Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwaarden onderhoud
Coelan, prachtig spul. Maar we hebben het van de zwaarden afgehaald. Het was beschadigd dus bladderde en ik twijfelde of het wel droog was bij enkele naden. Dus daar geprobeerd hoe het ervan ging. Dat ging te soepel... Dus besloten de zwaarden kaal te halen. Maar tsja wat dan?

1 zwaard is nu kaal, zie de foto's. Zal nog wel even mee kunnen denken wij maar hoe....  
zullen we dit gaan behandelen? "Onze impregneer vakidioot" Zei: eerst het natte/rotte verwijderen, dan injecteren met "potje 100" (vakjargon wat wij nog niet kunnen plaatsen) bij het staal want staal is koud en dan met een epoxy dichtzetten en afwerken. 
We hebben nog niet alles weg en weten dus niet hoe groot de scheur wordt, dus wellicht dat een latje ook nog zinvol is.

Daarnaast maak ik me ook een beetje zorgen over de gaatjes waar de schroeven zaten om de rand om het zwaard vast te zetten.  Die zullen we nog even uitdiepen om nader te bekijken. 

Elders zag ik een tip om het ijzer weer netjes te krijgen zonder slijpwerk (geloof ik althans). Maar ik het kan niet meer vinden. We willen ze weer roestvrij en netjes hebben.

En dan nog de afwerking. Geen coelan meer voor ons op delen die soms of regelmatig stoten (blokken zitten er ook onder....:-( )

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Als straks onze houtbaas reageert zal hij je op het hart binden geen epoxy te gebruiken  Wink
Ik heb even wat zitten zoeken en kwam deze draadjes tegen: Zwaarden. Met wat zoeken vind je vast wel meer Smile

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(13-01-2023, 11:34)Pylk schreef: Als straks onze houtbaas reageert zal hij je op het hart binden geen epoxy te gebruiken  Wink
Ik heb even wat zitten zoeken en kwam deze draadjes tegen: Zwaarden. Met wat zoeken vind je vast wel meer Smile

Had ook al een prachtig relaas gelezen van afgelopen winter waarin ik zoiets las bij: https://www.platbodemforum.nl/member.php...le&uid=763
Antwoord
Baas hout hier ;-)

Allereerst gefeliciteerd met jullie schouw, daar ga je een hoop plezier mee hebben.

Wat betreft Coelan, dat is een fantastisch mooi product. Sterk, flexibel, slijtvast, ademend, absoluut UV-bestendig, uitstekend bestand tegen stoten.
Het probleem is dat de Coelan-toplaag de UV-straling onbelemmerd doorlaat naar het onderliggende hout. Daardoor wordt het toplaagje van het hout afgebroken waarmee de hechting met de Coelan wegvalt.
Om de UV-straling te absorberen móét er een flinke laag primer worden aangebracht met een dikte van een kwart mm. Dat wordt meestal niet gedaan, met kwade gevolgen.

Maar dan over jullie zwaarden. Op de foto’s zie ik verschillende problemen.
1. Er zijn overal zwarte vlekken die duiden op hout-ijzercontact. Eikenhout is daar erg gevoelig en kwetsbaar voor door het hoge gehalte aan looizuur. Op den duur gaat het op die plekken rotten, maar zo te zien is het nog niet zo ver.
Verwijder alle ijzeren resten, probeer ook de afgebroken schroeven/nagels weg te halen. De zwarte vlekken kunnen worden gebleekt met oxaalzuur, maar spoel daarna het hout grondig na!
Gebruik NOOIT gewone stalen of ijzeren schroeven/nagels, zeker geen spaanplaatschroeven. Ook geen DynaPlus. Het beste is om uitsluitend rvs te gebruiken (A2 is goed genoeg, alleen voor bout-moerverbindingen liever A4).
Doe een isolatieproduct tussen stalen constructiedelen en hout. Denk aan bitumen of MS-kit, maar zorg dat het staal vooraf goed beschermd is met verf en/of galvaniseren.

2. Die rotte plek in het midden lijkt veroorzaakt door spinthout. Foutje (of misplaatste zuinigheid) van de maker.
Verwijder het rotte hout grondig. Liever teveel dan te weinig.

3. De openstaande naden zijn lelijk. Frees ze zo diep mogelijk open van beide kanten, voorzichtig bij de doken. Lijm er goed passende latjes in.

Als je het goed aanpakt kunnen deze zwaarden nog jaren mee, ze zien er verder goed uit.
Na de reparaties moet je het hout grondig schuren, de uitgebleekte toplaag moet helemaal worden verwijderd.
Als conservering raad ik een product op oliebasis aan, bijvoorbeeld Hardhoutolie van Epifanes, Perkoleum van Koopmans of iets dergelijks. Een scheutje gekookte lijnolie erdoor kan geen kwaad. Elk jaar (!), als het er nog goed uitziet, even een schuurpapiertje er overheen wapperen en een nieuw laagje smeren. Zó gebeurd, half uurtje per zwaard.
Coelan kan ook, maar wel met voldoende primer.

Het is al aangekondigd dat ik dit zou zeggen: Gebruik geen epoxy!!!! Ook geen harde lak, DD-lak of andere goedbedoelde dure shit.

Succes,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dank! Ook voor de onderbouwing dat wordt zeer gewaardeerd. We gaan ermee aan de slag en mochten we nog vragen hebben/gedachten willen uitwisselen of dingen tegenkomen dan laten we het weten.

Andere gedachten/suggesties blijven natuurlijk ook gewoon welkom.
Antwoord
Ik heb de klus er net opzitten.
[Afbeelding: fc4a6d16481629f14aa56952c46da449.jpg]
[Afbeelding: f6b4efe38e665b28de16d6c8aff5c219.jpg]
Ik heb hardhoutolievernis van Epifanes gebruikt.
Het verwerkt lekker.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Waarom heb jij 7 sterren?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Waar zie jij sterren?
Mijn sterren zitten op de andere zijde van het zwaard rond de zwaardbout.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Offtopic vraag denk ik, maar heeft met de sterren onder je naam te maken. Gewone stervelingen komen niet verder dan 5, personeel heeft er meer. We kunnen het uitzetten of aanpassen maar daar mogen de opvolgers iets van vinden.
Antwoord
Zien er weer prachtig uit!

Hoor meer goede verhalen over deze vernis van epifanes

(14-01-2023, 16:31)Eddy K schreef: Ik heb de klus er net opzitten.
[Afbeelding: fc4a6d16481629f14aa56952c46da449.jpg]
[Afbeelding: f6b4efe38e665b28de16d6c8aff5c219.jpg]
Ik heb hardhoutolievernis van Epifanes gebruikt.
Het verwerkt lekker.
Antwoord
Stukjes hout inzetten is iets nieuws voor ons en het advies om geen epoxy te gebruiken kunnen we goed begrijpen. Dus op zoek naar een dampopen optie. Nog geen idee of we het goedje ook op een of andere manier een beetje op kleur kunnen krijgen, maar:

Is iemand bekend met 1tofill?

Bijlagen
.pdf   Gebruiksaanwijzing 1toFILL_Hout_10.07.22.pdf (Grootte: 852,73 KB / Aantal keer gedownload: 3)
Antwoord
Ik ken het niet.
Een technisch informatieblad kan ik niet vinden, maar afgaande op de patentaanvraag lijkt het op een vulmiddel met een bindmiddel dat lijkt op gewone witte houtlijm. Eventueel harder te maken met cement toevoeging.
Ik vind geen enkele aanwijzing over treksterkte, houdkracht, duurzaamheid enz.
Het woord "natuurlijk" komt wel erg vaak terug in de reclame, maar er is weinig natuurlijks aan PVAc en cement.

Kortom, de summiere en vage informatie maakt mij wantrouwend. Eerst zien, dan geloven.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Wij zijn langzaam van hardhoutolievernis over aan het stappen naar Perkoleum. Dat hadden we op onze vorige boot ook en beviel beter. Ik heb de indruk dat het pigment significant meer beschermd tegen met name UV.

Ieder jaar een paar dingen helemaal kaal en opnieuw opbouwen. Vorig jaar mast en roer, eens kijken hoever we dit jaar komen. Droogtijd is wel een dingetje.
Antwoord
Je kunt het zelfs mengen, in iedere willekeurige verhouding.
Maar voor beide producten geldt dat je het moet bijwerken voordat het er slecht gaat uitzien. Dan ben je gauw klaar.

Overigens geldt vooral voor de HHolie van Epifanes dat je het heeeel goed moet roeren voor gebruik. Het UV-remmende poeder ligt altijd op de bodem van het blik.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(15-01-2023, 6:51)Eddy K schreef: Waar zie jij sterren?
Mijn sterren zitten op de andere zijde van het zwaard rond de zwaardbout.

Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Voor er op dachten wij aan 2x perkoleum en daarna 5/6 x aflakken met de HHolievernis van epifanis.
Maar eerst iets of iemand vinden voor het rotte stukje. Vooralsnog lijkt het andere zwaard minder te lijden gehad te hebben, nog 1 kant te gaan.

Het leek bij de blokken/katrollen erop dat ze of in het geheel in de coelan hadden gehangen (het zat ook over het plaatje voor de as en het wieltje draaide bij de meeste niet of moeizaam) of al een tijdje geen aandacht hadden gehad. Dus die ben ik ook uit elkaar aan het halen, schuren enzo. Alleen die in de mast hangen er nog in (komen ook nieuwe vallen, bij Staal moet ik dan wezen had ik al gelezen ;-) De blokken wil ik voornamelijk in de olie zetten en dan een laatste laag epifanes
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)