Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanschaf nieuwe motor met interkoeling
Ik wil een nieuwe inbouw diesel  motor interkoeling met  40 - 45 pk aanschaffen. De prijsverschillen lopen op tot meer dan een factor 2. Zo heb ik een Mitshubishi S4L2 bekeken maar ook een Yanmar. En er zijn nog vele andere merken. Wat adviseren jullie mij? Zijn duurdere motoren echt veel beter? Wat zijn de A merken en wat zijn de B merken? 
Alvast bedankt voor het meedenken.
Antwoord
Eigenlijk doen de meeste motoren gewoon wat ze moeten doen.
Er is wel een groot verschil in de geluidsproductie. Het is slim om je daar goed in te verdiepen want niemand wordt blij van langdurig in kabaal staan.
Heb je een groot of zwaar schip? Want 40-45 pk is best veel. Heb je dat echt nodig?
In de praktijk hebben erg veel boten en schepen te zware motoren, wat duurder is in aanschaf en duurder in alle dingen er omheen, zoals keerkoppeling, schroefas, fundatie, tankgrootte, uitlaatsysteem enz.
En "wat extra pk's voor de zekerheid" is meestal een erg slecht argument.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Een te zware motor zorgt ook voor het niet regelmatig op kruissnelheid varen met min. 70 á 80% van het vermogen. Teveel varen met weinig toeren is leuk maar geeft kans op interne vervuiling van de motor.
Om deze reden regelmatig gas erop!
Antwoord
Moah, het is ook wel lekker dat je bij 20 knopen wind en stroom tegen wat vooruit komt. Al met al een beetje afhankelijk van je doelstelling.
Over het algemeen zijn platbodems volgens mij wel wat overmotoriseerd, vooral met een ondiepe schroef.
Antwoord
Daar vallen boeken over vol te schrijven. Laat ik eens een gooi doen. Wij stonden een tijd geleden ook voor de keus. Uiteindelijk hebben voor ons twee (drie) zaken de prioriteit gekregen.
De eerste, bewezen techniek van een gangbaar merk. In weze zijn de motoren die voor ons soort boten aangeboden worden gemariniseerde standaard dieselmotoren van een bewezen (ouderwetsch) ontwerp. Dezelfde basisblokken zitten ook in generatoren, tractoren enz. De marinisatie moet dus als een apart deel gezien worden. Het zomaar vergelijken op prijs van het genoemde Mitsubishi blok in een Vetus, Sole, Craftsman of Drinkwaard uitvoering is te kort door de bocht. Voor zover ik heb kunnen vinden doet Yanmar alleen zelf de marinisatie.
Kiezen voor een gangbaar algemeen merk heeft ook als voordeel dat de serviceonderdelen veelal ook via een niet watersportgebonden kanaal te koop zijn voor betere prijzen. Ook is een langdurige beschikbaarheid van onderdelen gewaarborgd.
Voor ons werd hierbij de eerste selectie als basisblok, Yanmar, Kubota of Mitsubishi. Kijkend naar marinisatie werd de keuzemogelijkheid, Yanmar, Beta Marine, Nanni, Vetus, Craftsman, Sole.
Dan onze tweede prioriteit. Omdat wij de inbouw wilden laten doen waren we op zoek naar een solide partij waar het mee klikt. We hopen nog lang met de motor te doen, service en garantie zijn dus belangrijk.
De toch belangrijke derde is natuurlijk de prijs. In het rijtje was in die tijd Nanni bijvoorbeeld significant duurder dan Beta Marine terwijl ik de toegevoegde waarde van hun marinisatie niet zag gekoppeld aan de prijs. Ook Yanmar kwam in de achterhoede.

Met het eerder genoemde lijstje ben ik wat gaan rondvragen en bellen.
We hadden een klik met een bedrijf in de buurt van de boot en dat heeft uiteindelijk de keus bepaald .

Een Sole Mitsubishi bij Bakker in IJlst. Uiteindelijk ook een maatje "te grote" motor gekozen. Ik wilde graag een toerenteller en een grote dynamo. Die waren bij het kleinere model een optie en zaten bij een maatje groter al inclusief voor uiteindelijk een lagere prijs. Fundatie en schroefas waren al zo zwaar uitgevoerd dat dat geen extra aanpassing vroeg. Schroef moest sowieso aangepast.
Af en toe met dikke wind wat extra vermogen en een normaal wat rustigere loop zijn fijn. Een nog niet genoemd nadeel kan zijn dat in ons geval de grotere motor een kleiner toerenbereik heeft. Je gaat stationair al gauw best hard.

Toen bleek dat er met de bijgeleverde motorsteunen iets niet goed was heeft de firma Bakker dat naar tevredenheid opgelost hetgeen voor ons een bevestiging van de keus was.

Als ik het weer zou moeten doen zou ik in verband met de prijs ook eens kijken wat de mogelijkheden zijn om een Beta Marine uit de UK op te halen. Beta Marine viel voor ons met name af omdat ik geen klik had met de leverancier terwijl ik wel gecharmeerd was van hun aanbod. De pond staat volgens mij nog erg gunstig t.o.v. de Euro. Dan wordt het wel zelf de inbouw regelen.
Antwoord
(24-11-2022, 21:07)Berghout-2 schreef: Eigenlijk doen de meeste motoren gewoon wat ze moeten doen.
Er is wel een groot verschil in de geluidsproductie. Het is slim om je daar goed in te verdiepen want niemand wordt blij van langdurig in kabaal staan.
Heb je een groot of zwaar schip? Want 40-45 pk is best veel. Heb je dat echt nodig?
In de praktijk hebben erg veel boten en schepen te zware motoren, wat duurder is in aanschaf en duurder in alle dingen er omheen, zoals keerkoppeling, schroefas, fundatie, tankgrootte, uitlaatsysteem enz.
En "wat extra pk's voor de zekerheid" is meestal een erg slecht argument.
Wim.

Hoi Wim, bedankt voor je antwoord. 
Waterverplaatsing van het schip is ruim 11 ton. 
Ik had nog niet stilgestaan bij het geluidsniveau van de motor. Goede tip, bedankt!
Grt Pieter
Antwoord
(24-11-2022, 23:24)Jollenbaas schreef: Een te zware motor zorgt ook voor het niet regelmatig op kruissnelheid varen met min. 70 á 80% van het vermogen. Teveel varen met weinig toeren is leuk maar geeft kans op interne vervuiling van de motor.
Om deze reden regelmatig gas erop!

Bedankt voor je advies
Grt Pieter
Antwoord
(25-11-2022, 0:47)Bonne schreef: Moah, het is ook wel lekker dat je bij 20 knopen wind en stroom tegen wat vooruit komt. Al met al een beetje afhankelijk van je doelstelling.
Over het algemeen zijn platbodems volgens mij wel wat overmotoriseerd, vooral met een ondiepe schroef.

Dat ben ik mrt je eens.
Mijn schip heeft een waterverplaatsing van 11 ton.
40 - 45 pk lijkt me dan mooi en niet te feel.
Grt Pieter
Antwoord
(25-11-2022, 8:41)swblom schreef: Daar vallen boeken over vol te schrijven. Laat ik eens een gooi doen. Wij stonden een tijd geleden ook voor de keus. Uiteindelijk hebben voor ons twee (drie) zaken de prioriteit gekregen.
De eerste, bewezen techniek van een gangbaar merk. In weze zijn de motoren die voor ons soort boten aangeboden worden gemariniseerde standaard dieselmotoren van een bewezen (ouderwetsch) ontwerp. Dezelfde basisblokken zitten ook in generatoren, tractoren enz. De marinisatie moet dus als een apart deel gezien worden. Het zomaar vergelijken op prijs van het genoemde Mitsubishi blok in een Vetus, Sole, Craftsman of Drinkwaard uitvoering is te kort door de bocht. Voor zover ik heb kunnen vinden doet Yanmar alleen zelf de marinisatie.
Kiezen voor een gangbaar algemeen merk heeft ook als voordeel dat de serviceonderdelen veelal ook via een niet watersportgebonden kanaal te koop zijn voor betere prijzen. Ook is een langdurige beschikbaarheid van onderdelen gewaarborgd.
Voor ons werd hierbij de eerste selectie als basisblok, Yanmar, Kubota of Mitsubishi. Kijkend naar marinisatie werd de keuzemogelijkheid, Yanmar, Beta Marine, Nanni, Vetus, Craftsman, Sole.
Dan onze tweede prioriteit. Omdat wij de inbouw wilden laten doen waren we op zoek naar een solide partij waar het mee klikt. We hopen nog lang met de motor te doen, service en garantie zijn dus belangrijk.
De toch belangrijke derde is natuurlijk de prijs. In het rijtje was in die tijd Nanni bijvoorbeeld significant duurder dan Beta Marine terwijl ik de toegevoegde waarde van hun marinisatie niet zag gekoppeld aan de prijs. Ook Yanmar kwam in de achterhoede.

Met het eerder genoemde lijstje ben ik wat gaan rondvragen en bellen.
We hadden een klik met een bedrijf in de buurt van de boot en dat heeft uiteindelijk de keus bepaald .

Een Sole Mitsubishi bij Bakker in IJlst. Uiteindelijk ook een maatje "te grote" motor gekozen. Ik wilde graag een toerenteller en een grote dynamo. Die waren bij het kleinere model een optie en zaten bij een maatje groter al inclusief voor uiteindelijk een lagere prijs. Fundatie en schroefas waren al zo zwaar uitgevoerd dat dat geen extra aanpassing vroeg. Schroef moest sowieso aangepast.
Af en toe met dikke wind wat extra vermogen en een normaal wat rustigere loop zijn fijn. Een nog niet genoemd nadeel kan zijn dat in ons geval de grotere motor een kleiner toerenbereik heeft. Je gaat stationair al gauw best hard.

Toen bleek dat er met de bijgeleverde motorsteunen iets niet goed was heeft de firma Bakker dat naar tevredenheid opgelost hetgeen voor ons een bevestiging van de keus was.

Als ik het weer zou moeten doen zou ik in verband met de prijs ook eens kijken wat de mogelijkheden zijn om een Beta Marine uit de UK op te halen. Beta Marine viel voor ons met name af omdat ik geen klik had met de leverancier terwijl ik wel gecharmeerd was van hun aanbod. De pond staat volgens mij nog erg gunstig t.o.v. de Euro. Dan wordt het wel zelf de inbouw regelen.
Goedemorgen,  bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dat van die klik met die leverancier/ inbouwer ben ik met je eens. Ik ga de namen die je noemt eens googlen. 
Dat idee dat als je een motor koopt zoals een Mitshubishi die niet af fabriek is gemariniseerd, dat je dan onderdelen via andere kanalen dan de watersport kanalen kunt kopen had ik me nog niet gerealiseerd.  Bedankt voor de tip.
Grt Pieter
Antwoord
Pieter,
In principe heb je met 11 ton waterverplaatsing ruim voldoende aan 25 pk. Daarmee haal je de rompsnelheid. Al die extra pk's heb je niet nodig, kosten geld in aanschaf en gebruik, nemen extra ruimte in beslag, en maken het lastiger om te manoeuvreren (je hebt stationair dan al gauw teveel snelheid).
Wat wel belangrijk is, kies de juiste reductie en schroef.
Voor een platbodem (daar hebben we het toch over?) is het goed om de schroef zo groot mogelijk te kiezen (zo groot als je kwijtkunt), en dus relatief langzaamdraaiend. Dus een flinke reductie in de keerkoppeling.
Een klein jachtenschroefje dat heel snel draait geeft veel verliezen.

Het is wel grappig als je mensen vraagt hoe sterk hun motor is, en hoeveel brandstof ze per uur gebruiken.
Die discussie heb ik net gehad met mijn opdrachtgever in Antwerpen, waar ik werk aan een houten rondbodem die 12 ton weegt. De huidige motor, die kapot is, is 65 pk. Met bekende argumenten: "dan heb je wat reserve".
Het brandstofgebruik met varen op de stromende Schelde was gemiddeld nog geen 2 liter per uur.
Dat betekent dat de motor effectief gemiddeld nog geen 10 pk leverde. En dat dus 55 pk voor joker meevoer.
We hebben zojuist besloten om de voortstuwing elektrisch te maken.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ah, de Poon wordt elektrisch. Ben benieuwd hoe zo'n aandrijving er uit ziet. Indertijd ook in die richting gekeken. (ik ben uiteindelijk een vonkentrekker).
Volledig elektrisch leek toen helemaal niet haalbaar omdat we regelmatig grotere afstanden op de motor varen. Hybride leek me wel wat, korte stukjes elektrisch en voor de lange stukken de diesel. Ook ruimte genoeg aan boord en een ton lood als ballast dat ook door accu's kan worden vervangen.

Tot ik de prijzen eens bekeek, De investering zou zowat verdubbelen. Dat vond ik wat te gortig.
Antwoord
https://bootaandrijving.nl/online-boot-c...berekenen/
Antwoord
De electromotor is het geld niet, het accupakket (en installatie) zitten de meeste kosten in. Ook gebruikte pakketten uit auto's gaan voor grof geld over de toonbank. Met een maringe generator erbij kom je inderdaad een heel eind maar goedkoop is het nog niet.
Gaan de weg zullen er steeds meer gebruikte autoaccus op de markt komen, momenteel gaan er echter nog een hoop naar het buitenland, waar ze ook voor energie opslag in huizen/fabrieken gebruikt worden. Door handig de pieken en dalen te pakken valt er een 1€ per kw per dag te verdienen met een accupakket.
Antwoord
Pieter, even voor de zekerheid. Met onderdelen doelde ik niet alleen op marinisatiedelen maar ook bijvoorbeeld een V-snaar of oliefilter of kleppendekselpakking.
Als daar bijvoorbeeld Vetus opgedrukt staat ligt de prijs op een significant hoger niveau.
Antwoord
(25-11-2022, 9:19)Berghout-2 schreef: Pieter,
In principe heb je met 11 ton waterverplaatsing ruim voldoende aan 25 pk. Daarmee haal je de rompsnelheid. Al die extra pk's heb je niet nodig, kosten geld in aanschaf en gebruik, nemen extra ruimte in beslag, en maken het lastiger om te manoeuvreren (je hebt stationair dan al gauw teveel snelheid).
Wat wel belangrijk is, kies de juiste reductie en schroef.
Voor een platbodem (daar hebben we het toch over?) is het goed om de schroef zo groot mogelijk te kiezen (zo groot als je kwijtkunt), en dus relatief langzaamdraaiend. Dus een flinke reductie in de keerkoppeling.
Een klein jachtenschroefje dat heel snel draait geeft veel verliezen.

Het is wel grappig als je mensen vraagt hoe sterk hun motor is, en hoeveel brandstof ze per uur gebruiken.
Die discussie heb ik net gehad met mijn opdrachtgever in Antwerpen, waar ik werk aan een houten rondbodem die 12 ton weegt. De huidige motor, die kapot is, is 65 pk. Met bekende argumenten: "dan heb je wat reserve".
Het brandstofgebruik met varen op de stromende Schelde was gemiddeld nog geen 2 liter per uur.
Dat betekent dat de motor effectief gemiddeld nog geen 10 pk leverde. En dat dus 55 pk voor joker meevoer.
We hebben zojuist besloten om de voortstuwing elektrisch te maken.
Wim.
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik de rekensom van 3.5 pk per ton waterverplaatsing zoals ik ben tegengekomen op internet. Ja, het gaat over een platbodem.
Ik ga je advies van de maximale schroefgrootte meenemen in mijn overwegingen.
Wel interessant om een electrische voortstuwing in een schip te bouwen. Dat zal wel een lieve duit kosten?
Grt pieter
Antwoord
(25-11-2022, 10:07)swblom schreef: Ah, de Poon wordt elektrisch. Ben benieuwd hoe zo'n aandrijving er uit ziet. Indertijd ook in die richting gekeken. (ik ben uiteindelijk een vonkentrekker).
Volledig elektrisch leek toen helemaal niet haalbaar omdat we regelmatig grotere afstanden op de motor varen. Hybride leek me wel wat, korte stukjes elektrisch en voor de lange stukken de diesel. Ook ruimte genoeg aan boord en een ton lood als ballast dat ook door accu's kan worden vervangen.

Tot ik de prijzen eens bekeek, De investering zou zowat verdubbelen. Dat vond ik wat te gortig.
Ik zou ook wel electrisch willen, en klopt accu's erin en ballast eruit.
Maar het lijkt mij een (te) dure investering voor een beperkte actieradius.
Grt pieter
Antwoord
(25-11-2022, 11:17)swblom schreef: Pieter, even voor de zekerheid. Met onderdelen doelde ik niet alleen op marinisatiedelen maar ook bijvoorbeeld een V-snaar of oliefilter of kleppendekselpakking.
Als daar bijvoorbeeld Vetus opgedrukt staat ligt de prijs op een significant hoger niveau.

Dat begrijp ik. Ik zeg altijd als het woord " watersport" of " huwelijk" ervoor staat worden de prijzen significant hoger
Antwoord
(25-11-2022, 10:21)Bonne schreef: De electromotor is het geld niet, het accupakket (en installatie) zitten de meeste kosten in. Ook gebruikte pakketten uit auto's gaan voor grof geld over de toonbank. Met een maringe generator erbij kom je inderdaad een heel eind maar goedkoop is het nog niet.
Gaan de weg zullen er steeds meer gebruikte autoaccus op de markt komen, momenteel gaan er echter nog een hoop naar het buitenland, waar ze ook voor energie opslag in huizen/fabrieken gebruikt worden.  Door handig de pieken en dalen te pakken valt er een 1€ per kw per dag te verdienen met een accupakket.
Bedankt voor je bijdrage.
Antwoord
(25-11-2022, 13:33)Piet Platbodem schreef:
(25-11-2022, 11:17)swblom schreef: Pieter, even voor de zekerheid. Met onderdelen doelde ik niet alleen op marinisatiedelen maar ook bijvoorbeeld een V-snaar of oliefilter of kleppendekselpakking.

Dat begrijp ik. Ik zeg altijd als het woord " watersport" of " huwelijk" ervoor staat worden de prijzen significant hoger

Huwelijk heb ik dan weer geen ervaring mee
Antwoord
(25-11-2022, 13:34)Piet Platbodem schreef:
(25-11-2022, 10:21)Bonne schreef: De electromotor is het geld niet, het accupakket (en installatie) zitten de meeste kosten in. Ook gebruikte pakketten uit auto's gaan voor grof geld over de toonbank. Met een maringe generator erbij kom je inderdaad een heel eind maar goedkoop is het nog niet.
Gaan de weg zullen er steeds meer gebruikte autoaccus op de markt komen, momenteel gaan er echter nog een hoop naar het buitenland, waar ze ook voor energie opslag in huizen/fabrieken gebruikt worden.  Door handig de pieken en dalen te pakken valt er een 1€ per kw per dag te verdienen met een accupakket.
Bedankt voor je bijdrage.

Hallo Piet, Welke motor, keerkoppeling en schroef heb je uiteindelijk uitgekozen? En is dit nu na een jaar varen een goede keus geweest. Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een nieuwe motor voor een platbodem van 11 ton.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)