de SKS vloot zit en niet in Stavoren om de IFKS te ontwijken want hoe mooi deze sport ook is om zelf te bedrijven de drukte er omheen kan mij gestolen wordenConfused
Hou de goede kant boven
Antwoord
Drukte ontwijken is een positief punt voor het Lauwersmeer. Persoonlijk vind ik het een lastig meer om op te zeilen door de trekgaten, eilandjes, de golfslag en de ondieptes. Bovendien waait het vaak minstens een Bft harder dan dat Windfinder en consorten je doen geloven. Ik heb nog wel een goede noorse site eens gehad via het ZF. Die voorspelt al wat beter dan de finders en guru's. http://www.yr.no/place/Netherlands/Groni..._hour.html .
Antwoord
Wij gaan toch zeker wel ergens een stukje wedstrijd kijken.
Er zijn 3 schepen waar wij wat mensen kennen:
Oant moarn ©, Doeke van Martena (kleine A), de Yde ©

En als je er dan toch bent.... Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik heb 8 jaar lang mee gezeild in het skutsje geweld als mede eigenaar van de Tiid Silt Leare en het wedsstrijdzeilen de spanning en de enorme snelheden waarmee het gepaard gaat is gewoon verslavendDodgy, het zijn dan ook niet de wedstijden die ik wil omzeilen maar de drukte er omheen en jammer genoeg gaan deze niet los van elkanderConfused De intresse is toch wel zo groot dat ik in gister in Dusseldorf voor de kast zat om op Omrop Fryslan de eerste wedstrijd te volgen van de SKS ( je moet wat als je druk aan het werk bent Big Grin ). Ook in deze groep hebben we nog veel vrienden waaronder Syte Meeter die dit jaar voor Leeuwarden vaart en dus is over gestapt van de IFKS naar de SKS hij wist zijn broer Pieter mooi voor te blijvenBig Grin Het Skutje waarmee Syte in de IFKS voer de Sun en Wol in nu het Skutje waar Lodewijk Meeter mee vaart
Hou de goede kant boven
Antwoord
Een collega van mij schijnt ook op de Doeke van Martena te zeilen.
En in het kader van waar varen we langs:

Antwoord
Een fel licht... dat denk ik!

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik zie op de foto van Bolster ook misschien een rij windmolens? (lijkt alsof er op de kant allemaal verticale streepjes staan...)
Geheimzinnige foto in ieder geval Smile

Over de drukte om wedstrijden heen ben ik het met Hereditas eens. Daarom hoop ik ook zo min mogelijk mee te krijgen van de Sneekweek Dodgy
Het lijkt me wel eens leuk om die skûtsjesil-wedstrijden te bekijken (als we er maar niet midden door gaan varen, dat is wel wat spannend Tongue )
Antwoord
Ik had bedacht om de dag dat ze voor Lemmer of Stavoren zeilen daar heen te gaan vanaf Enkhuizen. Doen we alles onder zeil incl afvaren en aanleggen. leuk tussen de wedstrijdschepen Tongue

Oja, jij mag dan aan het roer. Wink

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)