Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
boordnet.
Even een idee van wat ik wil.

Accu's voor motorgedeelte 
2 accu's met omvormer
navigatieverlichting led
4 zonnepanelen

Generator 380V

Walstroom via isolatietransformer

groepenkast met 4 groepen
groep 1 Boiler, broyeur, hydrofoor. ect
Groep 2 keuken
Groep 3 Woongedeelte
Groep 4 Vooronder/ motorruimte.

Vraag, wat voor schakelaar is het handigst voor selecteren van wal/ accu/ aggregaat.. zijn er ook schakelaars die dit zelf herkennen? aldoor aan het zoeken op het net.. maar niet echt wat ik zoek.. een paar steekwoorden zouden me al helpen.
Antwoord
Een Multiplus van Victron (of een Quattro), doet dat schakelen naadloos zelf. Die regelt dan ook meteen de laderij van de accus. Ik zou het zelf niet anders willen, maar met een magneetschakelaar (relais) is zelf natuurlijk ook wel wat te hobbyen.
Antwoord
Gezien je vraag over 380v (= al jaren 400v), gaat het over een iets groter schip.
De Victron oplossing mag, maar is gelijk, de duurste en de kwetsbaarste.
1x lassen op het boordnet is al een erg groot risico.

Destijds gebruikten wij 4 deks nokken schakelaars van 16 of 32 of zelfs 64A met standen 1-0-2. Alle fasen + nul werd geschakeld met de hand.
Er zullen nog heel wat charter schepen die daar mee al 30 jaar rondvaren.
Bij grotere schepen ging het met magneetschakelaars met onderlinge vergrendeling tot 100-300 kw.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Ik zou groep 1 al gelijk opdelen in 3 of 4 apparte groepen. Je wil je technische bootzieningen nooit op 1 groep/zekering hebben.
Een zekering automaat extra kost slechts een paar EU.
Boilers gaan altijd stuk, dus wil je appart uit kunnen zetten.
Sanibroyeur gaat ook altijd stuk en wil je voor je eigen gerief af kunnen schakele tijdens sleutelen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)