Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Farymann P30
#1
Dit bericht gaat over onze Farymann P 30, gebouwd in 1967. 
Gereviseerd en weer ingebouwd in 2014. Het is een 2-cylinder met een V-opstelling. Dit laatste maakt dat de motor bij lagere toerentallen stevig staat te schudden, te stampen.
In de afgelopen weken is er mbt de motor opvallend veel kapot gegaan: bedieningskabel van de keerkoppeling, metalen strip aan de motor voor de bevestiging van de genoemde bedieningskabel en afgelopen week een gebroken/afgescheurde rubberen flexibele koppeling tussen keerkoppeling en schroefas. 
Deze originele flexibele koppelingen zijn nieuw niet meer leverbaar, volgens Farymann (dhr Koster Rotterdam). Gelukkig heeft Bakker in IJlst daar een vervanger voor gemaakt. Deze dus geplaatst.
Bij dit plaatsen bleek de motor opnieuw uitgelijnd te moeten worden. Op zich niet vreemd, lijkt me met een nieuwe koppeling en een motor die al 8 jaar niet uitgelijnd is?
Bij het uitlijnen bleken de ronde zijrubbers (bij de keerkoppelingen) aan vervanging toe. Toch zijn 8 jaar geleden de vier rubbers/steunen/dempers, waar de motor op staat en tussen hangt, met het inbouwen nieuw geplaatst - originele van Farymann.
Waarschijnlijk is het gebrek aan demping bij deze ronde zijrubbers de oorzaak voor bovenstaande reparaties geweest?
Vraag: 
- is het gebruikelijk dat dergelijke dempers en dan m.n. de ronde zijrubbers na 8 jaren - of wellicht eerder - vervangen dienen te worden?
- om de hoeveel tijd dient een kleine scheepsmotor (zoals in onze kleinere platbodems) uitgelijnd te worden?
Advies: controleer regelmatig de conditie van de dempers bij dergelijke motoren. Het kan wellicht veel narigheid en kosten besparen.
Afsluitend: voor het overige voldoet deze Farymann tot volle tevredenheid!!
Antwoord
#2
Als motor rubbers regelmatig met olie in contact komen, kan het rubber week worden en dus slapper. tevens zakken ze dan meer in waardoor de uitlijning veranderd.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#3
Duidelijk. Ter aanvulling: ik kan stellen dat de motorruimte er vrijwel altijd schoon uit ziet. Geen lekkende olie, geen dieselresten, geen vettigheid. Volgens mij hangen er (uiteraard? ) wel dieseldampen die ongetwijfeld ook hun negatieve gevolgen zullen hebben. Blijven de vragen staan of 8 jaar een redelijke termijn is voor genoemde dempers en of uitlijning van de motor sowieso 1 x in de zoveel - en hoeveel dan? - jaren raadzaam is.
Zo lijkt mij dat na plaatsing van nieuwe dempers door het gewicht van de motor zich enige vervorming aandient waarna dus de motor na enige maanden (?) nagesteld/ uitgelijnd dient te worden?
Antwoord
#4
Rubbers zakken in. Vooral in de eerste maanden nadat ze geplaatst zijn.
Ik heb dat ooit ondervonden toen ik mijn DAF had ingebouwd. Alles nauwkeurig uitgelijnd, de grootste afwijking was een half tiende millimeter.
Na een tijd spatte de rubberen trillingsdemper tussen schroefas en keerkoppeling uit elkaar (achteraf omdat er een te lichte was geleverd.) Maar waar ik vooral van schrok, is dat de flens van de keerkoppeling centimeters (!) lager zat dan de schroefas.
Daar gaat je mooie uitlijning!
Gelukkig was het vrijhangende deel van de schroefas vrij lang, die kon het hoogteverschil goed meebuigen.

Als je er plek voor hebt, zou het mooi zijn om een homokineet in te bouwen tussen je bokkende motor en de as.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#5
Ja, een homokineet zou een goede aanpassing zijn. De ruimte tussen uiteinde schroefas en flens aan de as van de keerkoppeling laten dit niet toe.
Conclusie: regelmatiger controle op de uitlijning lijkt me noodzakelijk. Eens in de 3 jaar?? En daarbij dan uiteraard ook controle op de rubbers..
Bedankt maar weer!
Antwoord
#6
Ik vervang de 4 motorsteunen elke 5 jaar. Mijn Yanmar 3GM30eu uit 2002 staat nu op motorsteunen van Ellebogen: https://www.ellebogen.com/us/engine-mount-kit-75-100/
Een duidelijke verbetering t.o.v. de originele "Yanmar" motorsteunen.

Minimaal 1 keer per jaar controleer ik de uitlijning. Ik gebruik daarbij voelermaat 0,05 mm.
Een schone motorruimte scheelt altijd. Smile

[Afbeelding: 30838549203f082b8e2bd88a9e3bd2bd.jpg]
Antwoord
#7
mmm. ik zal ze ook maar eens vervangen. In de auto heb ik hydraulische steunen, heeft iemand daar een stel universelen ondekt of ervaring mee?
Antwoord
#8
https://altenamarine.nl/p/4901:c:501/vet...ro-demper/

Helaas ken ik niemand met ervaring...
Ik zou ze dolgraag willen proberen onder een Volvo Penta 2003, dat alleen de achterste. Maar de prijs weerhoudt me nog van het experiment.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#9
(17-09-2022, 19:12)Calidris schreef: https://altenamarine.nl/p/4901:c:501/vet...ro-demper/

Helaas ken ik niemand met ervaring...
Ik zou ze dolgraag willen proberen onder een Volvo Penta 2003, dat alleen de achterste. Maar de prijs weerhoudt me nog van het experiment.

Ellebogen verkoopt ook de gewone voor Volvo-Penta's o.a.:

https://www.ellebogen.com/en/ellebogen-gt-m35/
Antwoord
#10
Dat zijn toch gewone cushyfloats?
Antwoord
#11
Inderdaad.
Antwoord
#12
Ah, ik dacht dat je bedoelde dat dit hydraulische steunen waren. Slecht gelezen van mij. Bij ons is de overgang van "Yanmar Steunen" naar cushyfloats voor een Sole mini74 uitstekend bevallen.
Antwoord
#13
(18-09-2022, 17:05)Jollenbaas schreef:
(17-09-2022, 19:12)Calidris schreef: https://altenamarine.nl/p/4901:c:501/vet...ro-demper/

Helaas ken ik niemand met ervaring...
Ik zou ze dolgraag willen proberen onder een Volvo Penta 2003, dat alleen de achterste. Maar de prijs weerhoudt me nog van het experiment.

Ellebogen verkoopt ook de gewone voor Volvo-Penta's o.a.:

https://www.ellebogen.com/en/ellebogen-gt-m35/

Ja, dat zal vast wel, maar of ze zijn te zacht en trillen alsnog de tent uit, of ze zijn te hard en bonkt het hele schip.
Vandaar de ervaringsvraag naar hydraulische steunen.
Zelfs stationair in zijn vrij gaat de koppelingszijde al hevig te keer.

Jij hebt ooit je steunnen verzwaard toch?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#14
Die vetus hydraulische steunen had ik inderdaad ook gezien, maar hebben typische bootje prijzen en kosten een veelvoud van wat steunen voor een auto kosten.
De steunen van mijn wagen hebben helaas een schuin kantje, ik zie dat V70 II D5 steun wel recht lijken te zijn. Op zich zouden er wel bruikbare steunen van 40€ bij een automaterialen toko te vinden moeten zijn.
Antwoord
#15
@Calidris: Heb nu 4 nieuwe steunen van Ellebogen in de standaard voorgeschreven type 75 en 100.
Niet verzwaard dus, ben benieuwd. Smile

[Afbeelding: 135ac36994f1c9c53dc9b99b54319fe7.jpg][Afbeelding: 1b6aaf8999d2420ed7d0f75341b40139.jpg][Afbeelding: d933813caaae2caf54788f1cdde37a83.jpg]
[Afbeelding: faf80e0a87e9c4754dabd53d90b8f381.jpg]
Antwoord
#16
(19-09-2022, 16:04)Bonne schreef: Die vetus hydraulische steunen had ik inderdaad ook gezien, maar hebben typische bootje prijzen en kosten een veelvoud van wat steunen voor een auto kosten.
De steunen van mijn wagen hebben helaas een schuin kantje, ik zie dat V70 II D5 steun wel recht lijken te zijn. Op zich zouden er wel bruikbare steunen van 40€ bij een automaterialen toko te vinden moeten zijn.

De prijs interesseert me minder, maar het komfoor véél meer. Als ik door krenterigheid uiteindelijk weinig opschiet hebben we het paard weer achter de wagen.
Stel dat ik nog 20 jaar in staat ben om te varen, dan ben ik 82, dan wil ik tot die tijd alles voor elkaar hebben en leidt verkeerde zuinigheid alleen maar tot grote spijt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#17
Moah, het verschil tussen 800€ en 120€ vind (4 stuks) vind ik behoorlijk fors. Die van een W124 zitten hier al 35 jaar comfortabel in een Benz, ik denk dat die ook wel in het bootje gaan werken. Kan ik 680€ besteden aan andere dingen.
Antwoord
#18
(19-09-2022, 19:52)Bonne schreef: Moah, het verschil tussen 800€ en 120€ vind (4 stuks) vind ik behoorlijk fors. Die van een W124 zitten hier al 35 jaar comfortabel in een Benz, ik denk dat die ook wel in het bootje gaan werken. Kan ik 680€ besteden aan andere dingen.

Als je € 680 bespaart en je zit de rest van je leven in de overbodige herrie, is dat een verkeerde keuze. Vind ik.

Maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat het helpt.

"gewone" rubbers zal misschien iets verandering geven, maar of het verbetering is?

Stel dat ik ooit nog een keer binnendoor naar Berlijn ga, dan zit je 100 uur heen en 100 uur terug in die herrie. Nee, dan heb je lekker bespaart.....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)