Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aggregaat
#26
Die mast lier wordt gewoon handbediend. Aggregaat weet ik nog niet.. 1 cilinder diesel in het vooronder. Daar is nog plek. Weet alleen niet of je op die kleine setjes ook kan lassen met een 170A inverter.
Antwoord
#27
Nee, bij een 3.5kva gaat dat niet. Als je hem je 3kva multiplus met eum 'boostmode' laat voeden gaat het net. Ik pak altijd de tig erbij, dan wil 100a wat langzamer maar mooier smeltbad. Voor deze dhz is gaat dat prima, je moet alleen geen meters willen maken.
Antwoord
#28
Op je schip zul je vrijwel nooit met dikkere elektroden lassen dan 3 1/4 mm, stroom pakweg 110-120 amp.
Qua generatorsetje heb je dan pakweg 5 kVA (enkelfase) nodig.

En een handbediende lier is helemaal top! Effe smeren voor het draaien en hij draait als een tierelier!
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#29
Kwam zoiets tegen van Hyundai. Nu heb ik horen zeggen dat die Hyundai's wel goed zijn maar een paar modellen ook niet. Welke dat zijn weet ik zo niet. Verder koop je weer iets uit Korea dacht ik. Centen blijven dan ook niet hier rouleren. hMB heeft ook gelijkende aggregaten. Maar die komen ook ver weg. Eigenlijk liefst een Europese maar die kosten goed geld. Tja principes en afweging. Voor wat een Europese meer kost kan ik ook weer veel verklinken aan het schip

Hyundai dhy6000se
Antwoord
#30
Dit soort generatorsetjes is prima voor af-en-toegebruik. Een tikkie lawaaiïg, maar goedkoop en compact.
Check wel wat er nodig is voor de koeling en voor het uitlaatsysteem als je hem binnen in je schip zet.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#31
Tis ook voor af en toe gebruik. Lassen op bv het wad om iets snel te repareren en om mijn compressor van stroom te voorzien op plekken waar geen stroom is ...naaldenbikker ga ik natuurlijk nog wel gebruiken.. Verder om stroom te draaien zodat de Multiplus de accu's vol laadt.
Antwoord
#32
Nou ik heb er 1 .. toch maar een Hyundai. Hdg90. 8,1 KVA. 1 x 230V en 1 X 400V .. of ik erop kan lassen weet ik niet.. maar hoevaak komt dat nou voor. Als de wereld vergaat en geen walstroom beschikbaar is. Hoeft alleen de Accu's te laden. 2 x 300A lifePo4. Nu nog inbouwen in het vooronder... Dat is de makkelijkste plek ivm CVO.
Antwoord
#33
Die 8 kVA is in principe ruim voldoende voor normaal laswerk.
Maarrr: Ik vermoed dat het een drie-fasengenerator is (omdat je 400 Volt noemt). Dat betekent dat hij die 8 kVA (dat zal in de praktijk 6 of 7 kW zijn) kan leveren, verdeeld over die drie fasen. Per fase dus een dikke 2 kW.
Lassen op 230 Volt kun je dus vergeten, ook al omdat de spanning op de ander fasen erg omhoog kan schieten als je 1 fase zwaar belast met dat lasapparaat.
Om te lassen zul je echt een drie-fasen lasapparaat moeten gebruiken, en geen gewone éénfase inverter of trafo!

Verder zijn die Hyundai's prima. Beetje lawaaiïg, maar voor af-en-toegebruik is dat wel okee.
Zorg wel voor voldoende frisse lucht voor de koeling. Alleen een luik openzetten is niet voldoende als hij wat langer moet draaien.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#34
(24-11-2024, 18:26)Berghout-2 schreef: Die 8 kVA is in principe ruim voldoende voor normaal laswerk.
Maarrr: Ik vermoed dat het een drie-fasengenerator is (omdat je 400 Volt noemt). Dat betekent dat hij die 8 kVA (dat zal in de praktijk 6 of 7 kW zijn) kan leveren, verdeeld over die drie fasen. Per fase dus een dikke 2 kW.
Lassen op 230 Volt kun je dus vergeten, ook al omdat de spanning op de ander fasen erg omhoog kan schieten als je 1 fase zwaar belast met dat lasapparaat.
Om te lassen zul je echt een drie-fasen lasapparaat moeten gebruiken, en geen gewone éénfase inverter of trafo!

Verder zijn die Hyundai's prima. Beetje lawaaiïg, maar voor af-en-toegebruik is dat wel okee.
Zorg wel voor voldoende frisse lucht voor de koeling. Alleen een luik openzetten is niet voldoende als hij wat langer moet draaien.

Ik keek laatst ook naar die dingen.  Wat ik niet helemaal kon duiden is dat je kan kiezen tussen enkel- of driefasen. Als ik het mij goed herinner kon dat ding waar ik naar keek dan 32 A leveren bij enkelfasig gebruik. Hoe ze dat doen is mij niet helemaal duidelijk.
Antwoord
#35
Met een modern compact las apparaat kan je gewoon op 230/16A lassen met 3 1/4
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#36
(24-11-2024, 22:14)Calidris schreef: Met een modern compact las apparaat kan je gewoon op 230/16A lassen met 3 1/4

Natuurlijk, dat doe ik ook geregeld.
Maar niet op een generatorsetje met 2kW per fase. En daar gaat het hier om.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#37
Beetje rond gevraagd, hoe vaak gebruik je de generator. Dat is nauwelijks. Tis dat ik van plan ben off grid te gaan over 10 jaar. Dan is het wel nodig. Maar om in de vakantie op het Wad droog te liggen is het wat overbodig voor mij. Ruimte is ook een dingetje. Mijn motorruimte betreft een kist in de roef waar die indenor in ligt... Met Victron Orion isolated. Ruimte daar heb ik niet. Achteronder had gekund. Maar dan moet daar weer een brand dichte deur in. Dat is nogal een onderneming. Er zit nu een houten wandje in. Vooronder is dan het makkelijkste. Beluchting is nog wel een dingetje. Inlaat op het voordek maken. Maar dan zo dat is geen water kan slurpen bij windkracht 6. Moet eerst het ding op de aanhanger hebben. Uit elkaar sleutelen ...want anders past ie niet door het mangat. Dan maar uitmeten wat goed is
Antwoord
#38
Ik heb een whisper generator in het motorruim weten te proppen, maar nog niet aangesloten. De wel aangesloten 160A dynamo laad stationair al 60A en weet ook op toeren ook daadwerkelijk continu 160A op te produceren. Op ebay heb je degelijke caterpillar (prestolite) dynamos voor weinig. Wel goed de kabeldikte doorrekenen. De Orion is daarmee ook overbodig en met dik accupakket icm een 3000w of 5000w multiplus ben je dan al een heel eind. Ik kon er niet al te zwaar spul inverter mee lassen.
Een compact extern benzine generatortje voor op het dek dan in het geval als je soms extra power nodig hebt?
Antwoord
#39
(26-11-2024, 13:37)Bonne schreef: Ik heb een whisper generator in het motorruim weten te proppen, maar nog niet aangesloten. De wel aangesloten 160A dynamo laad stationair al 60A en weet ook op toeren ook daadwerkelijk continu 160A op te produceren. Op ebay heb je degelijke caterpillar (prestolite) dynamos voor weinig. Wel goed de kabeldikte doorrekenen. De Orion is daarmee ook overbodig en met dik accupakket icm een 3000w of 5000w multiplus ben je dan al een heel eind. Ik kon er niet al te zwaar spul inverter mee lassen.
Een compact extern benzine generatortje voor op het dek dan in het geval als je soms extra power nodig hebt?
Hij is opgehaald... Hyundai HDG90 is het. 
De Orion blijft er bij mij wel tussen. Mijn motor en dus de dynamo zijn mede op het vlak geaard. De uitlaat zit op het vlak en wat steunen. Om electrolyse te voorkomen heb ik altijd de accupool los liggen. De Orion scheid de twee systemen van startaccu en huishoud accu...anders ligt die ook aan het vlak verbonden
Antwoord
#40
Dat is inderdaad het model waar ik laatst ook naar keek. Specs geven aan dat je een eenfase aansluiting van 32A hebt. Dat zou meer dan genoeg moeten zijn voor een stevig enkelfasig lasapparaat.
Zoals gezegd, hoe ze dat doen is mij niet duidelijk, toch een inverter, dubbele set wikkelingen in de generator,....?

P.S. Bij Troostwijk gescoord?
Antwoord
#41
(28-11-2024, 7:32)swblom schreef: Dat is inderdaad het model waar ik laatst ook naar keek. Specs geven aan dat je een eenfase aansluiting van 32A hebt. Dat zou meer dan genoeg moeten zijn voor een stevig enkelfasig lasapparaat.
Zoals gezegd, hoe ze dat doen is mij niet duidelijk, toch een inverter, dubbele set wikkelingen in de generator,....?

P.S. Bij Troostwijk gescoord?
Nee, niet daar. In Wieringerwerf particulier. Accu was stuk dus het was even een gokje. Accu bij Partspoint 140 br ex. Bij BTN de Haas 54.00 euro br ex.   Er mag geld verdiend worden, maar dit gaat bij mij over een fatsoensnorm. Maargoed. Nu moet ik m uit elkaar slopen en flexen zodat ie door het mangat past. Of het voordek open slijpen...maar dat doe ik dan weer liever niet.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)