Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lierhendel gezocht
Goedemorgen,

Wij hebben net een nieuwe platbodem gekocht, een schat van een bootje uit 1936, hier zitten alleen wat "vreemde" lieren op, waarvan de lierhendels niet meer bij de boot zitten. 
Hebben jullie een idee in welke hoek ik moet zoeken, of kennen jullie toevallig wat voor lieren dit zijn? Ik zat eraan te denken om zelf wat te gaan maken, maar wellicht dat iemand nog een bouwtekening/reserve heeft die ik na kan maken? Bijgevoegd wat foto's van de lier, wel onder het stof. Mocht je betere foto's willen, dan ga ik daar even naar zoeken Smile

Met hartelijke groet,
Luuk

Antwoord
Dat lijkt wel een "trailerlier". Daar zitten eenvoudige hendels van platstaal bij. Die kun je zelf maken.
Belangrijk is waarvoor de lier gebruikt wordt. Heb je een vrije val nodig (bijv zwaardlier), dan moet de hendel zeer eenvoudig te verwijderen zijn.
Antwoord
Hoi Luuk, welkom bij de platbodemschippers. Zo te lezen ben je verguld met je aankoop - platbodems ervaren wij ook als heel fijne scheepjes / schepen.
Vwb in formatie of onderdelen van scheepslieren kun je wellicht ook terecht bij Strikwerda scheepslieren in Schraard. Succes en plezier!
Antwoord
(14-09-2022, 9:06)swblom schreef: Dat lijkt wel een "trailerlier".  Daar zitten eenvoudige hendels van platstaal bij. Die kun je zelf maken.
Belangrijk is waarvoor de lier gebruikt wordt. Heb je een vrije val nodig (bijv zwaardlier), dan moet de hendel zeer eenvoudig te verwijderen zijn.

Ja ik zat zelf ook al te kijken naar een trailerlier slinger, maar die schuiven gewoon heen en weer toch? Dat is net onhandig als je kracht wil zetten. Ik dacht zelf een een stuk buis van staal, met twee pinnen aan weerszijden. Die grijpen dan in de rondjes op de lier. Zo valt 'ie er niet uit, en kan je goed kracht zetten. Maar ik heb deze nog nooit gezien, dus ik ben heel benieuwd of dit op de markt te kopen is, of dat we zelf moeten gaan slijpen en lassen Smile
Antwoord
(14-09-2022, 9:07)Klaas de Jong schreef: Hoi Luuk, welkom bij de platbodemschippers. Zo te lezen ben je verguld met je aankoop - platbodems ervaren wij ook als heel fijne scheepjes / schepen.
Vwb in formatie of onderdelen van scheepslieren kun je wellicht ook terecht bij Strikwerda scheepslieren in Schraard. Succes en plezier!

Ja, echt geweldig. We hebben even gezeild en ze liep als een trein, ook al hebben we nog veel te leren over de instellingen. Ik zal eens bij hen te raden gaan, dankuwel voor de tip!
Antwoord
Deze liertrommel is aan/uitschakelbaar geweest met een klauwkoppeling. Waarschijnlijk is hij aangedreven geweest met een motortje.
Als je er een vaste hendel op wilt maken, dan kun je daarvoor een stuk platstrip nemen (bijvoorbeeld 40x10 of zo) die je kunt vastzetten met bouten op het gietijzer, waarvoor je gaten boort en schroefdraad tapt (M10?).
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(14-09-2022, 19:34)Berghout-2 schreef: Deze liertrommel is aan/uitschakelbaar geweest met een klauwkoppeling. Waarschijnlijk is hij aangedreven geweest met een motortje.
Als je er een vaste hendel op wilt maken, dan kun je daarvoor een stuk platstrip nemen (bijvoorbeeld 40x10 of zo) die je kunt vastzetten met bouten op het gietijzer, waarvoor je gaten boort en schroefdraad tapt (M10?).
Wim.

Ja, goede tips. Maar ik zou denk ik liever een afneembare lierhendel maken. De boot zelf is uit 1936 en ik zie nergens een mogelijkheid een motortje op te hangen.
Antwoord
Waarvoor wordt deze lier gebruikt?
En heb je een foto van waar deze aan boord zit?
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(15-09-2022, 17:20)Eddy K schreef: Waarvoor wordt deze lier gebruikt?
En heb je een foto van waar deze aan boord zit?

Hij zit aan de mast, waarschijnlijk om de vallen door te zetten. Ik heb nog geen foto's,  maar de mastpin loopt door met aan weerszijden ruimte om twee van deze erop te zetten.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)