Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beoordelen kwaliteit gebruikte zwaardlieren
Hoe kun je de kwaliteit van gebruikte bronzen zwaardlieren beoordelen zonder deze uit elkaar te halen? Hgrt Pieter
Antwoord
Ik weet er een paar.
Voelen of er speling op de as zit door zijdelings aan de trommel te trekken/duwen.
Trommel op en neer bewegen, er mag niet teveel speling daar in zitten.
Horen of de palletjes even hard klikken, in een regelmatig ritme en bij 2 speed links en rechtsom.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(16-11-2022, 19:54)Eddy K schreef: Ik weet er een paar.
Voelen of er speling op de as zit door zijdelings aan de trommel te trekken/duwen.
Trommel op en neer bewegen, er mag niet teveel speling daar in zitten.
Horen of de palletjes even hard klikken, in een regelmatig ritme en bij 2 speed links en rechtsom.
Bedankt voor je bijdrage. Daar heb ik zeker wat aan
Antwoord
Ik lees nu pas Zwaardlieren ipv lieren.
Deze hebben meestal geen palletjes maar een remband, deze moet als die aangespannen staat de ene kant op soepel moeten draaien en de andere kant op volledig blokkeren.
En je moet de juiste lierhendel er bij hebben, die zijn namelijk nogal duur.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Klinkt misschien onaardig, maar als je zelf niet in staat bent om te beoordelen of een lier goed/versleten of slecht is is het mogelijk een beter idee om ze niet te kopen. Of je neemt een vakman mee..
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(17-11-2022, 20:29)Calidris schreef: Klinkt misschien onaardig, maar als je zelf niet in staat bent om te beoordelen of een lier goed/versleten of slecht is is het mogelijk een beter idee om ze niet te kopen. Of je neemt een vakman mee..

Bedankt voor je antwoord. Nee hoor klinkt niet onaardig. Dat ben ik helemaal met je eens. Voor mij is de afweging tussen het kopen van 2 nieuwe zwaardlieren of 2de hands. Maar als ik niet makkelijk kan beoordelen of de 2de hands nig goed zijn, koop ik nieuwe.
Antwoord
(17-11-2022, 13:53)Eddy K schreef: Ik lees nu pas Zwaardlieren ipv lieren.
Deze hebben meestal geen palletjes maar een remband, deze moet als die aangespannen staat de ene kant op soepel moeten draaien en de andere kant op volledig blokkeren.
En je moet de juiste lierhendel er bij hebben, die zijn namelijk nogal duur.
Bedankt. Dat van die lierhandels was mij ook al opgevallen. Kan zo'n remband ook verslijten ? En hoe beoordeel je dat?
Antwoord
Dat kan je alleen beoordelen door hem uit elkaar te halen.
Maar bij een zwaardlier slijten deze niet zo hard.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Een paar jaar geleden stonden wij ook voor de keus, nieuw of tweedehands.  De prijs van nieuwe was een stuk aantrekkelijker als je ze direct bij Wilmex in Gdansk bestelde.
Uiteindelijk toch tweedehands gevonden.  

Voor zover ik kan bedenken is eventuele speling op de trommel een dingetje. Kam me voorstellen dat de remband dan slechter gaat pakken.
Antwoord
Die remband kun je prima spannen/afstellen.  Het moet allemaal mooi lopen zomder speling. 
Ik heb hier nog twee van die 2speed zwaardlieren liggen voor ooit, momenteel gaat het met de originele blokken nog prima..  De lieren op het potdeksel plaatsen vind ik net geen gezicht, dat houdt met wat tegen.
Antwoord
(19-11-2022, 12:59)Eddy K schreef: Dat kan je alleen beoordelen door hem uit elkaar te halen.
Maar bij een zwaardlier slijten deze niet zo hard.

Ok bedankt
Antwoord
(19-11-2022, 13:49)swblom schreef: Een paar jaar geleden stonden wij ook voor de keus, nieuw of tweedehands.  De prijs van nieuwe was een stuk aantrekkelijker als je ze direct bij Wilmex in Gdansk bestelde.
Uiteindelijk toch tweedehands gevonden.  

Voor zover ik kan bedenken is eventuele speling op de trommel een dingetje. Kam me voorstellen dat de remband dan slechter gaat pakken.
Ok bedankt
Antwoord
(19-11-2022, 16:56)Bonne schreef: Die remband kun je prima spannen/afstellen.  Het moet allemaal mooi lopen zomder speling. 
Ik heb hier nog twee van die 2speed zwaardlieren liggen voor ooit, momenteel gaat het met de originele blokken nog prima..  De lieren op het potdeksel plaatsen vind ik net geen gezicht, dat houdt met wat tegen.

Ok  bedankt
Wij willen de zwaardlieren aan de binnenkant plaatsen en niet boven op de potdeksel.
Antwoord
Wij hebben ze ook aan de binnenkant, een keer schijfje als doorvoer.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)