Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winterklaar boot
Beste,

Ik heb een bukh dv 20.
Wanneer ik de buitenwaterkoeling afsluit en antivries in het kroosfilter giet en de moter laat draaien is dat dan voldoende?

Welk antivries moet er in.

Verder de vraag mbt de wc en vuilwatertank, deze legen en beetje antivries erin voldoende?

Hoor het graag ivm 1ste keer winter en bezit van boot.

Mvg Bauke
Antwoord
In de motor doet de monteur een antivries, blauw spul. Eerst de motor warm laten draaien zodat de interne thermostaat open gaat, daarna stilzetten, de buitenboordkraan dichtzetten, deksel van de wierpot af. Daarna de motor starten en antivries in de wierpot gieten, tot het de uitlaat uit komt. Motor uit. Buitenboordkraan open en antivries in de wierpot gieten dan direct de buitenboordkraan weer dicht zetten. In het voorjaar een puts onder de uitlaat houden en de antivries opvangen en afvoeren.

In de afvoeren van wc, keuken, enz giet ik oude zonnebloemolie, dat drijft en mengt niet met water is bovendien milieuvriendelijk, het kan ook met de roze antivries voor het drinkwatersysteem.

Denk ook even na of je de olie, de filters en de impeller voor of na de winter wilt vervangen

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Anti vries mag, echter de prijs is dermate hoog dat je het gerust 50-60% kan verdunnen. Dan kan jet nog -20 graden aan. Monteurs hebben geen belang bij verdunnen, dus die zullen uit gemak en winstoogmerk geconcentreerd gebruiken.
Bij een gesloten systeem hoef je niet eerst warm te draaien, de thermostaat zit in het gesloten deel.
Je kan ook je buitencircuit gewoon leeg laten lopen en je impellor deksel los schroeven zodat het huis leeg loopt. Ook je warmtewisselaar moet leeg.

Direct gekoelde motor: zie Pylk

In het toilet, slangen en afsluiters doe ik altijd een mengsel van 50% spiritus en water, dat geeft pakweg 30-35% alcohol en is bestand tegen -18 graden Celsius. Scheutje afwas er bij om de boel soepel te houden. Ik doe dit al ruim 17 jaar, ook bij een gemeten -25 graden. In je schip is het altijd warmer, afhankelijk van de isolatie. Toilet ff doorpompen met dit mengsel, zodat het ook in de kogel van je afsluiter zit.

Methode-2
Toilet kan je doorpompen tot er lucht uit de afsluiter komt (hoor je) en dan de afsluiter dicht, dan zit er lucht in de kogel. Je kan dat ook doen met de andere afsluiters m.b.v. de blaaskant van een stofzuiger. De spoelwater aanzuig van het toilet is een lastige, die moet je echt los halen.
Ik heb dit jaar alles met doorblazen gedaan.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)