Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rondhout inpakken
Afgelopen weekend waren we in Enkhuizen. Het viel me op dat bij een aantal schepen het horizontale rondhout netjes ingepakt waren in een afdekzeil met daaromheen een rijglijn om hem netjes vat te houden.
Van de ene kant lijkt het me de lak te beschermen, van de andere kant ben ik bang dat het de giek juist vochtig houdt.
Wat denken jullie daarvan?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Huik er om en onderzijde open voor de ventilatie. Dat lijkt mij het beste.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Onderzijde inderdaad open en om wat opening te houden om en bovenop het rondhout een lijn er omheen slaan onder de huik.
Bij kleine schepen zou je ook een lijn boven het rondhout kunnen spannen en daar de huik overheen.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Helaas heb ik er geen foto's van. Ze hebben een huik om de giek die met een lange lijn met om de halve meter een halve steek om het geheel vast gemaakt zit. De onderkant zit dicht en er is geen ventilatie. Ik zag het op een klipper en op een tjalk.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Dat lijkt me niet goed voor de vochthuishouding.
Met PVC helemaal niet, maar met katoen of half katoen/polyester ook nog niet.
Of zijn het stalen rondhouten? Tot zover je het dan nog rondhouten mag noemen :-)
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Mijn mast ligt onder twee huizen (wellicht wat overdreven...) van half katoen/polyester en daaroverheen ligt het winterkleed. Om te voorkomen dat het schuurt twee huiken. Aan de onderzijde zijn ze open voor de ventilatie. Op de foto had ik ze dichter geknoopt voor de wind. Nu onder het winterkleed staat het open.

Elk najaar lak ik de mast.

[Afbeelding: ceb0280964fe8c626d457d9411885e0b.jpg]

[Afbeelding: d0e4c7d43162c57e75d7549602840ec3.jpg]
Antwoord
Het waren "echte" rondhouten. 
Wel met traditionele bruine  huiken.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
In principe is het goed om liggende rondhouten te beschermen tegen de winterse omstandigheden.
Zoals hierboven al genoemd, ventilatie is erg belangrijk. Dus inderdaad de onderkant open houden.
Maar ook aan de bovenkant zal verstikking en schimmelvorming plaatsvinden als een dekkleed direct op het hout ligt.
In de tijd dat er nog geld werd verdiend met zeilend vrachtvervoer, legden schippers een lange vaarboom o.i.d. op de giek, waarover dan de huik werd gelegd.

Wat vroegâh ook vaak werd gedaan: als het grootzeil was afgeslagen werd de giek rechtop tegen de mast getrokken. Meestal met de piekeval i.p.v. de dirk zodat de dirkeband niet van de giek getrokken werd. Ook de bokkepoten werden omhoog gedraaid (met de fokkeval) en tegen de mast geparkeerd.
Staand en wel-geventileerd hout lijdt veel minder dan liggend hout.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hé heb ik het weer helemaal verkeerd gedaan. Ik heb noppenfolie gebruikt, onder het winterdekzeil.
Vorig jaar niet en toen was de mast wit stoffig. (dacht dat dit door het schuren kwam) staat redelijk in de wind buiten onder dekzeil.
Dus heb ik er dit voorjaar een lakbeurtje aan toegevoegd en dit jaar dus in de noppenfolie. mmhh..
Antwoord
Goed idee Wim. Met de dirk gaat het me niet lukken, maar als ik de piekeval wat verleng kan ik hem wel omhoog gooien. Het viel me al op dat er wel wat vocht op de giek blijft staan, dat is met een diagonale/verticale opstelling wel verleden tijd.
Antwoord
Zwaait iets heen en weer maar ik wil hem ivm trekkende kracht op de dirk ring niet hoger draaien.     
Antwoord
(07-11-2022, 19:54)Berghout-2 schreef: In principe is het goed om liggende rondhouten te beschermen tegen de winterse omstandigheden.
Zoals hierboven al genoemd, ventilatie is erg belangrijk. Dus inderdaad de onderkant open houden.
Maar ook aan de bovenkant zal verstikking en schimmelvorming plaatsvinden als een dekkleed direct op het hout ligt.
In de tijd dat er nog geld werd verdiend met zeilend vrachtvervoer, legden schippers een lange vaarboom o.i.d. op de giek, waarover dan de huik werd gelegd.

Wat vroegâh ook vaak werd gedaan: als het grootzeil was afgeslagen werd de giek rechtop tegen de mast getrokken. Meestal met de piekeval i.p.v. de dirk zodat de dirkeband niet van de giek getrokken werd. Ook de bokkepoten werden omhoog gedraaid (met de fokkeval) en tegen de mast geparkeerd.
Staand en wel-geventileerd hout lijdt veel minder dan liggend hout.

O.K.! interessant verhaal, dat vertikaal zetten van giek en bokkepoten. Je ziet het nooit iemand meer doen dacht ik. Of mis ik iets? Is er een verklaring voor dat vertikaal opslaan beter is voor het hout? Lijkt me merkwaardig... Ben benieuwd!
Antwoord
Ik neem aan omdat er minder kans is dat er vocht op blijft staan en in kieren trekt. Water loopt er af, horizontaal blijft altijd wat boven op staan en onder hangen.
Antwoord
(08-11-2022, 19:24)D'rAak schreef: O.K.! interessant verhaal, dat vertikaal zetten van giek en bokkepoten. Je ziet het nooit iemand meer doen dacht ik. Of mis ik iets? Is er een verklaring voor dat vertikaal opslaan beter is voor het hout? Lijkt me merkwaardig... Ben benieuwd!

Nee, je ziet het zelden meer doen. Er zijn meer goede oude schippersgebruiken verloren gegaan. Bijvoorbeeld, wie zie je nog dagelijks dauwspoelen? Of wekelijks lijnolie smeren?

Ik kan wel een aantal dingen verzinnen waarom vertikaal hout minder lijdt dan horizontaal.
Een liggende giek of bokkepoot wordt alleen aan de bovenkant beschenen door de zon. Dus aan de bovenkant krimp, scheurvorming, aantasting van lak. Vervolgens inwatering en rot.
Vertikaal hout ventileert optimaal en verzamelt (meestal) geen vocht in scheuren. Het hout wordt gelijkmatiger beschenen door de zon, hoewel het verstandig is om af en toe (wekelijks?) het schip te zwaaien. (Het klinkt misschien raar, maar de laatste decennia scheuren masten anders dan vroeger, omdat tegenwoordig de meeste schepen altijd op dezelfde kompaskoers liggen afgemeerd op hun vaste plekkie. Dus met altijd dezelfde kant op weer-en-wind gericht. Vroegâh voeren de schepen domweg veel vaker).

Verder zakt liggend hout door. Als een giek altijd in de lummelpot en achterop steunt, zal hij langzamerhand steeds verder uitzakken. Halverwege ondersteunen vangt dat deels weer op, maar dan heb je weer kans op inwatering op die steunen.

Trouwens, zeker als je de stokken overeind zet, is het belangrijk dat het onderste eindbeslag ervan niet gesloten is, dus zo'n dop waar water in blijft staan.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Jep. Als ik in het weekend aan boord ben haal ik als het even kan de dauw (zijn brandglaasjes) weg. Maar met een zomerkleed, huiken over luiken en roer scheelt het door de weeks veel. Smile
Antwoord
Ja, maar op een klipper van pakweg 35 meter elke morgen spoelen kost best wat tijd.
Een wisser er over gaat sneller, ook bij de gelakte bakjes.

Nog zo iets: wie hangt het restant van zijn meertrossen aan de buitenzijde van de bolder? Om het vuil en zand er uit te laten spoelen.
Soms zijn er lieden die er heel trots een vloerkleed van maken op het dek, zodat het messcherpe zand er lekker ingelopen kan worden.

Of een lap of dweil of leer tussen de meertros en het geschilderde potdeksel. Om van de loopplank nog maar te zwijgen met zand op het dek.
Antwoord
Het ongebruikte stuk van de meerlijnen hang ik al jaren opgeschoten over de bolder buitenboord, dan verzamelt het fijnstof zich er niet tussen op het dek. Ik ben daarmee begonnen toen we nog in de haven in Leek lagen, vlakbij de rondweg, kwam er met de regen zoveel fijnstof van de autobanden mee, dat de je na een week precies de lijnen op het dek afgetekend kon zien. Hetzelfde doe ik met de vallen maar dan over de knecht en de giek.
Onze bolders staan op het potdeksel een lap eronder heeft dus geen zin. Van de andere kant houdt dat de zaak ook lang vochtig, dat lijkt me geen goede zaak.

In de vakantie spoel ik 's ochtends het schip wel, dat geeft een heerlijk begin van de dag. Jeugdsentiment: mijn vader deed dat vroeger ook terwijl wij nog lagen te pitten :p

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Bij ons gaat het net zo!
Antwoord
Vanmorgen nog schip schoongemaakt met de stokdweil Tongue

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Da's een boutdweil, toch?
Antwoord
M3*60 Big Grin

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)