Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schokker met houten dak op kajuit?
Beste platbodem-liefhebbers,

Weet iemand of het vaker voorkomt dat een Schokker wordt gebouwd met een geheel uit hout gebouwd dek op de kajuit?
Is dat een gunstige zaak? Bij de boot die ik heb gezien ontbreekt (vermoedelijk hierdoor) ook een schuifluik boven de toegang tot de roef.

Vriendelijke groet,

Rexact
Antwoord
Volgens mij heeft er vanuit Harlingen een schokker gevaren met in ieder geval een houten opbouw en kuip. Misschien is dat de schokker die jij hebt gezien.

Het lijkt mij niet schokker specifiek. Komt dit niet ook bij sommige stalen botters of mosselaken voor?  Misschien een eenvoudige manier om van een werkboot naar een plezierboot te gaan?
Antwoord
Ach, een dergelijke vorm van composiet bouw kan goed. Ik heb de meeste jachtschokkers gezien met een stalen dak en houten schuifluik.
Puntje van aandacht is wel de overgang staal-hout ivm corrosie en lekkerij.

Mijn keuze zou het zeker niet zijn, ruikt naar veel onderhoud.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
De werf Kooijman en de Vries deed dit wel vaker. Casco, dek en de kajuitwanden van staal. Het dak van in vormgebogen multiplex. Scheelde samen met het spantloos vlak veel stahoogte in de kajuit.
Het dak en het grote schuifluik kwamen dan uit één plaat in vormgebogen multiplex.
Antwoord
Jan Kooijman heeft in de voor-Deilse periode hiermee geëxperimenteerd door twee grundels te voorzien van een houten dek op de kajuit. Wij hebben één van die twee grundels, de Wieke Mare, een Gipongrundel van 8.5 m gebouwd in 1965. Voor geïnteresseerden naar deze grundel verwijs ik naar de betreffende site op ssrp.nl .
De constructie is idd zoals Jollenbaas beschrijft, zij het dan dat onze grundel nog een vlak mét spanten kent.
Bij vereiste reparatiewerkzaamheden hebben wij destijds meerdere delen van dit dak moeten vervangen - de afwerking met teaklatten was niet correct gedaan en derhalve niet waterdicht.. Het gebogen model / profiel is toen vorm gegeven door meerdere dunne plaatjes in de gebogen vorm op elkaar te verlijmen. Het gehele dak is toen afgedekt met epoxy / glasvezel. Daarna voorzien van teaklatjes, zonder deze epoxy deklaag te beschadigen. Ook dit staat op genoemde website te lezen.
Dit dak van de kajuit ligt nu 14 jaar op het scheepje. Het voldoet ons goed, met dien verstande dat het dat het dak bij langere afwezigheid afgedekt is met een zeil.
Van een geheel houten kajuit die op een stalen dek is geplaatst is bekend dat de aanhechting staal - hout problemen kan opleveren..

Wieke Mare,
oudste stalen grundel in het stamboek
Antwoord
O ja, genoemde experimenten hebben o.a. er toe geleid dat veel (alle?) 8.10 Vollenhovense Bollen zijn voorzien van een voorgevormd houten dak op de kajuit ( met karakteristieke brede schuifluik ..

Klaas
Antwoord
Ik had aan de hand van de vraagstelling, de Wylde Wytse voor ogen, een wat grotere schokker (https://www.zeilcharter.nl/1536/zeilen_m...ingen.html)

Ik ben niet helemaal zeker maar volgens mij is alleen de romp van staal. Heeft volgens mij eerder onder een duitse naam vanuit Harlingen gevaren.
Kan allerlei redenen bedenken om het zo te maken, weet het echter niet.
Antwoord
Ik ken het schip niet (uit het verleden). terwijl ik toch veel met schokkers heb en gedaan heb.
Er zijn de laatste 20-25 jaar wel grote jachtenschokker gebouwd.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Ik herinner me weer dat de oude naam Rana was, met een daarbij passende groene kleur. Maar goed, nu dwalen we wel erg veel af.
Antwoord
Mijn ouders hadden vroeger de 'Gurbe' een 10 meter Bekebrede-schokker ook met een houten dak. Daarvan waren ook de dakspanten van hout. Enige punt was altijd de plaatsen waar hout en staal elkaar ontmoetten, zoals altijd eigenlijk.
Vissermanschouw Ro16
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)