Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aggregaat
Heb nog ruimte in m'n achteronder voor een aggregaatje.. tis alleen die CVO.. hoe zit dat wordt dat dan direct als machinekamer ingedeeld? Branddeuren enzo? Want dan wordt het nog een ingreep.
Antwoord
Tja, benzine kun je sowieso vergeten.
Diesel, dan praat je toch over een motor, brandstof, hitte, uitlaatsysteem enz, DUS een machinekamer.
Nou kun je natuurlijk ook een mini-machinekamertje om het setje bouwen, brandwerend, gasdicht, geluiddempend, met lekbak.
Of het setje toch maar gewoon in de grote machinekamer zetten, of in de voorpiek. Dat is wel zo makkelijk, dunkt me.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ga ik even over nadenken. eerst maar eens sparen en nadenken. Op het moment zit ik aan een Mitsubishiset te denken..nieuw of gebruikt. Koeling is dan ook weer een dingetje. weet je zo toevallig ook wie dat spul verkoopt? kom steeds bij drinkwaard uit.
Antwoord
Er zijn ongelofelijk veel aanbieders, nieuw en tweedehands. Gebruik als zoekterm "generatorset".

De koeling is wel een dingetje. Vermijd koelsystemen die water van buiten oppompen en terugspuwen want die geven problemen met vuil en vorst en lekkage.
Het is prettig als je generatorsetje ook kan functioneren als je schip drooggevallen is. Dat kan met een luchtgekoeld setje, dat van zichzelf rumoerig is. Met een geluiddempende omkasting valt het weer mee. Maar het kan ook met een minder rumoerige watergekoelde set waaraan een soort autoradiator gekoppeld is. De warmte van de set heb je dan wel in je schip, wat in de zomer niet ideaal is.
Maar als je dat nooit droogvalt, kun je een kleine beunkoeling overwegen (Blokland). Koelvloeistof erin en het draait probleemloos.

Check ook je benodigde vermogen. Bedenk dat een 10 kVA-setje geen 10 kW levert, maar in de praktijk niet meer dan 8 kW als hij warm is. De eerste minuut na de koude start zal het niet meer zijn dan 4 kW.
Bedenk ook of je een éénfase of een driefase set wilt. Een 10 kVA driefasen set zal per fase hooguit 3kW kunnen leveren, wat al te weinig kan zijn voor een wasmachine. Bovendien is er een risico, afhankelijk van de regelaar, dat de spanning op de andere fasen hoog oploopt als er eentje zwaar wordt belast.
Meestal is een éénfase generator het handigste en het veiligste, tenzij je zware elektromotoren wilt laten draaien.

Kijk ook naar het toerental. De 3000 toeren setjes zijn lichter en goedkoper maar maken vaak een teringherrie.
De 1500 toerensetjes zijn veel aangenamer voor je gestel.

Zorg voor een goede geluiddemper op de uitlaat, bij voorkeur een absorptiedemper plus een resonantiedemper. Dat voorkomt ruzie met de buren.

Succes,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Plannen gewijzigd.
Heb een 400V lier op het voordek staan voor strijken van de mast.
Nu kan ik opzoek naar een ankerstrijklier voor veel geld...
Nu heb ik het idee opgevat om de lier onderdeks onder te brengen.
Een generatorsetje die 400V doet en 230V voor naar de Victron multiplus.
Lastig te vinden.. klein met 400V het liefst op diesel.
Iemand die zo iets in gedachten schiet?
Antwoord
Wat wil je er verder op laten draaien? Wasmachine? Droger? Boiler?
Zoals ik al eerder aangaf, is het vermogen op 1 fase maximaal eenderde van het totaalvermogen, met een risico op spanningstijging op de lichtbelaste fasen.
Als die ankerliermotor de enige reden is voor een driefasengenerator, is het wellicht beter en goedkoper om de elektromotor van de lier te vervangen, waarmee een kleinere generatorset mogelijk wordt.

Verder is er een enorm aanbod van setjes, van goedkoop tot duur. Check mijn post hierboven en googel zelf maar.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Wat is het electrisch vermogen en spoelspanning van die liermotor? Voor kleinere driefasenmotoren kun je vaak ook uit met een kleine frequentieregelaar. Die kunnen gewoon met 1 fase 240V gevoed worden en maken een driefasen 240V aansluiting.

Als die motor nu in ster staat en niet al te zwaar is zou dat theoretisch ook een optie zijn.
Antwoord
Heb net even gekeken.
Betreft een Cantoni PSH 90L 2,2 KW in driehoek.
Heb ook even naar zo'n frequentieregelaar gekeken. Kunt hem natuurlijk zelf ook in ster zetten, kwestie van plaatjes omzetten.. weer nog niet wat het beste is.. een generator zou ook wel wat zijn als je langer ergens ligt zonder voorzieningen..
Antwoord
(17-04-2023, 17:32)Sanibroyeur schreef: ........ een generator zou ook wel wat zijn als je langer ergens ligt zonder voorzieningen..

Zeker weten!
Qua ankerliermotor zou je ook kunnen denken aan een 24-voltsmotor. Met als voordeel dat die een veel hoger aanloopkoppel heeft dan een 230/400 volt motor. Waarmee je toe zult kunnen met veel minder dan 2,2 kW.
Ik had zelf een traditionele anker/maststrijklier, anker 150 kilo met zware 22 mm ketting en een mast van 21 meter. Aangedreven met een 24 volts shuntmotor met reductie, een half pk = minder dan 400 Watt. Ging perfect.

Waarom dit voorstel? Omdat je dan met een eenvoudige en goedkopere generatorset kunt werken, bij voorkeur enkelfase.
Dat is ook beter als je af en toe wilt lassen met een gewone 230 volt inverter, want dat gaat niet lekker op een driefase-generator.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Als je motor nu in driehoek staat op een 400V net betekend dat dat de spoelspanning van de motor 400V is. (de spanning tussen twee fasen). Dat ga je helaas niet halen met een frequentieregelaar op 240V. Dus die optie vervalt.

Ik zou zeker die optie van de 24V motor eens bekijken. Een driefasen aggregaat is eigenlijk alleen een optie bij enigzins gelijke belasting van de fasen.
Antwoord
Nieuw plan.
Generator in het vooronder.
400V voor de elektromotor. En 230v voor bijladen van de accu's

Nu wil ik de motor in het vooronder hebben. Heeft iemand daar ervaring mee, qua katrollen enzo?
Antwoord
(16-04-2023, 19:21)Sanibroyeur schreef: Plannen gewijzigd.
Heb een 400V lier op het voordek staan voor strijken van de mast.
Nu kan ik opzoek naar een ankerstrijklier voor veel geld...
Nu heb ik het idee opgevat om de lier onderdeks onder te brengen.
Een generatorsetje die 400V doet en 230V voor naar de Victron multiplus.
Lastig te vinden.. klein met 400V het liefst op diesel.
Iemand die zo iets in gedachten schiet?

Ik heb nog een nieuwe 24v 750watt ip65 elektromotor eventueel voor je ankerlier? (Voor weinig).
Ooit besteld voor de ankerlier van een ijsselmeervisser, maar nooit gebruikt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Heb je plek voor voldoende solar panelen aan dek?
Antwoord
Plek voor 1 grote van 400 W pieken 2 halve panelen. Moet dat nog even bekijken..hoe dat op de multiplus 2 gekoppeld moet worden. Was ook aan het kijken naar huishoudaccu's wat te nemen. 2V cellen of 12V. Wil het met een scheidingsrelais op de motor accu aansluiten. Kreeg mee dat AGM accu's dan geen optie zijn.
Antwoord
Zonnepanelen moet je met een losse MPPT regelaar (smart solar) oid, buiten je Multiplus om,rechtstreeks op de accu laten laden. Of je moet een EasySolar aanschaffen, maar dat lijkt me overkill. Wanneer je de panelen aan BB en SB hebt liggen ivm schaduw even idealiter op twee strings plaatsen, anders parallel ipv in serie in verband met schaduw werking op een van beide.
AGM accu's kan op zich wel, ware het niet dat die een iets hogere laadstroom verlangen en wat wel weer op te lossen is.
Zelf ben ik een fan van LFP accu als huishoudaccu, maar dan moet er wel een DC-DC lader tussen je dynamo en accupakket. Tegenwoordig zijn die prima te betalen per (bruikbare!)kw en eventueel zelf te bouwen.
Antwoord
(16-05-2023, 22:20)Bonne schreef: Zelf ben ik een fan van LFP accu als huishoudaccu, maar dan moet er wel een DC-DC lader tussen je dynamo en accupakket. Tegenwoordig zijn die prima te betalen per (bruikbare!)kw en eventueel zelf te bouwen.

Zoals wij dat dus hebben. Ik heb een TS800 DC-DC lader, vanuit een 55A dynamo laadt ik dat via de DC-DC 20A in de LiFePo accu's. Nu 3/4 jaar in gebruik en bevalt prima.

Uberhaupt zijn LFP accu's een feestje. In een koud weekend met alles aan en kachel 24/24 wordt er <50AH verbuikt. 1x oude solar 40W op dak. Worden in de toekomst mogelijk 2x 110W.
De Honda generator alleen nog in gebruik voor gereedschap.
Antwoord
(16-05-2023, 18:40)zwart-wit schreef: Plek voor 1 grote van 400 W pieken 2 halve panelen. Moet dat nog even bekijken..hoe dat op de multiplus 2 gekoppeld moet worden. Was ook aan het kijken naar huishoudaccu's wat te nemen. 2V cellen of 12V. Wil het met een scheidingsrelais op de motor accu aansluiten. Kreeg mee dat AGM accu's dan geen optie zijn.

800 watt.
Zeer zeker de moeite waard!.
Ik zou kiezen voor 3x Victron MPPT regelaar. Die kan je in de toekomst ook nog instellen voor eventuele LFP (LiFePo) accu's.
Antwoord
Even terug naar de generatoren.. wel handig om bij te laden in the Middle of nowhere.

Zag een openset staan van VP generators 6kva voor weinig... maar kan ik daar mijn mast mee omhoog en omlaag krijgen? Lijkt weer te mooi om waar te zijn..wie weet.
Motor vraag 2.2 KW op 400 V

Ben d'r nog niet geheel in thuis van wat wel en wat niet een elektromotor kan laten draaien..
Antwoord
De aanloopstroom van een inductiemotor (en daar heb je het over) is flink wat groter dan het opgegeven continu-vermogen. Dat vind je generatortje niet fijn.
Maar in principe kan 6 kVA genoeg zijn, onder bepaalde omstandigheden.
Er blijven twee andere problemen, een 6 kVA-generator kan ongeveer 5 kW leveren als-ie warm is. Maar als je hem net gestart hebt is de motor nog koud en mag je blij zijn met de helft ervan.

Het andere probleem heb ik al eerder genoemd, een inductiemotor neemt weliswaar heel veel startstroom, maar levert tegelijk een heel laag aanloopkoppel. Als de elektromotor de lier op gang moet brengen terwijl de mast er inhangt, dan trekt-ie dat niet. Dan blijft-ie staan brommen en verbrandt.

Verder geldt dat een 6 kVA driefasengenerator (want daar heb je het over, neem ik aan) per fase 2 kVA kan leveren, oftewel ongeveer 1800 Watt. Daar kun je geen wasmachine op laten lopen, geen gewone lasinverter op laten draaien (wel een dure 3-fasen inverter, maar met dunne elektroden).

Ik schrijf het nog 1 keer: neem veel liever een 24 volts shuntmotor. Neemt veel minder vermogen, heeft geen generator nodig, heeft een uitstekend aanloopkoppel. Eentje van 500 Watt is zat.
En als je een generatorsetje wilt, neem liever een 1-fasen set.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Eens met Wim, gewoon een degelijke 24v lier/motor pakken. Hier krijg een een 12v 4tons lier de (doorgestoken) stalen 15 meter mast met gemak zonder blokken omhoog. Gebruikt max 200A dus die kabeldikte over 8 meter valt dan ook wel wat mee.
Even de amperes meten bij eerste keer gebruik voor de vereiste kabeldiktes en zekeringen, maar je zou het ook uit kunnen rekenen.
Antwoord
Heb m'n zinnen gezet op een 24v lier. 380 lier in de verkoop.. lijkt me inderdaad praktischer. Bijkomend voordeel is dat ik een extra accusetje voorin heb liggen om eventueel nog een victron multiplus op te zetten met zonnepanelen . Duur grapje maar geeft even wat meer wattage dat ik kan afnemen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)