Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Scharnieren motorluik of niet?
Momenteel ben ik mijn motorluik opnieuw aan het rubberen. Het best zware motorluik heeft nu geen scharnieren. Naar de motor kijken (gebeurt regelmatig) is een kwestie van het motorluik optillen aan de achterkant, recht opzetten tegen de toegangsdeur en klaar. Dit zorgt op den duur voor wat slijtage aan het motorluik/verf. Niet zoveel maar dat los ik op door twee anti slijtstrips.
Twijfel nog of ik nu gelijk twee scharnieren ga monteren.

Mijn vraag: hoe hebben de andere rond- en platbodems het opgelost: scharnieren of niet?

[Afbeelding: 79546110ae98d2b209c05a4d060c6fa8.jpg]

[Afbeelding: 5abed9bdfa33d8ef35b3edc5e88ee5ad.jpg]

[Afbeelding: fa6c2227b3476dd066ebd1b28e753da8.jpg]

[Afbeelding: cdd1f577058d9a121fa487e4bcc8b001.jpg]
Antwoord
Hoi Jollen baas, ook wij gebruiken geen scharnieren op het motorluik. Weggehaald luik geeft het ons optimaal toegang tot de motor / het motorruim.

Wieke Mare
Antwoord
Wij hadden en hebben geen scharieren op het motorluik, precies wat Klaas schrijft.

Echter op de schokker was het eerst 1 groot zwaar stalen luik van 45 Kg, niet te tillen, dus geen onderhoud.
Ik heb daar 2 aluminium luiken van 10Kg van laten maken, een weelde.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Een scharnierend stalen luik met daar over een blokrooster
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Scharnierend aluminium traanplaat. Eventueel een gasveertje plaatsen. Die gaat er wel op het stalen durksluik komen ivm kindervingertjes
Antwoord
Wij hebben het luik in twee langsscheepse delen, met scharnieren.
Antwoord
Tja 50% / 50% als tussenstand.
Denk dat ik nog maar ff wacht met scharnieren.
Antwoord
Ons scheepje is er niet geschikt voor maar als we veel op woelig water zouden varen, zou ik het motorluik wel vast willen kunnen zetten...
Antwoord
hier twee asymmetrische motorluiken zonder scharnieren .
Ze vallen nogal strak over hun luikhoofd dat uit opgelaste stalen strip bestaat .

Groeten Wim
Antwoord
Bij ons een luik zo'n 80cm in het vierkant en van ijzer. Ik vertrouwde het nooit erg als ik bij de motor moest zijn, kreeg ik dat stuk ijzer nu wel of niet op mijn kop Confused. Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik er twee schuttingscharnieren aangeflanst. Verder, op dringend verzoek van mijn dierbare, heb ik het luik met een dikke rubberen rand waterdicht gemaakt. Ik zou niet meer terug willen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik heb deze winter toevallig ook nieuwe gemaakt. Gezien de afmetingen van de kuip zijn dat er twee. De oude luiken waren niet-zo-erg-watervast multiplex waarop teakdeeltjes waren verlijmd. Omdat teak duur is, en ik zuinig, heb ik met een beiteltje het multiplex laagje voor laagje weggestoken zodat alleen teakhout overbleef. Daarna de naden een halve millimeter uitgefreesd. Nieuwe multiplex luiken gemaakt, met een waterhol aan de onderkant. Alle kopse kanten geimpregneerd met Polyfix, en daarna de teak delen erop verlijmd. Aan de binnenkant in de sponning rubber strookjes gelijmd om het rammelen tegen te gaan. De boel scharnierend gemaakt met vlinder scharnieren, want het is toch een aardig gewichtig verhaal geworden..... Misschien had ik er verstandiger aan gedaan aluminium luiken te ( laten) maken, en daarop het teak te verlijmen. Dat doen we dan de volgende keer. Maar hopelijk duurt dat nog een paar jaar.....  Overigens blijven die ingehakte scharnieren ook een puntje van inwatering natuurlijk. Ik heb veiligheidshalve de gehakte sparingen ook geimpregneerd met Polyfix. Misschien is inbedden in kit ook een optie, maar ik ben bang dat je de boel nooit meer heel gedemonteerd krijgt, mocht dat nodig zijn. Wel vind ik een scharnierend luik "veiliger" dan een los luik. Ik kreeg ooit een los luik op mijn achterhoofd terwijl ik voorover in het motorruim stond, en ik ben er niet knapper van geworden.

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Ons luik is denk ik van hout wat vervolgens voorzien lijkt van een polyester laag, het is een los luik.
Het voordeel is dat je makkelijk bij de motorruimte kunt, maar inderdaad op ruim water kun je er niet veel mee. (rechtop zetten is dan geen optie)
Het idee van twee klapbare luiken (in de langsscheepse richting) spreekt mij wel aan.
Het luik is wel van de juiste isolatie voorzien en daardoor zeer stil, zal met 2 luiken wel minder zijn.
Antwoord
Bijzaak? Afgelopen zomer brak de bedieningskabel van de keerkoppeling. Het was toen wel heel erg fijn dat we het (los liggende) motorluik in de kajuit konden zetten en de keerkoppeling met de hand konden bedienen . We hebben zo via meerdere bruggen de thuishaven weten te bereiken.
Geen argument om een motorluik niet te voorzien van scharnieren indien dat toch de voorkeur heeft...

Wieke Mare
Grundel 8.5
Antwoord
Qua isolatie is vooral luchtdicht (rubber) afdichten van belang en dan ietwat klemmen. Meeste geluid komt door kieren. Een dik scheepsluikrubber en andere geluidsabsoberende producten hebben hier de electrificatie op de lange baan geschoven.
Antwoord
Luchtdicht geïsoleerd.. (@Bonne), kan dat problemen geven van een te warme motor? Maw kan de motor dan de stralingswarmte nog wel genoeg kwijt? Of speelt dat geen rol. Bij onze Farymann P30 is dit tot nu toe nog voor ons een argument om maar niet (tegen motorgeluid) te isoleren. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of er dan wel genoeg lucht bij de motor kan komen voor een goed gasmengsel. Er zitten nogal grote luchtfilters / luchthappers op deze Farymann...
Wie kan hierin meedenken? Bvd!

Wieke Mare
Grundel 8.5
Antwoord
Voor de warmteafvoer van een watergekoelde motor is geen lucht nodig, maar het kan in de machinekamer wel onaangenaam heet worden. Voor een dynamo kan het problemen opleveren als die veel stroom moet leveren in die hitte.

Voor de verbrandingslucht heb je wel een goede toevoer nodig. Op vol toerental (ongeacht de belasting), dat is 2500 toeren/minuut, zuigt een P30 2500 gedeeld door 2 (want viertact) maal de cilinderinhoud (1,27 liter) = anderhalve kubieke meter lucht per minuut.
Hoe kouder de aangezogen lucht, des te beter loopt de motor.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ja juist, uiteraard moet er wel ergens lucht aangevoerd kunnen worden. Op mijn skutsje is dat makkelijk via de raampjes op de kont. Ik doelde meer op motorgeluid in de kuip, waar je zit te sturen.
Antwoord
Veel dank, voor de reacties! Dan maar wat meer motor geluid, ook al is het een mooi oud rustig plofje dat ie uithoest... en ik toch na een dag motoren wel eens zat ben ...
Antwoord
Inderdaad ook mijn dank voor alle reacties! Ons motorluik is klaar en blijft voorlopig zonder scharnieren.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)