Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weet iemand meer over mijn schouw (evt herkomst/bouw/ex eigenaar)
Hoi, in 2021 kocht ik mijn droom boot. Toen was ik 16 jaar oud. Des tijds heette de boot ouwe suydt, ondertussen heb ik hem herdoopt naar Buurman. Mijn boot is 7,56 x 2,22 (zonder zwaarden) en hij heeft een 6,5 pk yanmar 1 cillinder diezel. Toen wij hem kochten lag hij in Dordrecht, maar ondertussen licht hij fijn en rustig in Groningen! Ook weten we van de verhalen die we mee kregen van de ex eigenaar. Dat buurman meerdere malen op het Ijzelmeer heeft gelegen. Ik hoop de oude bouw tekeningen te kunnen vinden en de originele werf. Zodat ik hopelijk hem kan registeren bij het stamboek! Ik heb nog wat foto’s toegevoegd in de bijlagen. De boot heeft veel kenmerken van een zalmschouw, alleen de punt klopt daar niet voor. Aan ons is verteld dat het een zelfbouw is. Hopelijk weet iemand van jullie meer! Alvast heel erg bedankt… en een fijne dag!

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Welkom Rick, 

Je bent met ster het jongste lid van het platbodemklusforum  Smile, mooi dat deze hobby zo een toekomst heeft.
Het zou inderdaad een opgebouwde zalmschouw kunnen zijn. Heb je betere foto's van de kop en van de kont?

En ik denk zomaar dat het Leekstermeer jouw vaargebied nu is, herken ik het haventje bij Cnossen en de zeeverkenners van Oostwold?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Leuk scheepje, Rick!
Het heeft alle kenmerken van een zalmschouw-met-opbouw.
Er zijn/worden heel wat zalmschouwen gebouwd, door werven en particulieren, vooral in de omgeving van Hardinxveld, Woudrichem en Dordrecht.
Er zit veel kennis van zaken bij https://www.zalmschouw.nl/
Vraag daar maar eens, goeie kans dat ze je boot herkennen.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hoi Rick, prachtig scheepje heb je met een heerlijk grote kuip! Daar ga je vast veel plezier van beleven!
Wat hierboven ook al staat: veel gelijkenissen met een zalmschouw. De tip van Berghout brengt ja vast verder. Ik zou het leuk vinden te lezen welke resultaten je boekt..

Wieke Mare
Grundel 8.5
Antwoord
(06-10-2022, 13:16)Pylk schreef: Welkom Rick, 

Je bent met ster het jongste lid van het platbodemklusforum  Smile, mooi dat deze hobby zo een toekomst heeft.
Het zou inderdaad een opgebouwde zalmschouw kunnen zijn. Heb je betere foto's van de kop en van de kont?

En ik denk zomaar dat het Leekstermeer jouw vaargebied nu is, herken ik het haventje bij Cnossen en de zeeverkenners van 
Hoi pylk, heel erg bedankt voor uw reactie. Inderdaad, het Leekstermeer is mijn vaar & zeilgebied. Ik heb nog even gezocht, en hier zijn nog een paar foto’s van kop en kont! Dit zijn foto’s van mijn winteronderhoud vorig jaar en foto’s van de eerste weken na de aankoop.

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
(06-10-2022, 18:34)Berghout-2 schreef: Leuk scheepje, Rick!
Het heeft alle kenmerken van een zalmschouw-met-opbouw.
Er zijn/worden heel wat zalmschouwen gebouwd, door werven en particulieren, vooral in de omgeving van Hardinxveld, Woudrichem en Dordrecht.
Er zit veel kennis van zaken bij https://www.zalmschouw.nl/
Vraag daar maar eens, goeie kans dat ze je boot herkennen.
Wim.

Hoi Wim, danku voor uw goeie aanwijzingen! En heel erg bedankt voor uw reactie!
Antwoord
Het kan niet missen, je hebt inderdaad een zalmschouw, de kop en zeker de kont laten dat duidelijk zien.
Een ideaal schip voor het Leekstermeer met zijn ondieptes. Een goede keuze.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)