Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lengte mast en giek
Toen ik mijn Zeeuwsche Klipper van ruim 20m jaren geleden kocht kreeg ik te horen dat de mast eigenlijk te lang is, maar dat deze mast goedkoop gekocht was van een charter die hem moest vervangen. Zodoende is de mast dus niet op maat gemaakt voor mijn schip.

Nu vraag ik mij af: wat is een goede lengte van een mast en een giek voor mijn schip?

Nu neig ik ze te verkorten aangezien ik mijn hoofd nogal eens stoot aan de giek en de gestreken mast bij het manouvreren soms in de weg zit omdat het vijf meter achter mijn schip uit steekt. Bovendien zijn de zeilen erg zwaar.
Antwoord
Als de mast er af moest / afgekeurd is, zou er dan niet sowieso een stuk af moeten dat afgekeurd is?
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Als die charter hem moest vervangen i.v.m. onvoldoende kwaliteit tijdens een tuigcertificaat voor CVO, is de vraag of je hem dan uberhaupt nog wil gebruiken?
Ga je ooit zeilen mer dat schip?

Binnen korte tijd is er grote kans dat alle CVO schepen, ook <12 personen, een tuigcertificaat moeten hebben. Dan is de kans aanwezig dat je mast afgekeurd wordt, als die dat ook was voor dat charterschip.

Tenzij de mast vervangen was omdat er een langere op moest.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Ik denk dat die charter hem moest vervangen omdat de mast vijf of tien jaar oud was. Omdat het een bepaalde leeftijd bereikt had. Was dat niet ooit de regelgeving?

Inmiddels heb ik die mast en giek niet meer. Omdat ze begonnen te rotten. Ik heb ze vervangen door stalen exemplaren. Naar de maten van de houten voorgangers. Dus ook te lang, denk ik.
Antwoord
Die zijn dan wel weer makkelijk in te korten, dat scheelt.
Antwoord
Leeftijd is nooit een criterium geweest voor het vervangen van rondhouten. Kwaliteit wel.

Voor de lengte van mast en giek bestaan geen regels.
Vroeger, toen de schepen nog met vracht door het land raasden, was de mastlengte meestal zodanig dat de vleugel op het roer (bij paardekont) of op het hek (klippers) viel als de mast gestreken werd. Er stak dus niks achter het schip uit.
De masttoppen (het stuk boven de hommer) waren toen meestal veel langer dan tegenwoordig, bij Groninger tjalken kon de top wel een kwart tot een derde van de mastlengte zijn. Alleen Friese skûtsjes hadden altijd al korte kuttopjes.
De giek kwam meestal net (pakweg een meter) over de roef heen, zodat de schoot fatsoenlijk kon worden bediend.
Gaffels waren vaak erg lang voor hedendaagse begrippen, tot wel de halve gieklengte aan toe.

Dit alles resulteerde in een laag breed grootzeil.
Sinds de opkomst van de charterbusiness is de tuigvorm dramatisch gewijzigd, de masten werden veel langer, de toppen korter, de mastkokers werden verder naar achteren geplaatst waardoor de gieken korter werden. Zo ontstonden smalle hoge zeilen.

Wat jij wilt, dat mag je helemaal zelf weten. Ik kan je aanraden om goed na te denken over het toekomstig gebruik, en zo de afmetingen te bepalen. Wordt het veilig en comfortabel zeilen met weinig mensen? Dan een kleiner tuig. Wordt het wedstrijd varen met grote bemanning? Dan groot tuig.

Vaar ze,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)