Waardering:
  • 13 stemmen - gemiddelde waardering is 3.69
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kluiverboom
Ik probeer de kluiverboom op onze schouw te zetten. Hij is uitschuifbaar door een ring en kan vast aan een oog op het dek.
maar kan iemand mij uitleggen hoe de voorkant gefixeerd wordt? Een lijn naar onderen, waar te spannen? en waar worden de lijnen links en rechts bevestigd? Misschien heeft iemand afbeeldingen waar het duidelijk op te zien is?
Inge[/size][/font]
Antwoord
Onze kluiverboom kan op het dek draaien. Vanaf de ring van voorkant van de boom naar stuur- en bakboord lopen twee takels naar een oog op het potdeksel, die op een kikker worden vast gezet. foto 1 Aan de onderkant weer een takel die met een staaldraadje aan een oog onder aan de stuit van het schip vast zit, die wordt op een kikker op de kluiverboom vastgezet foto 2. De ring om de kluiverboom heeft een rondgaand eind dat je kunt gebruiken om de hals van de kluiver naar voren of juist naar achteren te halen. De kluiver hoort vliegend gevoerd te worden. Een lange val (ruim drie keer de lengte van je mast) zit met een kous in de top van de mast vastgemaakt, loopt door een enkel blokje, dat aan de kluiver vast zit, weer omhoog naar een blok in de mast, daana via de mast naar beneden naar de nagelbank.
Ik heb op dit moment geen betere foto's, helaas.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Van onze kluiverboom heb ik nog geen operationele foto's, die ligt nog in de schuur. (We gaan volgend weekend helemaal optuigen, dan zijn de zeilhuiken klaar).

Maar:
Aan het einde van onze kluiverboom zit een blok, wat in de "non" op het dek wordt vast geknoopt. De hoekige sparing van de kluiverboom past precies in de non, daar wordt hij in geborgd met een lijntje.
Verder zit de kluiverboom door een ring op de botteloef, en klaar. Bij ons zit er geen verstaging aan de kluiverboom.
Op deze manier werd het "vroegâh" gedaan. Wel leuk, maar waneer je in de haven je kluiverboom kwijt wilt, heb je hem aan dek liggen.
Er komt een dag.... dan maken wij hem ook top baar.
[Afbeelding: P7030097.JPG]

[Afbeelding: P6100028.JPG]

[Afbeelding: P7100004.JPG]
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
(07-07-2013, 8:43)Ferry schreef: ...Er komt een dag.... dan maken wij hem ook top baar...

Je zit dan wel met je bokkepoot. Onze bokkepoot lag vroeger "mooi" over het potdeksel én precies over de bolders. Ik heb hem laten inkorten zodat hij binnen het potdeksel en achter de non valt, daarna heb ik er een soort van boegspriet aan laten zetten om de oude lengte weer te krijgen. In de tweede foto van mijn vorige foto kun je dat laatste goed zien: de "boegspriet" staat daar in de menie.

Ik vond nog een mooie overzichtstekening.
[Afbeelding: Rond%20jacht%20boeg.jpg?psid=1]

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Bij nader inzien: Ik denk dat we hem voorlopig niet topbaar maken Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
(08-07-2013, 16:49)Ferry schreef: Bij nader inzien: Ik denk dat we hem voorlopig niet topbaar maken Tongue
Dan maak je toch een telescopische kluiverboomBig Grin

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Beetje lastig met massief hout Tongue
Kan wel de bokkepoot zo aanpassen dat de kluiverboom er over heen kan (ofzo) of de bokkepoot vervangen voor een sprenkel, maar dat vind ik minder handig.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Een foto van het voordek. De bokkepoot valt mooi binnen de bolders en achter de kluiverboom. De lier is "nieuw" aan boord, deze combinatie werkt een stuk prettiger dan de strijktalie die we er eerst voor gebruikten. Ik probeer eerdaags of ik de mast ook kan strijken met één ipv twee blokken.
Je kunt de talies waarmee de kluiverboom naar stuur- en bakboord vast zit goed zien. De kikker rechts op de kluiverboom is van de stagtalie.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Goed om te zien dat er kikkers op de kluiverboom zitten, bij ons zijn die er af, zitten alleen nog de gaten. Daar gaan we nu wat aan doen dus. Dank.
Antwoord
(10-07-2013, 22:23)inge schreef: Goed om te zien dat er kikkers op de kluiverboom zitten, bij ons zijn die er af, zitten alleen nog de gaten. Daar gaan we nu wat aan doen dus. Dank.

Je kunt ze heel goed zelf maken van een stukje eikenhout oid

Henk Bos heeft op zijn veel informatie staan over de lelieschouw en lelievlet. Op pagina 42 van het handboek van de lelieschouw vind je een tekening van een kikker.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Mooie boekjes hebben ze, die padvinders Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Nadat ik het eerste jaar meerdere malen mijn tenen had gestoten aan de bokkepoot heb ik dezw verwijderd ik heb voor 2 jaar terug een deelbare en verwijderbare bokkepoot gemaakt van dikwandig aluminium, dat geeft mooi wat ruimte op dek en is gemakkelijk op te ruimen Smile .

Bij het plaatsen van de kluiverboom moet je er wel om denken dat hij in gestreken toestand horizontaal ligt mischien zelfs iets met de kop naar beneden, dit komt de zeil eigenschappen ten goede omdat anders de halshoek van de kluiver te hoog zit waardoor je minder hoog kan zeilen met de kluiver door valse wind in de fok ( ik moet dit zelf nog veranderen Confused het scharnier punt moet bij ons zo'n 6,5 cm omhoog. )
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Voorlopig houden wij hem gestoken. Vind het wel een stoer element aan onze schuit Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Op vakantie gaan we vanzelf zien hoe handig zo'n gestoken kluiverboom is. Voorlopig denk ik alleen aan de keren dat ik op de zalmschouw de (topbare) kluiverboom snel even omhoog kon trekken voordat we gingen aanleggen of de sluis in voeren.

Een gestoken kluiverboom moeten we dan echt consequent direct opruimen/inschuiven na gebruik, omdat ik er anders mee moet vechten vlak voor het aanleggen :p Hij is namelijk zo stoer omdat het zo'n lomp ding is Wink
Antwoord
Het voordeel ( denk ik ) van een scharnierbare boom is dat hij een vaste plaats heeft, je hem heel snel op kan trekken om extra parkeer ruimte te kreeren in een box of op steiger , dat geld natuurlijk alleen voor de mensen die de kluiver dan ook regelmatig gebruiken en niet altijd met een omhoog getrokken boom varen Tongue . Zelf hoor ik mischien wel te veel bij die laatste catogorie , door het aanbrengen van een houten potdekel en wat andere veranderingen op het voor dek is de boom steeds minder vlak komen te liggen waardoor er alleen nog met hele ruime koersen gebruik gemaakt kan worden van de kluiverConfused
Weer een klusje voor de winter een nieuw scharnier punt lassen, de maat heb ik al op genomen dus het begin is erBig Grin
Hou de goede kant boven
Antwoord
Dat klopt, wij konden de kluiverboom vroeger niet toppen omdat de bokkepoot eroverheen lag. Dus elke keer weer loshalen en later terugzetten: pokkenklus. Vorig jaar hebben we de bokkepoot aangepast, we kunnen de kluiverboom nu toppen, wat een genotHeart

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Voor ons is het een kwestie van het borg touwtje op de non los knopen en de boom naar binnen trekken. Er zitten geen stagen aan, dus das lekker makkelijk.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Hallo Ferry ben wel benieuwd hoe het zeilen was met de kluiverboom zonder zijverstaging. Ik verbaas met altijd over de krachten die op een kluiverboom komen. Daarnaast door het niet zijwaarts fixeren kun je volgens mij de kluiver minder lang gebruiken. Ben dus benieuwd of dit strookt met jouw ervaring.
Antwoord
Wij hebben hem op onze tocht richting / in Friesland gevoerd.
De kuiverboom gaf geen krimp. (het is nogal een dik loeder) De mast daarentegen stond mij iets te veel te knikken. Dus wanneer wij hem neer haalden was het vooral vanwege de mast, en niet vanwege de kluiverboom.

De manier hoe onze kluiverboom gemonteerd is, is zoals dat ook op Botters gebeurt.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Heb je bakstagen of niet. Dit is mede ook voor mij een reden geweest om bakstagen te plaatsen.
Antwoord
Ik heb geen bakstagen, maar ik heb nog wat verstaging liggen in de schuur die daar wel voor ingezet gaat worden.
Tijdens onze vakantie heb ik bij Hereditas wat inspiratie opgedaan Wink

Hij heeft overigens ook het zelfde probleem, en gaat wellicht de wantputtingen van de zijstagen wat verplaatsen.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Om een kluiver goed te voeren moet je voor stag en kluiver stag mooi strak staan anders kost het je veel hoog te bij het aan de wind zeilen: Confused . Door je kluiver boom te fixeren met de waterstag ontspan je in mijn geval de voorstag wat waardoor de fok min of meer weg waait, dat kun je met de bakstagen voor komen en alles zostrak als een snaar er op zetten Smile , .Zelf vind ik bakstagen ondingen bij het kruisen moet je ze steeds van kant veranderen en als je zuiver voor de wind gaat is het altijd een geklooi omdat de fok steeds heen en weer gaat en dus geen kant kan kiezen Angry ( ik gebruik de schoot lieren voor het spannen van de bak stag )

Omdat ik een luie zeiler ben leek het mij handiger om mijn puttingen 20 cm naar achter te plaatsen, nu staan de achterste putting slechts een cm of 15 achter de mast en hierdoor hrijg ik dus niet genoeg spanning op de voorstag, dit komt mede omdat de mast voor de zeiltrim ook nog een beetje achterover staat
Hou de goede kant boven
Antwoord
Tja om eerlijk te zijn gebruik ik de bak stagen bij weinig wind helemaal niet. Alleen als je scherp op de snede wilt zeilen en het maximale uit je fok kluiver wil halen heb je de bak stagen echt nodig. (in principe heeft ie jaren uitstekend zonder bak stagen gevaren) Ik vermoed dat het verplaatsen van de puttingen dit niet geheel verhelpt. Met de voor de windse rakken gebruik ik de fokkeloet om het geklooi met de fok te voorkomen. Tevens kun je dan ook nog steeds 'tandem' varen als je iets onder de gijp vaart Smile.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)