Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roest langs waterlijn
Kijk nou eens wat ik op mijn schip aantrof. Roest langs de waterlijn.

Waarom daar? Waarom niet wat hoger of net onder water?

Deze verf is eind 2018 aangebracht. In Delft bij Bocxe. Het schip ligt in Rotterdam. Ik ben alleen een keertje naar Brielle ermee gevaren. Kan het oppervlaktewater dan de oorzaak zijn?

Wat moet ik ermee? Zelf behandelen? Wachten tot het eind 2025 gekeurd moet worden? Nu al ermee terug naar Bocxe om te laten doen?

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
De foto's tonen niks bijzonders, vier jaar na een hellingbeurt.

Bij elk schip heeft de waterlijn het meest te verduren. Water, zon, golfjes die 24/7 er tegen klotsen, drijfhout, olie, ijs enz enz.
Niet voor niks stellen verzekeringsmaatschappijen vaak de eis dat het schip na maximaal 4 jaar weer gezien moet worden op het droge.
In mijn ervaring is 4 jaar te lang. Dan kan je schip op den duur flinke schade oplopen, met name op de waterlijn.
Met mijn tjalk ging ik elke anderhalf jaar even op de helling, met mijn sleepboot om de twee jaar. Dan was ik steeds in twee-drie dagen klaar, uiteindelijk goedkoper dan eens in de vier jaar (of zelfs nog langer dan 4 jaar), want sneller klaar en minder reparaties.

Als je op de helling gaat, besteed dan extra zorg aan de waterlijn. Maak goed schoon, verwijder àlle roest, sop extra goed in.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dat is een interessant inzicht dat je me daar geeft.  Smile

Zou het verschil in elektrische spanning tussen schip en wal ook kunnen bijdragen aan die roest?

Zou ik door met mijn giek naar een kant het schip wat scheef te leggen ook deze roestlijn kunnen overschilderen met de gedachte dat het schip het dan weer uithoudt tot de volgende keuring over drie en een half jaar zonder uit het water te hoeven? Vast niet, he?
Antwoord
Dat kan, als je nog een paar vallen op de kant vast zet krijg je met de lier je schip nog schever uit het water.
Overigens is het ivm knoeierij van chemische middellen in het water natuurlijk niet heel netjes. Wanneer je schoon kan werken lijkt me er dan weer niet zo veel aan de hand.
Ik zou meteen de roest zo kaal mogelijk maken, in het fosforzuur zetten en daarna beschilderen.
Overigens zit met nog eens 4 jaar op 8 jaar zonder werfbeurt, das redelijk lang.
Antwoord
Het zal niet meevallen om je schip te krengen (=scheeftrekken). Meer dan enkele centimeters ga je niet halen.
Het bijwerken van de waterlijn terwijl je schip in het water ligt is een milieudelict. Moet je niet willen. De tijd dat het normaal was om met laag water even de kimmen te teren, ligt gelukkig ver achter ons.

Het liggen naast een stalen damwand kan ernstige schade aanbrengen aan je schip indien die damwand actief kathodisch beschermd is. Maar dat geldt dan voor het hele onderwaterschip, niet alleen voor de waterlijn.

Wen er maar aan, 8 jaar tussen twee hellingbeurten is echt veel te lang.

Als je altijd op zoet water ligt (je ligt toch in Schiedam?), zet dan een lekker bosje magnesiumanodes op je schip. Dat scheelt enorm in de roest. Als je regelmatig naar zout water vaart, dan aluminiumanodes.
Zinkanodes doen helemaal niks op zoet water., die gebruik je alleen maar als je altijd op zout ligt.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Sowieso is het de vraag of je zo dicht bij het wateroppervlak een kwalitatieve laag verf kan opbouwen.
Mocht een bevoegde ambtenaar je hier mee bezig zien kon de rekening wel eens hoger zijn dan de helling kosten.
Ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar mocht het binnen je mogelijkheden liggen dan zou ik stralen en een epoxy coating overwegen.
Antwoord
Nou, dat is duidelijk, ik ga proberen mijn schip zo snel mogelijk op de helling te krijgen. Misschien ga ik dan meteen een keuring laten doen. Bedankt voor jullie reacties!

Ik lig overigens in Historisch Delfshaven, dat is in Rotterdam, tegen Schiedam aan.
Antwoord
Even naar de Koningspoort. Oude Haven!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)