This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 5 stemmen - gemiddelde waardering is 3.8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwaard liertjes
Zo snel kan het gaan weer een klusje er bij.

Tijdens het zeilen vorige week is mijn keerblok of schildpadblok van de zwaard talie gebroken Angry , deze blokjes waren van tufnol en zo'n 2 jaar oud maar zijn dus niet bestand tegen het geweld van de andere blokken die op de zwaardtalie zitten.

Andere keer blokken dus lieft brons ( het oog wil ook wat Rolleyes ) kosten vanaf €70,00 per stuk zelf maken is een serieuze optie maar ja de tijd hé Undecided

Al surfend over het internet zoekend naar materiaal stuite ik op marktplaats op bronzen zwaard/val liertjes Big Grin direkt gebeld en gekocht voor €150,00 . Net zo duur als 2 bronzen keer blokjes, nu de vraag wie heeft er ervaringen met die dingen, ik zie ze wel op aken en ken ook een zeeschouw die ze heeft maar of dit nu wel zo ideaal is als het zich laat aan zien weet ik niet Undecided , wat is een logische plaats om ze te plaatsen voor en nadelen enz......... . Ik heb ze nog niet eens binnen maar heb nu zo voor de vakantie nog mooi even de tijd om er over na te denken Exclamation
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Doc_NL heeft ze ook aan boord, ze zitten naast de ingang van de kajuit, voor de bakskisten. Staaldraadje loopt dan langs een schijf naar buiten toe, ik weet alleen niet meer precies hoe.
Wellicht kan hij zelf even een fototje plaatsen ter verduidelijking.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Je ziet ze inderdaad veel tegen de achterwand van de roef ,maar ik heb ze ook wel op het potdeksel gezien en tegen de baks kistHuh De vraag is dan eigenlijk ook meer wie heeft ervaring met de verschilende lokaties, als je ze tegen de roef zet ben je ook met een je rugleuning kwijt als je languit op de bank zit dus deze lokatie heeft niet mijn voorkeur maar is mogelijk de enigste juiste plaatsUndecided
Hou de goede kant boven
Antwoord
Bij Marc zitten ze niet boven de bakskist, waardoor je alleen je rugleuning kwijt zou zijn wanneer je op de grond wilt zitten.

Wij hebben de lieren van de fok op het potdek zitten, en die zitten daar prima, maar dat is de vraag niet Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Na een paar weken met de zwaardliertjes in de bakskist rond gevaren te hebben, uren aan het passen en meten geweest om een mooie en vooral goede plek te vinden voor de lieren Huh kwam ik tot de conclusie dat ik het het mooist vond op het moment dat ze in de bakstkist zaten Confused .Dus de lieren maar weer op internet gezet en de zelfde dag nog verkocht Big Grin . Dus we gaan kijken of we zoveel weerstand uit alle blokken en schijven kunnen halen dat het met de hand optrekken een fluitje van een cent word Tongue ( ik was bijna bang dat ik deze winter niets te doen had )
Hou de goede kant boven
Antwoord
Wij hebben daar ook nog een slag te maken.
In ieder geval moet het bevestigings oog van het zwaardloperblokje naar achter, wanneer je het zwaard op wilt trekken komt het onder een hoek te staan die in je nadeel werkt...

Daarbij moet het allemaal zodanig makkelijk zijn dat we met zn 2en de boot kunnen varen.
Nu kan dat net, met enige toegepaste lenigheid.
Bij het overstag gaan is de fok soms te zwaar voor Ellen, dus selftailing lieren zou geen overbodige luxe zijn.
Nu moet ik tijdens de overstag het nieuwe lij zwaard laten zakken (geen probleem) en dan de andere ophalen en Ellen helpen met het doorzetten van de fokkeschoot... Iets met net 1 hand te kort bij iets stevigere wind.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik vond net een site van de zandaak Jacob, ze laten daar zien hoe ze zwaarden maken maar laten ook een foto van een schildpadblok zien. Handig? [Afbeelding: DSC02275.JPGl]

Ik vond net een site van de zandaak Jacob, ze laten daar zien hoe ze zwaarden maken maar laten ook een foto van een schildpadblok zien. Handig? [img= 200x200]http://aakjacob.blogspot.nl/2013/05/tussendoortjes.html[/img]

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik vond net een site van de zandaak Jacob, ze laten daar zien hoe ze zwaarden maken maar laten ook een foto van een schildpadblok zien. Handig?
[Afbeelding: DSC02275.JPG]

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik heb nog een vraag over de zwaardvakliertjes !
Heeft iemand daarvoor nog handels?
Het gaat om ( liefst brons of koperkleurig) insteekhandels met een insteek maat vanca 3 cm breed
Breder mag ook dan pas ik ze zelf aan! Gr martin

Ps bij mij zitten ze op het potdeksel en via een houten blok recht naar het zwaard! Werkt prima mits je de handels niet kwijtmaakt.
Antwoord
Bedoel je zoiets?

https://www.hvhbootonderdelen.nl/product...ngle-grip/
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Nee het gaat om insteekhandels met een platte insteek
Antwoord
Ik denk dat boot accessoires Vinkeveen ze nog wel heeft

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)