Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Navigatieverlichting
#1
Zat even te kijken naar navigatieverlichting.
Voor CVO is bepalend dat het aan de eisen van het BPR voldoet. Zat zelf te denken om daar wat ledverlichting voor te fabriceren. In de mast een carnavalsverlichting en voor de rest bb en sb verlichting en een heklicht.. maar mag dat? Bpr schrijft hoeken voor. Kan nergens een plicht voor e keur bemerken. Iemand dit al bij de hand gehad?
Antwoord
#2
Ik bewaar van al mijn navigatie verlichting de documenten aan boord in de map die ik kan overhandigen in geval van inspectie.
Ik dacht dat het CE en RoHS was waar het aan moet voldoen.
Als je een klein bootje hebt onder de 7 meter denk ik niet dat ze daar om vragen en tot de 20 meter zullen ze er niet zo snel om vragen.
Maar daar boven kan je maar beter alles op orde hebben mijne inziens, hoe minder er aan te merken is, hoe makkelijker het is.
Als je oude navigatie verlichting hebt kan je ze ook gewoon op internet vinden en uitprinten trouwens.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#3
Als CVO schip langer dan 20 meter zit je vast aan verplicht wheelmark certificaat voor je nav. verlichting.
< 20 meter mag je volstaan met BSH keur of Colreg-72 eisen.
Zelf maken / bouwen is dus niet toegestaan.

ff hier lezen:

https://puc.overheid.nl/nsi/doc/PUC_1591_14/1/
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#4
(11-04-2023, 21:13)Sanibroyeur schreef: ..... Zat zelf te denken om daar wat ledverlichting voor te fabriceren.....

Ga nou niet zitten klooien joh.
Je hebt een serieus schip, ga daar dan ook serieus mee om.
Dat geldt voor de navigatieverlichting, maar evengoed ook voor alle andere dingen aan je schip.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#5
(11-04-2023, 23:05)Calidris schreef: Als CVO schip langer dan 20 meter zit je vast aan verplicht wheelmark certificaat voor je nav. verlichting.
< 20 meter mag je volstaan met BSH keur of Colreg-72 eisen.
Zelf maken / bouwen is dus niet toegestaan.

ff hier lezen:

https://puc.overheid.nl/nsi/doc/PUC_1591_14/1/

Intressant, dank voor de info! Ik zie hier overigens wel veel detail eisen waar weinig schepen compleet aan voldoen. Bv individueel SB en BB NL schakelen gaat toch vaak tegelijk. Idem over alarmering en dimming e.d.

"5 Navigation Light Controller
5.1 An NLC should facilitate ON/OFF controls of individual NLs.
5.2 An NLC should provide visual indications of "ON"/"OFF" status of NLs.
5.3 Pre-programmed NL group settings may be provided.
5.4 An NLC on board a ship not less than 50 m in length should provide the alarm for:
failure of power supply to NLs; and
failure, including short circuit, of a lamp which is switched ON.
5.5 An NLC on board a ship not less than 50 m in length should present the status of all NLs in a logical presentation, meeting the requirements set out in resolution MSC.191(79), e.g., by symbol marks on a display.
5.6 All indicators of an NLC should be dimmable to ensure easy reading without disturbing the night vision of the Officer of the Watch. The brightness of a display, if fitted, of an NLC should be controllable.
5.7 An NLC should support the use of standardized serial interfaces for marine navigation and communication systems2.
5.8 The NLC should have a bi-directional interface to transfer alarms to external systems and receive acknowledgements of alarms from external systems. The interface should comply with the relevant international standards2."
Antwoord
#6
Per lantaarn moet je vanuit de stuurstand kunnen waarnemen dat het light brand. Veelal gebeurd dat d.m.v. indicatie lampjes of LED's. Het dimmen gaat over de indicatie lampjes/ledjes.

De lantaanrns moeten individueel gezekerd zijn, zodat niet bij sluiting in één van de lantaarns alles uit gaat.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#7
Dank voor de info. Ik ga op safe.. dan kost het maar wat. Dank!
Antwoord
#8
Ben nu met de Navigatie verlichting bezig. Morgen even naar Aquaservice in Zwartsluis.
In de mast moet een rond schijnende lamp komen rood BOVEN groen en een witte lamp rond schijnend als anker verlichting. Kan ik nergens vinden..iemand een idee?
Antwoord
#9
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#10
Denk eraan: minstens een meter vertikale tussenruimte tussen rood en groen.
Verder, een ankerlicht hangt beter niet hoog in de mast, want dan wordt-ie gauw over (onder?) het hoofd gezien. Zet of hang 'm liever een stuk lager.

Gebruik de juiste gloeilampjes met een vertikale gloeidraad, absoluut geen LED-vervangingslampjes in je goedgekeurde armatuur. Er bestaan geen goedgekeurde LED-lampjes die geschikt zijn voor je gewone armatuur, ook al vertellen vele leveranciers je wat anders.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#11
(20-04-2024, 16:37)Berghout-2 schreef: Gebruik de juiste gloeilampjes met een vertikale gloeidraad, absoluut geen LED-vervangingslampjes in je goedgekeurde armatuur. Er bestaan geen goedgekeurde LED-lampjes die geschikt zijn voor je gewone armatuur, ook al vertellen vele leveranciers je wat anders.

Vooral dát dus!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#12
en zet de rood boven groen houder aan de zijkant van je mast en niet aan de voorkant. Als de mast dan plat gaat ben je net een stukje lager waardoor je misschien die ene brug bij de strontrace tijdens sper wel kunt pakken.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)