Topics: 12
Foto's aanleveren gaat nu niet; de boot staat nu in FRL op de wal. Woon zelf in GLD..
De bewuste terugslagklep zit tussen de accu's. Zou het kunnen zijn dat de acculader 'weet' wanneer de startaccu vol is en dan te weinig / geen spanning meer levert aan de boordaccu? De walaansluiting met het plaatsen van de oplader staat hierboven beschreven. In 't kort: walstroomkabel in invoerdoos doorverbonden met wandcontactdoos met daarin de stekker van de gezekerde acculader.
Er is gekozen voor een Victron acculader (IP 22, 15 amp) en een Victron invoerdoos.
Topics: 8
Ik vermoed dat jouw "terugslagklep" het probleem is. Dat hoort iets te zijn dat ofwel de stroom in 1 richting doorlaat (diode f FET brug) ofwel bij het detecteren van een laadspanning de accu's met elkaar verbind.
In beide gevallen zal de lader dan een lege accu detecteren en gaan laden.
Veel meer kan ik er van een afstand niet van zeggen. Als het eerder gefunctioneerd heeft lijkt er nu iets kapot.
Bedankt voor het meedenken, het advies wordt overgenomen: in het voorjaar wordt de terugslagklep / diode doorgemeten. Toch vind ik het vreemd, immers bij draaiende motor worden beide accu's wél (door de dynamo) opgeladen.. Zou dan toch ook moeten bij acculader aangesloten op de startaccu..??
Tzt kom ik er op terug.
Wieke Mare
Grundel 8.5
Topics: 0
(28-10-2023, 9:43)Klaas de Jong schreef: Bedankt voor het meedenken, het advies wordt overgenomen: in het voorjaar wordt de terugslagklep / diode doorgemeten. Toch vind ik het vreemd, immers bij draaiende motor worden beide accu's wél (door de dynamo) opgeladen.. Zou dan toch ook moeten bij acculader aangesloten op de startaccu..??
Tzt kom ik er op terug.
Wieke Mare
Grundel 8.5
Theoretisch redenerend zou ik me kunnen voorstellen dat de startaccu door het leeglopen niet meer helemaal fris is waardoor met de acculader de benodigde overschakelspanning niet meer gehaald wordt en met de motordynamo wel. Weet je zeker dat met deze aansluiting en met lopende motor de boordaccu wel geladen wordt?
Ik zou in ieder geval met de acculader aangesloten de klemspanning op de accupolen meten om tot een conclusie te komen.
Topics: 8
Als je er in het voorjaar echt niet uitkomt kan ik misschien wel even met je meekijken. Volgens mij liggen we niet heel ver uit elkaar. Ik kom jullie in ieder geval regelmatig tegen.
Wij varen vanuit Pikesyl.
Dat is een buitengewoon vriendelijk aanbod, waar ik in het voorkomende geval graag gebruik van maak! Veel dank! Wil dan ook wel naar Pikesyl met de boot komen. Onze thuishaven is in Balk. We houden contact!