Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
restauratie project houten bootje
                Hallo forumleden,

Ik heb een vraag mbt het fiksen van mijn nieuwe aanwinst. Naast de Grundel heb ik dit bootje voor op de camping gekocht. 
Na wat lakbeurtjes boven de waterlijn in het voorjaar, bleek  de afgelopen week de boel onderwater toch behoorlijk naar de filisteinen te zijn.

Voorlopig de boel aan het strippen en daarna weer opbouwen. Ik heb alleen een vraag voor wat betreft de houten balk die in het scheepje op de bodem is gemonteerd, welke houtsoort zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?
Het moet een klein beetje meebuigen om de ronding te maken, maar omdat het een zwaardkast systeem betreft moet het daar goed waterdicht gemaakt worden. Mocht er toch wat water in komen, moet het hout niet te snel rotten (zoals nu het geval was)

Ik plaats wat foto's voor de duidelijkheid. De rood omrande gedeelten is het v balkje wat ik bedoel
PS de kielbalk onder het schip is goed en van hardhout. Voor de beplating neem ik denk ik het best watervast multiplex (Okume)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ruud 
Grundel Robinson
Antwoord
Wim! Ze hebben je nodig.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(26-07-2022, 8:12)Calidris schreef: Wim! Ze hebben je nodig.

Echnie!

Is van triplex. Dodgy 
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ja multiplex, dus... Cool
Antwoord
Probeer het eens op het Zeilersforum.nl, daar zijn meer "triplex-mensen"  Tongue

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Oh, ik wist niet dat het zo specifiek werd benaderd.
In mijn naieviteit dacht ik, ik vraag het even op het forum, het betreft een vraag over welke houtsoort ik ergens voor wil gebruiken (niet eens "triplex"overigens).
Maar ik ga wel verder op het zeilersforum, bedankt.
Antwoord
Tja, Bebop, bij triplexreparaties valt al gauw het E-woord. Epoxy, dus. En dat is niet mijn kopje thee.
Voor het massieve deel kun je kiezen uit diverse houtsoorten. Het meest voor de hand liggen Europees eiken (geen Amerikaans, dat is poreus), meranti, mahonie. Werk absoluut spintvrij. Check of de houtdraad rustig en recht is.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dank Wim.

Ga vandaag langs bij de fijnhouthandel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)