Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Anodes
[attachment=1747 De boot zit in de Hempel. De verf ziet er onder en boven water prima uit. Alleen rond de anodes is de verf wat weg, is dat nu slecht of juist goed?

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
de anodes moeten wel contact maken met de scheepshuid, dus zonder de verf ertussen. Waarschijnlijk is er bij het plaatsen van de anodes (lassen van bouten) wat verf weggeschuurd en is er niet opnieuw geverfd. Even na jet vervangen van de anodes schoonschuren en in de primer zeggen. Daarna gewoon met de rest meeverfen.
Antwoord
Bij het lassen van de bouten is (vanzelfsprekend) de verf weggebrand. Daarna is er geen of te weinig verf op de kale plekken gesmeerd.
In principe is dat niet zo erg, tenminste, als de anodes werken.
En deze anode werkt niet, ik zie roestvorming (zelfs op de moeren) en het anodeblok heeft nog dezelfde vorm alsof hij nieuw is. Hij heeft zich dus niet opgeofferd, wat wel zou moeten gebeuren.

Ik vermoed dat het een zinkanode betreft en dat het schip op zoet water ligt. Dan werkt het niet.
Zinkanodes doen hun werk uitsluitend op zout water.
Als je alleen maar op zoet water verblijft, zou je magnesium anodes moeten gebruiken, die zijn een stuk "agressiever".
Kom je ook wel eens op zout, kies dan voor aluminium anodes, want op zout verdwijnt magnesium veel te snel.

Je hebt de juiste anodes gekozen als ze bij de volgende werfbeurt voor een groot deel weggevreten zijn. Dan hebben ze gewerkt.

O ja, en voor het monteren eronder effe lekker tjetten. Het blok van de anode zelf moet ongeverfd blijven!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ja en nee
Zink op zoet werkt slechter en dus veel trager, maar doet wel wat.
Ik heb jaren zink gehad, ik deed er rond de 5-6 jaar mee, zonder waarneembare problemen.

Wat wel belangrijk is, is het goede contact tussen de strip en de bout. Ik ha RVS bouten laten lassen, en de strip vast met RVS moer en tandring er tussen. Bij elke werfbeurt haalde ik de anodes er af en maakte ze schoon in een bak schoonmaak azijn om het calcium te verwijderen.
Na da antifouling maakte in de bouten weer schoon door een snijijzer over de draad en een blokje met schuurpapier en boutgat er in over de bout te draaien. dat is de oppervlakte onder kop ook weer schoon. Strippen ook schuren en dan er weer op. Daarna de bout en strip in de verf.

Als er mensen zijn die zeggen dat je geen RVS bouten moet nemen, dan met een grote boog om ze heen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Er is niet gelast, tenmiste niet recent. De laag dikte is overal ongeveer gelijk geweest. Alleen bij de anodes is de verf beschadigd. Zou dit dan het gevolg zijn van slecht contact?  Als het goed is zijn het aluminium anodes
Antwoord
Het achterhalen van oorzaak en gevolg is soms lastig. Advies: haal de anodes er af en schuur grof alles blank (K 60 -80 of met de beroemde flexibele schijf.. ) Incl de bouten.
Zet alles aansluiten een paar keer in de 2 K primer. Van hetzelfde merk als het overige verfsysteem (Hempel dus?). De eerste laag aansluitend aan het schuren!! Daarna aflakken en de juiste anodes (zie boven) monteren. Volgende winter controleren! Bij onvolkomenheden kun je dan beter beredeneren hoe, wat en waarom, vermoed ik.
Succes!

Wieke Mare
Grundel 8.5
Antwoord
De anodes zelf niet flexen, ander smeer je ze dicht
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)