Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gekken werk?
Schip op het oog dat van Schiedam naar Harlingen moet op de motor .. masten zijn weg namelijk. Zat eraan te denken om buitenom te gaan.

Romp zou het moeten kunnen hebben.. schip is met de vorige eigenaar naar Engeland op en neer geweest.. 
 Wat is wijsheid in deze?
Gaat om een platbodem.. zwaarden zijn wel gemonteerd.
Antwoord
Waarom niet binnendoor?
Je vaart bij alle bruggen gewoon door tot 2,4m, je kan overnachten wanneer je dat zelf wil.
Alleen bij julianasluis, Gouwespoorbrug en de Bosrandbrug moet je op een opening wachten.
Buiten om is bij alle winden waar geen oost in zit geen pretje, zeker zonder zeil en als er nog golfslag staan van eerdere dagen dan is het nog steeds niet lekker.
Platbodems luisteren naast op en neer, voorover en achterover, namelijk ook naar helling zijdelings.
Reis binnendoor is 113nm en ongeveer 24h varen.
Buiten om is het misschien 10nm korter en je kan nog wat besparen met stroming
Maar als het een nieuw aangeschafte boot is zou ik zeker niet buiten om gaan ivm betrouwbaarheid/kennis van het schip.
Anders zou ik ook niet buiten om gaan zonder mast en constante oostenwind.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Dank voor de input.. had zo ook mijn twijfels hier en daar.. geen belading, geen gewicht van 2 masten. Beetje een notendop op het water. Maar binnendoor denk ik . Dank!
Antwoord
Eddy schreef het al, maar ik zou zeker niet buitenom gaan. Het schip zal het wel kunnen hebben, hoewel de kans groot is dat er vuil loskomt in de bunkers waarna de motor kan stilvallen.
Maar voor de bemanning zal het zeker oncomfortabel zijn, zelfs bij rustig weer. Zo'n lege bak slingert als een gek.

Schiedam-Harlingen? Vertrek anderhalf uur voor hoogwater uit Schiedam, en je hebt tot Vreeswijk een gratis duw mee. Kost 4 uren.
Dan 4 uurtjes Amsterdam-Rijnkanaal.
Oranjesluizen-Enkhuizen-Kornwerderzand-Boontjes-Harlingen.

Een tocht van twee lange dagen of drie kortere, met vele schuil- en overnachtingsplekken. Bruggen die open moeten zijn er nauwelijks, sluizen draaien vlot.
Goede reis! (zonder marifoon gaat het haast niet).
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)