Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nieuwe bokkepoot
Mijn bokkepoot is aan vervanging toe. Ik wil dit keer van staal. Mijn mast is 19 meter lang en weegt zo'n 1000 kg. Hoe dik moeten de twee stalen bomen dan minimaal zijn? Ik zat te denken aan vierkante buizen. Zoiets: https://www.uittenbogert.nl/producten/st...behandeld/

Is het bokkepoot of bokkenpoot? En heten de twee bomen samen een bokke(n)poot of heet elke apart zo?
Antwoord
Heeft een Bok één poot of meerdere?.....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Een bok is een mannelijke geit.
Maar ook een samenstel van twee of meer poten. Er zijn drijvende bokken die, eh, drijven, maar je kunt schraagjes ook bokken noemen (of schammels maar dat doet er hier niet toe).
En die tussen-n, ach, ik ben nog steeds dol op pannekoeken uit 1 pan. Met spek.

Waarom denk je aan vierkante buizen en niet aan ronde?
Eerlijk gezegd vind ik stalen bokkepoten van ronde pijp al niet zo mooi, maar van vierkante buis zijn ze foeilelijk. En qua gewicht/stijfheid wint ronde buis het van vierkante.
Hoe lang worden de poten? Wat is het hoogteverschil tussen de mastbout en de scharnierpunten van de poten?
Het grootste risico is dat ze uitbuigen en de drukkracht is afhankelijk van de bovengevraagde maten.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Mij leek vierkante of zelfs acht- of zeshoekige bomen mooier. 

Ze zijn 5.7m lang. Ooit zaten er houten bomen van 12cm dik.

Het hoogteverschil tussen mastbout en scharnierpunten zal iets van 60cm zijn.

Wat bedoel je met uitbuigen? Is dat als ze onder hun eigen gewicht door gaan buigen?
Antwoord
Houten bokkepoten zijn vaak achthoekig, in tegenstelling tot alle andere rondhouten aan boord. Hierover gaat het verhaal, dat strijkbare masten en bokkepoten pas noodzakelijk werden in de 19e eeuw, door de komst van de vaste spoorbruggen over de grote rivieren. De spoorwegmaatschappijen betaalden hiervoor een onkostenvergoeding aan de schippers. Die vergoeding was natuurlijk aan de krenterige kant. Daarom werden de bokkepoten meestal achthoekig gelaten, want dat was goedkoper dan zuiver rond.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)