Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kleinere zeilen
Inmiddels zijn mijn mast en giek ingekort. 

De mast is over het lange rechte stuk 3 meter korter en de giek is van 11 naar 10 meter gegaan.

Nu passen mijn zeilen natuurlijk niet meer. Kan ik die zeilen op maat laten maken of is het goedkoper om nieuwe zeilen aan te schaffen?

Marco
Antwoord
Je zeilen kunnen als het doek nog voldoende van kwaliteit is zeker aangepast worden.
Daar zit natuurlijk wel wat werk in, maar is een fractie van een nieuw zeil.
Heb je recente foto’s van het zeil?
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Niet vanuit kennis - eerder om van de reacties te leren - het volgende.
De lengte van de giek is ca 10 % ingekort. Voor het vermaken van het grootzeil lijken me zich hier niet veel problemen voor te hoeven doen. Het achterlijk van het zeil kan volgens mij met een baan (of iets meer of minder) relatief eenvoudig worden aangepast. Uiteraard dienen schoothoek en reefkousen ook aangepast te worden.
Maar dan de hoogte van het zeil.. De mast is 3 meter korter geworden. Dat lijkt mij een forse ingreep. Hoe lang was de mast, maw hoeveel % dient het zeil in de hoogte aangepast te worden? Het zeil is genaaid met een zekere bolling, speciaal voor dit schip en deze mast (aangenomen dat het een oorspronkelijk zeil is..) Het 'zo maar' inkorten van dit zeil zal de vorm negatief (kunnen) beïnvloeden lijkt me - het zal vervormen.. Het lijkt me in een dergelijk geval logischer zowel van de bovenkant als de onderkant een deel zeil te verwijderen om de ooit gegeven vorm in het zeil te behouden. En al met al lijkt me dat nogal een relatief kostbare klus - of je moet het zelf kunnen doen..
Wat ook nog mee kan spelen is de leeftijd van het zeil en de wensen of eisen van de schipper.
Een oud zeil is dikwijls uit vorm. Ik heb een aantal jaren nieuwe zeilen aangeschaft . Wat een verschil: het scheepje wordt nu veel meer voortgestuwd in plaats van vnl. scheef gelegd.
En wat wenst de schipper zelf? Relaxed het scheepje laten voortbewegen door de wind in afwachting waar de wind het brengt of, om maar iets te noemen, wedstrijdvaren op het scherpst van de snede?
Zeker: nieuwe zeilen vragen een forse financiële ingreep, is wellicht ook helemaal niet nodig of financieel mogelijk. Toch verdient het advies van de vakman (waar er volop van zijn) m.i. zeker gevraagd te worden.
Succes gewenst en ik lees graag de uiteindelijke besluiten en resultaten om zoals gezegd, ook van te leren.

de Wieke Mare
8.m grundel.
Antwoord
Bij vermaken alleen aan de onderkant snijden. Met die lagere hijs kan het maar zo zijn dat de gieklengte ook automatisch een heel eind goedkomt.
De bovenkant is op de gaffel gesneden, als je daar gaat snijden kun je net zo goed een nieuw zeil maken denk ik
Natuurlijk zijn nieuwe zeilen beter, zoals gezegd ook een andere investering.....
Antwoord
Klaas je hebt gelijk dat de bolling in het onderlijk, als het zeil daar ingekort wordt, ook aangepast moet worden.
Voordeel is dat de lengte op de giek dan misschien ook gelijk goed komt omdat 3 meter hoger het zeil ook korter is.
Nadeel is dat de banen aan het nieuwe onderlijk een stuk los getornd moeten worden om daar de bolling in de broek weer in te krijgen.

Nadeel van boven inkorten is dat er banen af moeten en/of een stuk van het voorlijk wat nog veel meer werk oplevert. En de bolling op de verkeerde plek en diepte uitkomt.

Alles begint al met een beeld van in welke staat het tuig nu is.
En misschien levert het zo nog wel wat op en is een ander of nieuw tuig daarmee interessanter.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)