Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Navigatiesysteem gezocht
Beste Allen,

Ik zoek een eenvoudig navigatiesysteem voor in de boot.

Gedachten gaan uit naar een scherm, houder met aansluiting op de usb. Weinig stroomverbruik en dat is het wel.

Bruggen, routes, hoogtes, dieptes etc. allemaal erin.

Let op: ik hoef geen advies over gebruik je telefoon met gps want dat vind ik niks.

Deze wil ik nl graag uit tijdens varen.

Gr Bauke
Antwoord
Tablet met GPS, NV charts er op. Bevalt ons prima.
Antwoord
Wij gebruiken al jaren OpenCPN op het wad. Vorige week nog met de Android versie van Cuxhaven naar Terschelling over zee.
Alles is beschikbaar, boeien en bruggen etc via nautin.nl of zeilersforum.

Opencpn is er voor windows, Android, Linux en mac.

1 waarschuwing: voor Android het het scheve icoon kiezen van Dave Register. Het rechte icoon is fake!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(20-07-2022, 17:10)swblom schreef: Tablet met GPS, NV charts er op. Bevalt ons prima.

Goedemorgen swblom,

Wat voor tablet gebruik je hiervoor?

Gr Bauke
Antwoord
Even waarschuwing als je een tablet gaat gebruiken. Indien je het toestel via wifi gaat koppelen direct aan een AIS transponder, blijkt dat Samsung regelmatig weg kan vallen.
Andere merken hebben daar geen last van.

De nieuwste typen transponders hebben er ook geen last meer van.
Het maakt hierbij dus niet uit welk programma je gebruikt.
Antwoord
Ik heb een raspberry Pi draaien met opencpn en O-Charts voor zeekaarten, inclusief GPS en AIS ontvanger (dvb-t dingetje). Binnen hangt dan een touchscreen en buiten heb ik een tablet die de kaarten ook kan weergeven. Voor brughoogtes en openingstijden heb ik de 'vaarkaart' app op mobiel en tablet.

NV Charts is ook erg prettig op een tablet. Tablets kan je ook mooi inbouwen en wegwerken.
Antwoord
Heb je op OpenCPN ook een kaart met recente dieptes op het wad e.d.?
Antwoord
Wij hebben een Samsung (android) in gebruik. Niks speciaals, kostte 200 euro een paar jaar geleden.
Wel zo'n robuuste spatwaterdichte bescherming er omheen.
Gezien de andere adviezen misschien beter een ander merk kiezen.
Nadelen die ik zie is de helderheid, eergisteren moest ik echt schaduw opzoeken om iets te kunnen zien .
En bij gebruik van GPS gaat de batterij wel hard. Oplaadpunt aan boord is wel noodzakelijk.
Antwoord
(21-07-2022, 10:54)Bonne schreef: Heb je op OpenCPN ook een kaart met recente dieptes op het wad e.d.?

Ja, 2022.

Nog meer recente toevoegingen via Nautin.nl
Antwoord
(21-07-2022, 12:43)swblom schreef: Wij hebben een Samsung (android) in gebruik. Niks speciaals, kostte 200 euro een paar jaar geleden.
Wel zo'n robuuste spatwaterdichte bescherming er omheen.
Gezien de andere adviezen misschien beter een ander merk kiezen.
Nadelen die ik zie is de helderheid, eergisteren moest ik echt schaduw opzoeken om iets te kunnen zien .
En bij gebruik van GPS gaat de batterij wel hard. Oplaadpunt aan boord is wel noodzakelijk.

Als je dan helderheid hoog heb staan in de zon, stopt het scherm er regelmatig mee ivm hitte ontwikkeling.
Antwoord
Een en ander lezend lijkt het me wel wat om OpenCPN als back-up te hebben tijdens het varen.  Nu zie ik OpenCPN in Google play drie maal verschijnen: een betaalde van David Register,  de 'foute'  met het rechte icoontje en een Franse.
Is die Franse net zo goed als de betaalde versie en zijn de kosten van die laatste eenmalige of is het een abonnement dat je elk jaar opnieuw mag betalen?
Antwoord
De Franse versie wordt zo te zien al een aantal jaren (sinds 2015) niet meer bijgewerkt. David Register is de hoofd ontwikkelaar van de open source versie van OpenCPN en zal wel een manier hebben gevonden om zo een centje bij te verdienen aan de Android versie (wat eigenlijk ook gewoon Linux is). Hoe het licentiemodel werkt wordt niet duidelijk maar OpenCPN is open source, ik vermoed (dus niet weten) dat het een eenmalig bedrag is. De reviews van de laatste versie van de Android versie laten een aantal tekortkomingen zien.
Antwoord
(14-08-2022, 11:12)Fred schreef: De Franse versie wordt zo te zien al een aantal jaren (sinds 2015) niet meer bijgewerkt. David Register is de hoofd ontwikkelaar van de open source versie van OpenCPN en zal wel een manier hebben gevonden om zo een centje bij te verdienen aan de Android versie (wat eigenlijk ook gewoon Linux is). Hoe het licentiemodel werkt wordt niet duidelijk maar OpenCPN is open source, ik vermoed (dus niet weten) dat het een eenmalig bedrag is. De reviews van de laatste versie van de Android versie laten een aantal tekortkomingen zien.

De frans versie is fake en is al 10 jaar nooit bijgewerkt (het scheve icoon). Niet gebruiken dus!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)