Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Platbodem aankoopadvies
#1
Rainbow 
Wij, een gezin met 2 kids (3 & 6jr) zijn opzoek naar een zeilboot. Het liefst een platbodem gezien de ruimte in de kajuit, de kuip, het droogvallen en zeker ook de looks. Ons budget is 20k en we vragen ons af wat we daarvoor kunnen kopen? De boot moet goed onderhouden en vaarklaar zijn. Verder vragen we ons af wat de grote verschillen zijn tov een kieljacht mbt zeileigenschappen, comfort, snelheid en natuurlijk jaarlijks onderhoud. Zijn er mensen die ervaring hebben met beide type boten en hun ervaringen kunnen delen?
Antwoord
#2
Ik zag je vraag ook op het zeilersforum. Zoals daar al aangegeven zou je best op een schouw uit kunnen komen. Voor jouw budget is eventueel een grundel ook een optie. Dan lever je wel wat in op zeewaardigheid.

Wij hebben jaren met onze kinderen met veel plezier met een vissermanschouw van ruim 9 meter gevaren. Enorm veel (speel)ruimte in de kuip, het vooronder wat beperkt. Voor ons geweldig maar ik kan me voorstellen dat een grote kajuit meer gewaardeerd wordt.

Ook is het aanbod van kajuitschouwen groter en heb ik het idee dat daarmee de aankoopprijs wat lager ligt.

Omdat de romp van een schouw er redelijk eenvoudig uitziet zijn er ook best wel wat mensen geweest die dachten zelf wel even een boot in elkaar te kunnen lassen. Dat is de reden dat er ook wel wat misbaksels rondvaren. Probeer daarbij weg te blijven. Als je kiest voor een gerenommeerde ontwerper zoals bijvoorbeeld een Westerdijk, Kok of Huitema dan heb je de zekerheid van een goed rompontwerp.

Zoals al op het zeilersforum aangegeven, er is een gerede kans dat het onderhoud meer zal zijn dan bij een polyester jacht. Wij hebben onze boot gestraald en in de epoxy. Daarmee hebben we nagenoeg geen werk aan de romp, een keer in de tien jaar schilderen is voldoende. Dat scheelt al een hoop, zeker als je op zout water vaart.
Antwoord
#3
Keuzes van mensen zijn dikwijls gebaseerd op emoties. Wat de één mooi of geschikt vindt, hoeft dat in andermans ogen niet zo te zijn. Toch waag ik me aan een reactie. Er wordt o.a. gevraagd naar verschillen tussen kieljachten en platbodems. Met een geringe ervaring op kieljachten en nu 15 jaar op platbodems (Grundel, Enk Bol en Skûtsje) is mijn ervaring dat iha (!) de kieljachten een groter bedieningsgemak bieden tijdens het zeilen, scherper aan de wind kunnen varen, sportiever zeilen, meer en eerder hellen bij scherpere koersen. Daarnaast vaak van polyester zijn en derhalve meestal minder onderhoud vragen. En uiteraard kan met een kieljacht niet 'zo maar' worden drooggevallen.
Platbodems daarentegen zijn relatief stabiele scheepjes met veel ruimte aan boord met een vertrouwenwekkend zeil- en vaargedrag. Daar waar op scherpe jachten dikwijls voor jonge kinderen minder inzet / betrokkenheid bij het zeilen geboden kan worden, kan dat op platbodems vaak al op zeer jonge leeftijd, zo is onze ervaring, ook al is dat dan aanvankelijk in de vorm van 'meehelpen'. Maar er is meer .. zeilen met platbodem doet je ervaren op een traditioneel scheepje te varen met een traditionele uitrusting. Voor mensen die hier van gecharmeerd zijn is er niets mooier, maar pas op: eenmaal behept met dit platbodemvirus zie je vaak over het hoofd dat een stalen (of nog meer een houten) platbodem het nodige onderhoud vraagt. Jaarlijks! Voor meerdere weken. En zeker als je een oudere platbodem koopt met achterstallig onderhoud, dat overigens niet altijd zichtbaar of bekend hoeft te zijn bij verkoop (soms echter ook verzwegen ...!). Afijn, om een indruk te krijgen van welke klussen je zoal tegen kunt komen hoef je dit platbodemforum maar 'door te bladeren'. Als je beslist zelf niet van klussen houdt, zou ik je de aanschaf van een platbodem beslist afraden. Of alles laten doen moet geen financiële problemen geven..
Keuzes in platbodems genoeg. Advies: Koop (evt op de 2e hands boekenmarkt) of leen het boekje '10 platbodemjachten' van Jan Kooijman. Daar wordt een prima beschrijving gegeven van verschillende platbodemjachten. Ook het laatste hoofdstuk van het boek 'de Giponvloot in tekening' van dezelfde schrijver kan ik je aanbevelen: de keuze van een platbodem.
Zelf ben ik ernstig geïnfecteerd door genoemd virus. Zeilen met platbodems biedt mij ontzettend veel plezier; stabiel, relaxed zeilen op een manier zoals dat al eeuwen gebeurt met de erfenis van veel ervaring verwerkt in een oer Hollandse scheepje.
Succes met je keuze!
Antwoord
#4
Oei, wat herkenbaar.

Mijn vader was een zoon van een skûtsjeschipper, is schipper geweest en werkte later op een werf. Als hij een skûtsje zag varen, dan tuurde hij even en zei dan iets in de geest van "Dat kon wel eens een schip van die geweest zijn...." met dan een heel verhaal over de betrokken schipper. En ik kan niet langs een kanaal, vaart gracht rijden of ik moet echt even kijken wat daar ligt. En ja hoor we hebben een oude schouw gekocht indertijd Confused En ik geniet nog steeds van het werken en varen met de platbodem.

En eh dat boekje van Jan Kooijman, Zeilen met platbodems, heb ik dubbel, het biedt een kort overzicht van het varen met een platbodem. Ik neus er nog steeds wel eens in, mocht belangstelling hebben, laat maar horen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#5
(01-04-2022, 4:24)Klopt, dit forum werd mij daar ook geadviseerd. Ik zie steeds meer de charme in van het platbodemzeilen en alhoewel we hoogstwaarschijnlijk aan confirmation bias lijden, denk ik dat de grote voordelen voor vakantievaren met kinderen doorslaggevend (zullen) zijn. Dank voor de tips mbt de genommeerde ontwerpen. Bizar dat stralen en epoxy ZOVEEL minder toekomstig onderhoud vergt.. Daar ga ik mij nog even in verdiepen :)swblom schreef: Ik zag je vraag ook op het zeilersforum. Zoals daar al aangegeven zou je best op een schouw uit kunnen komen. Voor jouw budget is eventueel een grundel ook een optie. Dan lever je wel wat in op zeewaardigheid.

Wij hebben jaren met onze kinderen met veel plezier met een vissermanschouw van ruim 9 meter gevaren. Enorm veel (speel)ruimte in de kuip, het vooronder wat beperkt. Voor ons geweldig maar ik kan me voorstellen dat een grote kajuit meer gewaardeerd wordt.

Ook is het aanbod van kajuitschouwen groter en heb ik het idee dat daarmee de aankoopprijs wat lager ligt.

Omdat de romp van een schouw er redelijk eenvoudig uitziet zijn er ook best wel wat mensen geweest die dachten zelf wel even een boot in elkaar te kunnen lassen. Dat is de reden dat er ook wel wat misbaksels rondvaren. Probeer daarbij weg te blijven. Als je kiest voor een gerenommeerde ontwerper zoals bijvoorbeeld een Westerdijk, Kok of Huitema dan heb je de zekerheid van een goed rompontwerp.

Zoals al op het zeilersforum aangegeven, er is een gerede kans dat het onderhoud meer zal zijn dan bij een polyester jacht. Wij hebben onze boot gestraald en in de epoxy. Daarmee hebben we nagenoeg geen werk aan de romp, een keer in de tien jaar schilderen is voldoende. Dat scheelt al een hoop, zeker als je op zout water vaart.
Antwoord
#6
Tongue 
(01-04-2022, 17:17)Klaas ben flink aan het doorbladen en dromen! Ook mijn vrouw heb ik inmiddels overgehaald. We gaan binnenkort eens kijken bij Heech by de Mar. Met ons geringe budget vraag ik mij af hoeveel keuze we hebben in het type platbodem. Verder vraag ik mij af wat onderhoud precies inhoudt. Uiteraard zie ik veel verschillende onderhoudstopics verschijnen maar het zou heel fijn zijn om een beknopt lijstje te ontvangen van het benodigde onderhoud zodat ik wat gerichten verder kan zoeken. Welke dingen moeten jaarlijks/tweejaarlijks/meerjaarlijks gebeuren? Vergt dit veel kennis en kunde of kan in principe iedereen het doen? Wat zijn de kosten die je jaarlijks kwijt bent aan een 8-10 meter platbodem met een stalen romp en -dek?Klaas de Jong schreef: Keuzes van mensen zijn dikwijls gebaseerd op emoties. Wat de één mooi of geschikt vindt, hoeft dat in andermans ogen niet zo te zijn. Toch waag ik me aan een reactie. Er wordt o.a. gevraagd naar verschillen tussen kieljachten en platbodems. Met een geringe ervaring op kieljachten en nu 15 jaar op platbodems (Grundel, Enk Bol en Skûtsje) is mijn ervaring dat iha (!) de kieljachten een groter bedieningsgemak bieden tijdens het zeilen, scherper aan de wind kunnen varen, sportiever zeilen, meer en eerder hellen bij scherpere koersen. Daarnaast vaak van polyester zijn en derhalve meestal minder onderhoud vragen. En uiteraard kan met een kieljacht niet 'zo maar' worden drooggevallen.
Platbodems daarentegen zijn relatief stabiele scheepjes met veel ruimte aan boord met een vertrouwenwekkend zeil- en vaargedrag. Daar waar op scherpe jachten dikwijls voor jonge kinderen minder inzet / betrokkenheid bij het zeilen geboden kan worden, kan dat op platbodems vaak al op zeer jonge leeftijd, zo is onze ervaring, ook al is dat dan aanvankelijk in de vorm van 'meehelpen'. Maar er is meer .. zeilen met platbodem doet je ervaren op een traditioneel scheepje te varen met een traditionele uitrusting. Voor mensen die hier van gecharmeerd zijn is er niets mooier, maar pas op: eenmaal behept met dit platbodemvirus zie je vaak over het hoofd dat een stalen (of nog meer een houten)  platbodem het nodige onderhoud vraagt. Jaarlijks! Voor meerdere weken. En zeker als je een oudere platbodem koopt met achterstallig onderhoud, dat overigens niet altijd zichtbaar of bekend hoeft te zijn bij verkoop (soms echter ook verzwegen ...!). Afijn, om een indruk te krijgen van welke klussen je zoal tegen kunt komen hoef je dit platbodemforum maar 'door te bladeren'. Als je beslist zelf niet van klussen houdt, zou ik je de aanschaf van een platbodem beslist afraden. Of alles laten doen moet geen financiële problemen geven..
Keuzes in platbodems genoeg. Advies: Koop (evt op de 2e hands boekenmarkt) of leen het boekje '10 platbodemjachten' van Jan Kooijman. Daar wordt een prima beschrijving gegeven van verschillende platbodemjachten. Ook het laatste hoofdstuk van het boek 'de Giponvloot in tekening' van dezelfde schrijver kan ik je aanbevelen: de keuze van een platbodem.
Zelf ben ik ernstig geïnfecteerd door genoemd virus. Zeilen met platbodems biedt mij ontzettend veel plezier; stabiel, relaxed zeilen op een manier zoals dat al eeuwen gebeurt met de erfenis van veel ervaring verwerkt in een oer Hollandse scheepje.
Succes met je keuze!
Antwoord
#7
Na jaren met zijn tweeën gecamperd te hebben zijn wij door de twee kinderen (3 en 5) overgestapt op een platbodem ivm de ruimte en een nieuw avontuur. In de camper vallen ze onderweg in slaap, hier hebben ze onderweg alle speel ruimte en kunnen ze door de jaren heen mee helpen zeilen.
Onderhoud valt mij (wanneer de zaken eenmaal wat in orde zijn) alles mee. Ik kwast twee keer per jaar de plekjes bij en zal zo om de zoveel jaar even op de werf bij een onderwaterschipbeurt de boel compleet verven. Dat is met wat goed gereedschap en goede 2k verf goed te doen.
Op aanraden van dit forum heb ik het rondhout in de lijnolie, die pak ik een paar keer per jaar bij een mooie dag even aan, daar ben je binnen een uurtje echt wel klaar mee.
Onlangs heb ik het vlak opnieuw gevet, ik heb niet het idee dat dat binnen een tien jaar weer moet. Incl om de twee jaar een werfbeurt schat ik de kosten 1000e per jaar in. Laat je alles doen dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Misschien kan later de werftermijn ook wel wat opgerekt worden, dan wordt het rap goedkopere natuurlijk.
Verder is het af en toe wat schoonmaken en de boel verbeteren. Motor/techniek/electra werk heb je bij ieder type schip. Hierbij is ook het verhaal dat zelf handig zijn en durfen te sleutelen enorm scheelt.
Bij ons gaat de meeste tijd zitten in het verbeteren van de boel. Ieder stukje tijd wat ik er in steek is een grote hobby en doe ik dan ook graag. Ik stop veel liever tijd in dit historisch stuk staal dan vroeger een plastic jacht. Overigens scheelt het wel enorm dat hij hier in het dorp ligt en ik dan ook regelmatig als de kiddos naar school zijn even een klein klusje hier of daar aanpak.
Veel plezier met jullie zoektocht!
Antwoord
#8
(02-04-2022, 19:09)Bonne schreef: Incl om de twee jaar een werfbeurt 
Om de twee jaar? De laatste keer, dat ik ben geweest (2018) was het daarvoor 7 jaar geleden. Ik vaar relatief veel en wisselend op zout en zoet. Aan antifouling doe ik al jaren niet meer, op advies van een werfeigenaar die dat zonde van m'n geld vond. Van de hoeveelheid mosselen (na 7 jaar) kon je nog geen kind te eten geven. Het is dat ik om de 7 jaar moet voor m'n CBB maar anders bleef ik zonder problemen 10 jaar weg. Wink
Antwoord
#9
Haha, ja, ik zal daar waarschijnlijk ook wel op uit komen, maar wil het voor het volgend jaar wel eens bekijken. Heb het schip nog maar een jaar en dan is het nog even wennen. De verzekering wil pas over 10 jaar weer een vlakrapport zien, dus daar maak ik me niet druk om.
Antwoord
#10
(02-04-2022, 23:53)Bonne schreef: Haha, ja, ik zal daar waarschijnlijk ook wel op uit komen, maar wil het voor het volgend jaar wel eens bekijken. Heb het schip nog maar een jaar en dan is het nog even wennen. De verzekering wil pas over 10 jaar weer een vlakrapport zien, dus daar maak ik me niet druk om.
Ik was in het begin ook benauwd, maar al gaande werd ik wijzer (je kunt geld maar 1 keer uitgeven). Om de 10 jaar lijkt mij een prima interval.
Antwoord
#11
Wij hebben de schouw nu 13 jaar, afgelopen winter hebben we het onderwaterschip laten keuren. Op oude twee plekjes na was het ruim 4 mm, de plekjes zijn opgelast. 
Eerst gebruikten we onder de waterlijnTenco bottomcoat, dat was na een half jaar grotendeels weg. Nu Hempel Hempatex, na vier jaar in het water waren op de water-en-wind rand waren wat plekjes kaal. Ik denk dat een frequentie van een keer in de drie a vier jaar een goede is.
Antwoord
#12
(03-04-2022, 9:22)Pylk schreef: Wij hebben de schouw nu 13 jaar, afgelopen winter hebben we het onderwaterschip laten keuren. Op oude twee plekjes na was het ruim 4 mm, de plekjes zijn opgelast. 
Eerst gebruikten we onder de waterlijnTenco bottomcoat, dat was na een half jaar grotendeels weg. Nu Hempel Hempatex, na vier jaar in het water waren op de water-en-wind rand waren wat plekjes kaal. Ik denk dat een frequentie van een keer in de drie a vier jaar een goede is.
Nou, dan zou ik zo'n scheepje daarvoor niet uit het water halen. Een beetje scheef ballasten en alleen de waterlijn bijwerken.
Antwoord
#13
En dat krijg je voor elkaar zonder in het water te knoeien?
Antwoord
#14
(03-04-2022, 7:33)Gerard schreef: Ik was in het begin ook benauwd, maar al gaande werd ik wijzer (je kunt geld maar 1 keer uitgeven). Om de 10 jaar lijkt mij een prima interval.

Gerard, kennelijk vind jij het voor jouw schip voldoende om 'm eens in de 10 jaar te hellingen. Prima, ga je gang.

Ik heb honderden schepen van het formaat van jouw klipper drooggezet. Op grond daarvan heb ik geconcludeerd dat het onverstandig is om de interval tussen hellingbeurten langer te maken dan 4 jaar.
Met mijn tjalk ging ik gemiddeld eens per anderhalf jaar even droog. Dan was ik klaar in twee dagen: schoonspuiten, twee keer "teren", karren verzetten, wat klein werk en klaar.
Schepen die 4 jaar of langer niet droog hadden gestaan hadden gemiddeld echt veel meer schade door aantasting, en dus werk en reparaties nodig wat netto (alweer gemiddeld) veel duurder uitviel.
Bedenk daarbij dat anodes die langer dan 4 jaar meegaan, niet werken.

Maar op dit forum hebben we het vooral over platbodemjachten. Het droogzetten en behandelen daarvan is eigenlijk een peuleschilletje. Ik raad aan om dat eens per twee jaar te doen, bij zware aangroei misschien jaarlijks. Goed voorbereid kost het dan weinig tijd en geld. Bel even wat jachtwerven over de kosten. Vooral verenigingswerven zijn vaak voordelig.

O ja Gerard, jouw idee om het scheepje wat scheef te trekken en dan de waterlijn aan te pakken, dat is zooo 1960.
Tegenwoordig is dat een milieudelict waar een hoge boete op staat, maar vooral iets wat je als weldenkend mens echt niet meer doet.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#15
Dank je, Wim, dat is een goed onderbouwd advies. 
En een beetje verf bijplekken buitenom is geen probleem. Ik heb weleens met de gedachte gespeeld om droog te vallen voor het bijwerken van water-en-wind, maar dat is zo in strijd met de Erecode van de Wadliefhebbers. Bovendien past dat geknoei niet bij ons streven om zo duurzaam mogelijk te leven.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#16
(03-04-2022, 7:33)Gerard schreef:
(02-04-2022, 23:53)Bonne schreef: Haha, ja, ik zal daar waarschijnlijk ook wel op uit komen, maar wil het voor het volgend jaar wel eens bekijken. Heb het schip nog maar een jaar en dan is het nog even wennen. De verzekering wil pas over 10 jaar weer een vlakrapport zien, dus daar maak ik me niet druk om.
Ik was in het begin ook benauwd, maar al gaande werd ik wijzer (je kunt geld maar 1 keer uitgeven). Om de 10 jaar lijkt mij een prima interval.

Ik ben benieuwd hoe je dat met je CVO doet?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#17
Leuke zoektocht!
Los van de grundel en de schouw (volgens mij op dit forum ruim vertegenwoordigd) zijn er met jullie budget ook volgens mij wat aardige Bollen (Vollenhovens, Enkhuizer, Blokzijler) en een enkele hoogaars of schokker te vinden. Voordeel is dat je met een bol voor de lengte net wat meer ruimte hebt in de kop (kid-cave) en ze soms wat zeilen betreft iets 'jachtiger' aandoen. Wij hebben een vissermanschouw met een grote kuip, echt een grote aanrader met kinderen (2,9,13).
Verder zijn er verschillende 'hybride' opties van allerlei soorten jachten die op hun eigen manier geschikt zijn voor het wad. Sommige hebben kimkielen, anderen hefkielen, midzwaarden etc. Te vinden in staal, polyester, hout en aluminium met alle bijbehorende onderhouds-uitdagingen. Zelf krijg ik van deze schepen niet dezelfde beleving als van een mooie gelijnde platbodem onder zeil, liggend achter een anker of droog op een plaat maar er is niks zo persoonlijk als de keuze voor een bepaald (type) schip.

Wij hebben voordat we een eigen schip kochten diverse verschillende schepen in verschillende lengtes gehuurd. Ondanks dat zelfs schepen van dezelfde bouwer onderling kunnen verschillen in vaarkarakteristieken, krijg je vrij snel een beeld (ook als gezin) wat je meer of minder aanspreekt in een schip.
Oh ja, en mocht je dan je droomschip hebben gevonden; neem een deskundige/emotieloze azijnzeiker/beterweter mee die (figuurlijk) de gaten in je roze wolk kan schieten. Dat scheelt op termijn vaak aanzienlijk geld, tijd, relatie etc. En mocht je bij HbdM uitgekeken zijn; soms komt er ook nog weleens iets leuks langs op bijvoorbeeld mijnschipistekoop.nl.

Succes en we lezen graag wat het geworden is!
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
#18
(04-04-2022, 13:08)Calidris schreef:
(03-04-2022, 7:33)Gerard schreef:
(02-04-2022, 23:53)Bonne schreef: Haha, ja, ik zal daar waarschijnlijk ook wel op uit komen, maar wil het voor het volgend jaar wel eens bekijken. Heb het schip nog maar een jaar en dan is het nog even wennen. De verzekering wil pas over 10 jaar weer een vlakrapport zien, dus daar maak ik me niet druk om.
Ik was in het begin ook benauwd, maar al gaande werd ik wijzer (je kunt geld maar 1 keer uitgeven). Om de 10 jaar lijkt mij een prima interval.

Ik ben benieuwd hoe je dat met je CVO doet?
Ja, noodgedwongen moet je om de 7 jaar droog gekeurd worden voor een CBB op "klaarblijkelijk gevaar". Waarom is nog een discussiepunt want er mag officieel alleen op het oog (klaar blijkelijk) gekeurd worden (dus niet door kloppen of meten). 
Kleine schepen hebben wat dat betreft het voordeel, dat ze er niet om de 7 jaar uit moeten.
Antwoord
#19
Ik weet niet of de vraagsteller nog meeleest, maar een ander punt van aandacht vind ik zelf de (zit)positie van de roerganger. Bij de Grundel(s) die wij nu hebben en hadden, was altijd het uitgangspunt dat ik graag zittend wil sturen.
Bij veel schouwen lukt dat niet en dat kan een nadeel zijn. Hou dit in ieder geval bij aanschaf in het oog.

Succes!
Gr Ruud
Antwoord
#20
(10-05-2022, 6:52)Bebop62 schreef: Ik weet niet of de vraagsteller nog meeleest, maar een ander punt van aandacht vind ik zelf de (zit)positie van de roerganger. Bij de Grundel(s) die wij nu hebben en hadden, was altijd het uitgangspunt dat ik graag zittend wil sturen.
Bij veel schouwen lukt dat niet en dat kan een nadeel zijn. Hou dit in ieder geval bij aanschaf in het oog.

Succes!
Gr Ruud

Een goed advies!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)