Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gebruiksmogelijkheid walstroom
#1
We varen al 15 jaar met onze Grundel 8.5, de Wieke Mare.
We gebruiken zelden walstroom (vttt een verlengsnoer inprikken en de laptop oid aansluiten). We hebben een koelbox, twee ledlampjes en het gebruik van een usb stekker aangesloten. Er staan twee accu's in het motorruim, elk 12 V en 105 ampere; een startaccu en een boordaccu, gescheiden door een relais. Opladen gebeurt bij het draaien van het 55 jaar oude maar gereviseerde dieseltje, met een nieuwe dynamo.
Ik wil graag een permanente oplaadmogelijkheid van de accu's via walstroom mogelijk maken.
Welke voorzieningen (veilige stekkerdoos en aansluitingen e.d.) zijn daarvoor nodig. Welke veiligheidsmaatregelen moet ik in acht nemen? Hoe kan ik dit het beste en mooi en veilig functionerend en voor het gebruik handig/praktisch aanleggen?
Wie kan me adviseren?
Bij voorbaat dank,
Mvg, Klaas
Antwoord
#2
Ik heb zelf het spul van Victron aan boord, duidelijke documentatie en legio mogelijkheden, echter niet de goedkoopste oplossing.
Er staan diverse 'boot' schema's en voorbeelden op de website van Victron, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Eigenlijk moet je ter voorkoming elektrolytische corrosie je boordnet scheiden van de wal dmv een scheidingstrafo. Je zou ook de goedkopere scheidingsdiodes kunnen gebruiken maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Dmv een MultiPlus kun je bv je accu's laden en 230v omvormen in een apparaat.
Wanneer je alleen 230v aan de wal nodig hebt kun je het ook simpeler houden door geen vast boordnet te nemen en per saldo een stekkerdoos met daarin een degelijke (vaste) acculader. Wanneer je de huid niet geaard hebt aan die stekkerdoos krijg je ook geen spanningscorrosie. (Niet ideaal, en eumm.. is dat ook het geval wanneer je de accu laad, die met de min-pool aan de huid is verbonden?)
Je kunt een 3-voudige IP54 verlengkabel/opzetstuk gebruiken, daar je acculader in hangen en dan heb je ruimte over voor af en toe je laptopje.
Antwoord
#3
Bedankt Bonne, dit onderwerp is voor mij een 'vreemde, onbekende wereld'. Vandaar nog wat doorvragen.. op basaal niveau..?
Ik heb idd alleen aan de wal 230V nodig. ik begrijp van jou dat ik dan geen vast boordnet hoef aan te leggen. Een stekkerdoos met vaste acculader lijkt me een geschikte oplossing. Nu neem ik in de winter de accu's altijd mee naar huis en laad ze daar vttt op. Dezelfde druppellader / acculader zou ik graag gebruiken. Is dat bezwaarlijk?
Het aanleggen van een stekkerdoos waarin het verlengsnoer naar de walstroom geprikt kan worden lijkt me in mijn geval het handigst en meest simpel? Je schrijft over het niet geaard zijn van de huid aan de nog aan te leggen stekkerdoos .. Dat vraagt dus geen aandacht met alleen een stekkerdoos? En waarom is dat niet ideaal? Is er een idealere oplossing met toch alleen een stekkerdoos?
De stekker van de nieuwe stekkerdoos heeft drie polen (?) hoe kan ik daar het veiligst de 2-polige stekker van de oplader op aansluiten?
Maar weer bij voorbaat dank!
Antwoord
#4
Ideaal is het niet omdat je in mijn optiek de walstroominstallatie nu goed moet vertrouwen. Wanneer daar bijvoorbeeld geen goede aardlek aanwezig is en jij iets foutiefs aan je 'boordnet' hebt hangen kun je een aardige knal krijgen. Er zijn wel havens met een wat bijzondere electriciteitsinstallatie. Maar als deze wel juist is heb je gewoon de bescherming van een deugdelijke aardlek op de wal. Wanneer je aan het klussen slaat op de boot zou je immers ook gewoon een haspeltje vanaf de kant op de boot zetten.
Antwoord
#5
Ook in je haspeltje kun je zelf een aardlek opnemen. Daarvoor hoeft de boot niet aan de walaarde gekoppeld te zijn.
Antwoord
#6
(17-02-2022, 12:34)Klaas de Jong schreef: De stekker van de nieuwe stekkerdoos heeft drie polen (?) hoe kan ik daar het veiligst de 2-polige stekker van de oplader op aansluiten?

Ik bedoel meer een stekkerdoos als bv https://www.amazon.nl/Schwabe-Stekkerdoo...65&sr=8-46

Je kunt ook zo'n contactdoos op de kabel zetten:
https://www.amazon.nl/actie-verdelercont...BJ22&psc=1

Een beetje afhankelijk van je situatie.

Een tussenaardlek zoals swblom voorstelt in inderdaad geen gek idee!
https://www.amazon.nl/Brennenstuhl-12906...r=8-2&th=1
Daar zijn ook weer diverse varianten voor
Antwoord
#7
Overigens het teakdak leggen mooi opgelost (brief in de spiegel). Ik ben vorig jaar met een grote boog om ieder schip met teakdek gelopen, maar dit is door het gebrek aan schroeven nog aardig degelijk.
Antwoord
#8
(18-02-2022, 16:41)Bonne schreef: Overigens het teakdak leggen mooi opgelost (brief in de spiegel). Ik ben vorig jaar met een grote boog om ieder schip met teakdek gelopen, maar dit is door het gebrek aan schroeven nog aardig degelijk.

Verkeerde draadje?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#9
Dezelfde boot......
Antwoord
#10
Zelfde boot idd, ik kan (net als velen op het forum) nog veel vertellen over het klussen aan ons bootje, in dit geval de Wieke Mare.. Maar dat is idd een ander draadje.

Voor wat betreft de aansluiting van walstroom kan ik voorlopig me er verder in verdiepen, dank zij jullie adviezen. Ik laat jullie weten wat de uiteindelijke keuze is geworden (hoe en wat).
Veel dank voor de reacties,
Klaas.
Antwoord
#11
Zoals hierboven is toegezegd hierbij de uitvoering van de aanleg van 'walstroom aan boord' van ons scheepje.
De aanleg is gedaan ahv een stappenplan van de ANWB 'voor een klein zeiljacht'.
Wat was er nodig: walstroomkabel, invoerdoos walstroom, gezekerde acculader en evt. een wandcontactdoos. De nodige aansluitkabels.
Er is gekozen voor een Victron acculader (IP 22, 15 amp) en een Victron invoerdoos.

Eerst een gat van 60 mm in de bakskist geboord en daar de invoerdoos in geplaatst.
Daarna de acculader in de bakskist geplaatst en ook de wandcontactdoos.
Met een kabel (voor 230V - geaard) de invoerdoos met de wandcontactdoos verbonden.

De walstroomkabel voorzien van een (blauwe) CEE stekker voor 'aan de wal' en een CE gele stekker voor de Victron invoerdoos 'aan boord'.
De acculader verbonden met de boordaccu (105 amp) dmv twee (rood en zwart) kabels van 6mm2 - ca 2 meter lengte.

Stekker van acculader in wandcontactdoos (in de bakskist) en de walstroomkabel ingeprikt.
Het werkt naar tevredenheid.

Ik heb eerder aangegeven dat dit 'een vreemde wereld - vreemd onderwerp- voor me is'.
Toch viel de montage mee.. zij het dat de instructie geleverd bij de acculader aangaf dat deze met 16mm2 kabels verbonden moest zijn met de accu. Iets dat met geen mogelijkheid lukte omdat de oplader deze dikte niet 'kwijt kan'. Contact met de leverancier gaf helderheid!
Ook een leerpunt was dat de Victron aansluitdozen niet 'passend' zijn voor een blauwe CEE contra stekker, dit dient een gele CE contrastekker te zijn (die overigens peperduur bleek te zijn..) Standaardisatie hierin zou m.i. zeer welkom zijn.

Totale kosten ca € 230 (wandcontactdoos en stukje kabel 230V had ik nog liggen).
Reacties, aanvullende tips zijn van harte welkom!

Klaas
Antwoord
#12
Wat je ook nog moet leren is dat je de meeste materialen moet proberen te vinden buiten het watersport circuit. Zo'n gele walstroom aansluiting is geen standaard, de blauwe wel en 1/10 van de prijs.
Die gele is een exotische versie, die hier met geweld door dat soort leveranciers op de markt gedrukt is, wel prima, maar duur. persoonlijk zou ik in een vochtige omgeving beslist geen metalen huis willen hebben voor 230Volt ivm lekstromen bij vocht.

Deze is prima en bied zelfs een hogere veiligheidsgraad :
https://www.uw-accuwinkel.nl/images/stor...dozen1.jpg

Maar dat zal wel beroeps deformatie zijn?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#13
Ikzelf heb ook de 'gele' CE versie geinstalleerd, tipje: is van fabrikant Ratio een slag goedkoper dan van de doorverkoper Victron. De rvs walstroom contactdoos is van de CE een stuk degelijker en mooier geintegreerd in de mastvoet dan het campingspul van CEE.
Overigens gebruik ik voor qua walkabel een gewone neopreen kabel. Wanneer dit op de bouwsteiger goed genoeg is kan het mij die 3 keer per jaar in de haven ook wel doen.
Antwoord
#14
Omdat ik niet zo'n lelijk ding op mijn boot wil heb ik gekozen voor een PowerCON van Neutrik. https://www.neutrik.com/en/products/audio/powercon

Speciaal ontworpen voor een uitdagende evenementenwereld, zie geen reden hem niet aan boord te gebruiken. Bevalt prima tot nu toe.
Antwoord
#15
(29-06-2022, 8:23)swblom schreef: Omdat ik niet zo'n lelijk ding op mijn boot wil heb ik gekozen voor een PowerCON van Neutrik. https://www.neutrik.com/en/products/audio/powercon

Speciaal ontworpen voor een uitdagende evenementenwereld, zie geen reden hem niet aan boord te gebruiken. Bevalt prima tot nu toe.

Mooie oplossing! Helemaal niet aan gedacht. Onze brandweerautos zitten ook met vergelijkbare degelijke stekkers aan de stroom, soms staart een oplossing je in het gezicht.
Antwoord
#16
Voor een veilige aansluiting wel adereind hulzen gebruiken!
Antwoord
#17
Jollenbaas: Voor een veilige aansluiting wel adereind hulzen gebruiken!
Wat is een adereind huls? is dat een speciale huls om de aarde draad te kunnen verbinden?

En vwb de invoerdoos: de rvs uitvoering vind ik nu eenmaal mooier dan de CEE variant.
Antwoord
#18
Adereindhuls zie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Adereindhuls
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)