Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Warm water - boiler of geiser?
Dag lieve platbodemers,
Sinds kort ben ik eigenaar van een Rietaak anno 1902 genaamd ‘De Roerfluit’. Het hele dak is gedemonteerd, verhoogd en er opnieuw opgebouwd. Nu zijn de volgende stappen elektra, warm water, isolatie en keuken maken. Hier heb ik een aantal vragen over:

Elektra: zonnepanelen (6 vierkante meter) en walstroom lijkt mij de beste optie. Dan kan ik hier hopelijk ook op koken en douchen.

Warm water: Geiser, doorstromer of boiler? Waarom? Op gas of ook elektra?

Isolatie: tips?

Keuken: koken op elektra kan maar kost veel energie net als warm water. Toch heb ik het liefste geen gas aan boord maar is dit allemaal mogelijk met zonnepanelen?

Alle tips en hulp is welkom!

Groetjes 

Mees Nes

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Koken: inductie kan prima, echter zal je wel twee dikke (3000w) omvormers moeten hebben en een bijbehorend voldoende accupakket. Je zonnepanelen zullen s winters wat te weinig leveren om langere tijd van de walstroom af te gaan, maar misschien kan een generatortje dan even bijspringen.

Boiler: zelf heb ik een simpel systeem van een oude 30l nefit boilertank bedacht die aangesloten is op het koelwater van de motor. Een webasto diesel standkachel uit een luxe auto verwarmt het water indien se motor niet gebruikt wordt en een 2000w doorstroom heater indien je aan de walstroom zit. Een warmtepompboiler is overigens het efficienst, maar ook vrij groot.
Antwoord
Ik ben fanatieke tegenstander van gas aan boord vanwege de veiligheid. Weer een extra schoorsteen voor de geiser etc.
Als je plek hebt nis een elektrische boiler met koelwater spiraal ideaal, als je er tenminste mee gaat varen. Wij hebben dat nu, en de volgende morgen hebben we nog steeds warm water van de motor. Eventueel kan je iets bedenken om je panelen om te leiden naar de elektrische spiraal van je boiler, of naar de solar omvormer of MPPT voor de accu's

verder:
Inductie koken, hoogste rendement, dus minste energie.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Geiser? Dat is zooo 1950. Niet doen.
Doorstroomverwarming? Dat is pas redelijk comfortabel als het minstens 12 kW is, anders sta je onder een pisstraaltje. Ook niet doen.
Boiler? Ja!
Het hoeft geen grote boiler te zijn, 30 tot 50 liter is zat. Kunnen twee personen mee douchen.
Er zijn boilers met twee verwarmingselementen, een kleine van ongeveer 600 watt en een zware van 2,5 of 3 kW. Die zijn ideaal, want schakelbaar naar de omstandigheden.

Het is ook mogelijk om een boiler te laten opwarmen met een CV-ketel, olie- of hout- of pelletgestookt.
Opwarmen met gas is niet handig, want je blíjft gasflessen wisselen. Duur en lastig.

Koken kan heel goed op inductie. Een tweepits neemt maximaal 3,5 kW, een vierpits het dubbele.

Zes zonnepanelen zullen in de winter veel te weinig leveren voor je huishouding, maar als de walstroom het kan aanvullen is dat geen probleem.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hallo,

weet niet hoe je qua verwarming zit.. zelf ook zoekende naar de beste oplossing. Pelletkachel met cv of boilerfunctie en een elektrische boiler met extra warmte wisselaar.https://www.boilergarant.nl/p/tesy-elektrische-boiler-80-liter-horizontaal-indirect-gestookt-1-wisselaar
misschien heb je er wat aan.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)