Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vlak isolatie.
Iemand een idee om het vlak te isoleren?

Microfolie 16 laags met daarover hydrokorrels. In combinatie met een lucht ontvochtiger. Werkt dat? Iemand betere ideen? 

Kunststof parels fikken best heel goed.. steenwol wordt nat..volschuimen en je komt er nooit weer bij.. lastig.. keuzes hé
Antwoord
Als het vlak schoon en droog is zou je Armaflex kunnen plakken. Waarom wil je je vlak isoleren?
Antwoord
Onttrekt warmte.. of is dat microfoil genoeg?
Antwoord
Ik zou hooguit in een 2 componenten coating zetten of vlakkenvet en er verder beslist niets op doen ivm condensvorming.
Eventueel onder de vloer iets hangen.

je kan ook platen EPS schuim neerleggen, die nemen geen vocht op, verkrijgbaar in alle diktes.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
De geringe ervaring die ik met isoleren heb is met EPS schuim.
Dat werkt (bij de grundel 8.5) prima. Het vraagt veel (!!) aandacht om te zorgen dat het overal goed tegen het staal aan komt!!
Loze ruimtes - hoe klein ook - geven aanleiding tot temp verschillen = condensvorming = (op den duur) corrosievorming!
Mijn scheepje is gebouwd met 4 cm brede spanten. Daartussen zijn passend 4 cm schuimplaten geplaatst. Toen afgewerkt met afdekplaten die de schuimplaten op hun plek houden (met hier en daar opvulling om de schuimplaten goed tegen het staal te drukken). Wel is het zaak dat het staal goed geconserveerd is .... voor isoleren ...
Zelf heb ik het vlak niet geïsoleerd; wij wonen niet op het scheepje. Bij koud weer heb ik 's avonds een paar dikke kaarsen en de olielamp aan. In combi met warme kleren voldoet mij dat goed en kan ik ook in bv april en oktober nog prima op het scheepje verblijven.
Succes.
Antwoord
In de regel wordt, zoals al aangegeven, onder de waterlijn niet geïsoleerd ivm condensvorming. Vlak goed behandelen en condens uit de winterperiode zou in de zomer weer moeten verdampen door goede ventilatie. Tegenwoordig worden schepen van de binnenkant met 2c pur volgespoten. Overigens heb ik ook wel eens een lemsteraak helemaal rond (incl vlak) volgespoten zien worden (op een foto). In theorie heb je met volledige luchtdichte isolatie op het staal natuurlijk geen condensvorming en zou dat moeten kunnen.
Antwoord
Mijn keus zou zijn, vanaf het vlak PUR spuiten of Armaflex plakken. Onderkant van de vloer met PIR platen isoleren.

PUR spuiten is heel mooi (bij onze vorige boot ook gedaan) maar dan moet je wel in een keer alle voorwerk klaar hebben. Je wil die lui niet vaker binnen aan de gang hebben. Armaflex kun je gewoon in het werk doorplakken. Daarom huidige boot met Armaflex.
Antwoord
Het is van belang dat je later nog bij je vlak kunt komen, om schoon te maken, te inspecteren en vooral, in geval van problemen, om te kunnen pompen of op de werf te kunnen lassen zonder brandrisico.

Isolatie is natuurlijk prettig voor warme voeten. Maar het moet geen bende worden als je je vlak wilt zien, dus losse korrels en pluizige matten vallen af.

Het allerbeste is als je een mooi raamwerk maakt waar grote panelen in kunnen vallen. Die panelen kun je bijvoorbeeld samenstellen van twee multiplex platen met daartussen isolatiemateriaal, bijvoorbeeld een harde persing steenwol (geen glaswol!) of PIR. (Geen gewoon piepschuim!). Laat de panelen sluiten op tochtprofielen.
Als je wilt, kun je die panelen zelfs voorzien van vloerverwarming.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)