Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lijmen en kitten
#1
Goede morgen Platbodemers!
Is er iemand onder ons die verschillende lijmkitten en deknadenkits heeft getest of vergeleken? Ik was groot fan van Sikaflex. Voor het verlijmen van teak op multiplex Sikaflex 291, en voor de naden Sikaflex 290 DC.  Maar ik heb recent Simson Bostik bedding compound gebruikt om teakdeeltjes te verlijmen, en Bostik deck caulk voor de naden. Ik heb het gevoel dat Bison toch een kwaliteitje minder is. Een teakdeel dat enigszins onder spanning stond sprong na 3 dagen drogen spontaan omhoog. Wie heeft er vergelijkingen? Hoor graag.
Antwoord
#2
Sikaflex en Bostik zijn allebei goed. De laatste decennia gebruik ik eigenlijk alleen maar Sika.
Maar alles staat en valt met de voorbereidingen en het primergebruik.
Ik hoor zo nu en dan verhalen dat bijvoorbeeld Sikaflex of Simson waardeloos is omdat het niet goed hecht, maar als ik dan verder vraag of kijk, dan blijkt dat de voorbereidingen domweg niet goed waren. Dan ligt het dus niet aan het product!

In het kort: zorg voor een stabiele ondergrond en goed hout met de juiste vochtigheidsgraad, zorg voor een goede kitlaag met de juiste dikte en de juiste vorm, zorg voor brandschone, goed opgeruwde en ontvette contactvlakken, zorg voor een pijnlijk nauwkeurig aangebrachte primer. Breng kit aan zonder luchtbellen, fixeer lang genoeg.
Als je het zo doet, blijven kitnaden tientallen jaren goed. Hou wel altijd een oogje op eventuele kleine gebreken en verhelp die direct, zonder uitstel.
Overigens heb ik bij het onderstaande project geen beddingcompound gebruikt, maar 2-componentenlijm om de deeltjes vast te plakken op het multiplex. Ik vond dat beter, gezien de spanning in de rondgetrokken deeltjes teak.
De multiplex platen liggen wel in beddingcompound op de aluminium ondergrond.
           
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
NouNou Berghout,
dat dek van jou ziet er fantastisch uit! Uit jouw reactie maak ik op dat spanningloos het beste gaat met bedding compound, en met enige spanning 2 componentenlijm. Ik dacht idd dat lijm sterker zou kunnen zijn, dus heb ik de 2e keer Bison Woodmax gebruikt. En, om de spanning wat weg te nemen, de onderkant van de deeltjes 3 mm ingezaagd, zodat het iets makkelijker buigt. En zowaar, gisteren de lijmklemmen eraf gehaald, en het blijft prima zitten! Nu nog verder met het volkitten van de deknaden....
Antwoord
#4
Oei, WoodMax.....

Helaas heeft Bison een paar jaar geleden onaangekondigd hun superieure 2-komp. Bison Konstruktielijm Super uit de handel genomen.
Sindsdien ben ik in meer of minder intensief contact met de fabrikant (Bison/Griffon/Bolton), en zij promoten WoodMax als vervanger.
Helaas is in de praktijk gebleken dat WoodMax waardeloos is als houtlijm. Het hecht domweg niet goed aan hout.
Ik heb er wel succesvol een verchroomd messing theepot mee gelijmd, evenals enkele bloempotten en gebroken keramieken kunstwerkjes.
Ik ben nog steeds ernstig teleurgesteld over Bisons houding en op zoek naar een ideale vervanger van hun lijm.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#5
Hoi Berghout,
oeioieoei, voldoet Woodmax niet aan de verwachtingen? Ik heb inderdaad gehoord dat Bison die befaamde 2-componenten lijm uit de handel had gehaald. Er zijn hele verhalen over geschreven. Ik dacht er goed aan gedaan te hebben, na "uitgebreid literatuur onderzoek" ( ahum) dat Woodmax wel een goede vervanger zou kunnen zijn. Jij hebt het over 2 componentenlijm, in bovenstaand stukje. Welke gebruik jij? Ben benieuwd.....
grt, Jan-Kees
Antwoord
#6
Voorlopig behelp ik mij met resorcinollijm, hoewel dat ook ernstige beperkingen heeft. Het is oplosmiddelhoudend en krimpt bij uitharding. Je moet er dus voor zorgen dat er absoluut geen spleten zijn.
Eerlijk gezegd heb ik nog geen lijm kunnen vinden die even betrouwbaar is als die oude Bison.
In samenwerking met Bison (dat nu Griffon heet en valt onder het Boltonconcern, wat meteen de verklaring vormt voor het feit dat een perfect product van een kleine fabriek wordt uitgerangeerd in het kader van efficiëntie) heb ik verschillende versies van WoodMax getest.
Mijn eerste proefverlijmingen mislukten, want de lijm hechtte niet. Het lag na uitharding als een soort losse pakking tussen de delen hout.
De vertegenwoordiger kwam langs en heeft laten zien hoe het dan wèl moest. In feite deed hij niets anders dan ik. maar hij gebruikte uitsluitend Bison producten voor reiniging en ontvetting.
Het resultaat van zijn verlijmingen was precies gelijk aan die van mij. De lijm hechtte niet.

Vorig jaar kreeg ik onder embargo een aantal proefkokers van de nieuwe versie van WoodMax, om te testen. Ik moet zeggen, het was een bijzonder prettig product om mee te werken, lekker smeuïg, geen stank, een betere verwerkingstijd.
Maar nog steeds geen hechting.
Sindsdien is het ernstig stil op het Bison/Griffon lijmfront.

En ik ben nog steeds op zoek naar de ideale lijm, zoals die er ooit was.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#7
[Afbeelding: ?u=https%3A%2F%2Fstatic.gamma.nl%2Fdam%2...ipo=images]
In aansluiting op het vorige:
de vertegenwoordiger van Bison/Griffon vertelde mij off the record dat "op termijn" alle polyurethaanproducten uit de handel gaan. Wanneer dat zal zijn, dat wist hij niet.
Ik heb meteen een voorraadje ingeslagen van de vezelversterkte Bouwkit, want dat gebruik ik nogal eens.
Waarom het "kit" heet, dat snap ik niet want het is een echte PU-lijm. Het is sterk, supersnel (open tijd minder dan een minuut, uitgehard in enkele minuten), heel licht bruisend.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#8
Blijf mij verbazen dat Bison/Griffion alweer een lijmsoort uit handel haalt. Gaat lekker zo...
Misschien moet ik ook een voorraad vezelversterkte Bouwkit halen. Zie idd in de schappen steeds minder staan.

Voor het echte werk heb ik gelukkig nog een klein voorraadje 2K Expert lijm (de juiste caramelkleurige) staan. Smile Zodra die op is stap ik maar over naar epoxy.
Antwoord
#9
Hoi allen, een nabrander?
Er is veel geschreven over het niet meer verkrijgen van de Bison 2K lijm en evt vervangers, zowel op dit forum als b.v. in de SdZ. Veel waardevolle info!!
Omdat de vraag gekoppeld was (is) aan het leggen van een teakdek is wellicht de volgende info nog zinvol?
15 jaar geleden hebben wij als één van de eerste klussen na de aankoop van ons scheepje op het dak van de kajuit van onze grundel een nieuw teakdek gelegd. Het oude was vanwege langdurig gebrek aan onderhoud grotendeels beschadigd. Het dak lekte met tevens als gevolg dat het houten onderdek voor ca 1/4 was verrot/aangetast.
Na reparatie van het onderdek van multiplex (een verhaal op zich) is er een nieuw teakdek gelegd. We hadden daarbij de wens / eis dat er bij het leggen van de teakdelen niet genageld of geschroefd mocht worden in het met epoxy afgedekte - dus waterdichte- onderdek. Vooraf aan de klus hebben we info ingewonnen bij Bostik. De volgende werkwijze is gevolgd.
- met speciale cleaner zowel de te lijmen oppervlaktes zowel van onderdek als teakdelen grondig (!) reinigen. ( je staat versteld wat er dan nog aan vuil van de 'schone' oppervlaktes afkomt..)
- de teakdelen voorzien van Bedding Compound en 48 uur geklemd (zie foto)
- als alle delen gelegd zijn - nee... wij kunnen dat niet zo fraai als Berghout!! - dan de voegen / sponningen weer zorgvuldig reinigen met cleaner. Op het juiste moment voor het rubberen 2x zorgvuldig voorzien van primer P.
- voeglint op de onderkant van de voeg aanbrengen
- rubberen met Deck caulk (ook een hoofdstuk apart waard..)
- 48 uur of langer - laat maar liggen -  laten 'uitharden'
- overtollig rubber wegsnijden / schuren
- het hele dak nogmaals 'na schuren' met excentrische schuurmachine.

Het teakdek ligt nu 15 jaar op het dak fraai te wezen, als we meerdere dagen niet aan boord zijn afgedekt met een dekzeil.
Het bevalt ons goed.


Bijlagen Miniatuurweergaven
   
Antwoord
#10
Beste lijmers,
ik word niet echt vrolijk van dit jullie ervaringen, zoals jullie zelf dus blijkbaar ook in de zorgen zitten..... ik sprak recent met een gerenommeerde platbodembouwer, waarvan de werfbaas, na het uitpsuwen van zijn pruim, maar vond dat het allemaal onzin was, en dat hij gewoon recorsinollijm gebruikte. Mits goed geklemd voldeed dit aan de verwachtingen. Ik lees bij jullie min of meer hetzelfde. Ik maak geen nieuwe masten en zwaarden, dus voor het "gewone" werk aan dek en de kleine klusjes hou ik het daar maar bij. Bovendien vind ik het een heel stuk gebruiksgemak, knijpen in het flesje, lijmklem er op, en klaar! Ik ben benieuwd wat de lijmfabrikanten ter verbetering van het product op de markt gaan brengen. Want ooit komt mijn mast natuurlijk ook aan de beurt....
Allen bedankt voor de reacties,
Jan-Kees
Antwoord
#11
Ehh, Jan-Kees, ik heb nog nooit resorcinollijm gezien die je uit een knijpflesje haalt.
Het is een twee-componentenlijm die eerst afgewogen en gemengd moet worden.

Er bestaat wel poly-urethaanlijm in knijpflesjes, de zogenaamde bruislijm. Die is voor vrijwel elke toepassing ongeschikt.
En witte houtlijm in knijpflesjes, die geschikt is voor vooral meubelwerk.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#12
BISON 2K EXPERT POLYURETHAANLIJM SET 900G*4 NLFR - 6302258
Is deze lijm wel geschikt voor het verlijmen van bijvoorbeeld een nieuwe koekoek van teakhout op het dek?
Antwoord
#13
(28-11-2022, 12:37)Berghout-2 schreef: Ehh, Jan-Kees, ik heb nog nooit resorcinollijm gezien die je uit een knijpflesje haalt.
Het is een twee-componentenlijm die eerst afgewogen en gemengd moet worden.

Er bestaat wel poly-urethaanlijm in knijpflesjes, de zogenaamde bruislijm. Die is voor vrijwel elke toepassing ongeschikt.
En witte houtlijm in knijpflesjes, die geschikt is voor vooral meubelwerk.
Wim.

Yo Wim!
je hebt gelijk, ik ben overstag. Na nog meer leeswerk jouw artikel gevonden in de Spiegel der Zeilvaart. Ik ga voor de 2K van Bijlard.
Dat spul is wel aan de prijs, zeg. Maarja, "beter duur dan niet te koop," zoals Opoe altijd zei....
Antwoord
#14
Ja, die Wim toch,  wereld beroemd Wink
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#15
Op de Griffon site staan nu weer grootverpakkingen 2K polyurethaanlijm + harder. Zou dit de wederkeer zijn van de veelbetreurde Bison 2K Super? Of toch een andere recept? https://www.griffon.nl/nl/product.1387208
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
#16
Helaas niet... Sad
Antwoord
#17
In de zoektocht naar alternatieve lijmen (2K BISON EXPERT) gebruik ik voor het verlijmen van houtverbindingen zoals roeren en zwaarden de 1K C30 van Frencken. Dit is een zeer licht bruisende en vullende constructielijm en is (zee)watervast D4.

Heb er inmiddels verschillende roeren, koekoeken en kuipbanken mee gebouw en de ervaringen zijn tot op heden goed. 

Je moet wel snel handelen want de lijm droogt snel.

Heeft iemand ervaring met deze lijm?


Bijlagen Miniatuurweergaven
   
Antwoord
#18
Is er al verandering in de lijm wereld?
Een klamp op mijn giek is er uit getrokken en ik wil de gaten uitboren/beitelen en er weer iets in lijmen. WT is er in kleine hoeveelheden te koop en werkt voldoende/goed?
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#19
Tja, van Wim mag je dat niet met epoxy doen....toch?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#20
(01-04-2024, 21:20)Calidris schreef: Tja, van Wim mag je dat niet met epoxy doen....toch?

Nou, een heel klein gaatje mag er wel mee, als ik het maar niet te zien krijg. Cool
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#21
Het wordt een prop van ongeveer 1cm.
Nu nog een stukje hout vinden om er in te passen.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#22
Prima. Zorg er wel voor dat de nerf van dat stukje hout net zo loopt als de rest van de giek. Dus geen deuvel of zo erin meppen, want dan loopt de nerf dwars op de giek, wat een soort snelweg zou worden voor water van buiten naar binnen.

Als je de klamp weer op dezelfde plek wilt monteren, hoef je helemaal geen stukje hout in te lijmen, maar kun je rechtstreeks in de epoxy prop schroeven na voorboren.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#23
Wat voor hout kan ik gebruiken?
Ik heb nog een oude FlyTour mast waar ik een prop uit kan boren. (Ik heb er een holle boor voor liggen)
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#24
Ik heb daar een prop hardweefsel of tufnol materiaal voor gedraaid, zie:

https://www.platbodemforum.nl/showthread...light=giek

https://www.platbodemforum.nl/showthread...57#pid8357

Dat heeft geen nerf, ik heb het er in gelijmd met polyurethaanhars, dat had ik staan. Het tufnol is dermate sterk en hecht dat je er gewoon draad in kan tappen als je zou willen. Rotten doet het nooit meer.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)