Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Documentatie brandblusser
Als punt van afwijking in de UCB keuring staat:

Blussers aan boord en gekeurd documentatie ontbreekt

Wat wordt hiermee bedoeld? Moet ik voor elke brandblusser dokumentatie op papier hebben?
Antwoord
Is de gele stikker er niet meer of over de keuringsdatum?
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Lijkt me dat er een geldige keuringsstikker op moet zitten van een gecertificeerd bedrijf.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(12-04-2023, 19:17)Calidris schreef: Lijkt me dat er een geldige keuringsstikker op moet zitten van een gecertificeerd bedrijf.

Ja, die zit er bij beide blussers op. Met een volgende keuringsdatum van volgend jaar. Ik denk, dat ik voortaan bij aankoop en herkeuring om iets op papier moet vragen.

Marco
Antwoord
De brandblussers aan boord dienen inderdaad gekeurd te worden, maar merkwaardigerwijs om de twee jaar.
Er moet bij de keuring (behalve het gele stickertje) een keuringscertificaat afgegeven worden.
Het vreemde is dat nergens is omschreven wat er op dat certificaat moet staan.

Bij de tweejaarlijkse keuring voor mijn beroeps-sleep/duwboot gaf mijn (officieel erkend) keuringsbedrijf een kunstig gemaakt A-viertje waarop hun bedrijfslogo stond, het woord "certificaat", mijn bedrijfsnaam plus bootnaam, en de opmerking dat "op die-en-die datum 5 brandblussers zijn gekeurd volgens de voorgeschreven onderhoudsnormen NEN2559" en dat het certificaat geldig tot die-en-die datum.

Dit certificaat is dus pure flauwekul, nietszeggend (want de serienummers of andere specificaties van de blussers zijn niet vermeld), en een overbodig bureaucratisch papier. Maar zonder dit flauwekulpapiertje ben je dus in overtreding.
Bij controles waren de dienders er heel tevreden mee.

De allereerste keer dat ik gecontroleerd werd (ik had mijn sleepboot net in de vaart en de RP-boot wilde bij Lelystad wel even kennismaken), had ik 5 splinternieuwe brandblussers hangen, volledig volgens de eisen van het CVO en met gele datumstickers erop.
Ik had er echter geen papiertje bij met "certificaat" erop. De dienders gaven mij complimenten dat ik het papierwerk zo goed voor elkaar had, maar zeurden over het ontbreken van dat certificaat. Ik trok een brandblusser uit z'n houder en toonde hen de ingeslagen fabrieksdatum, slechts twee maanden oud. Dat kon wel wezen, zeiden ze, maar het gaat om het certificaat.
Ik kreeg een officiële waarschuwing en moest binnen twee weken een kopie van een certificaat opsturen, anders een erg hoge boete.
Zucht...
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Overigens, en dat sluit aan bij het andere draadje over navigatieverlichting, ben je ook verplicht om voor iedere navigatielantaarn een certificaat aan boord te hebben. Dat voorgedrukte papiertje zit in de doos als je een nieuwe lantaarn koopt en dat is typisch zo'n papiertje dat je met de doos wegdondert.
In Nederland ben ik nog nooit gevraagd naar die lantaarncertificaten, maar in Duitsland is men er geil op.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Brandblussers (de echte) hebben het eeuwige leven niet en de UHT staat in de fles geslagen, dus daar hoort wel een document bij lijkt me.
Wij hebben er een stuk of 20, maar geen certificaat. worden wel jaarlijks gekeurd. (daar is dan weer wel documentatie van)
De keurende instantie keurt blussers oa. af op leeftijd
Antwoord
(17-04-2023, 6:38)Bebop62 schreef: Brandblussers (de echte) hebben het eeuwige leven niet en de UHT staat in de fles geslagen, dus daar hoort wel een document bij lijkt me.
Wij hebben er een stuk of 20, maar geen certificaat. worden wel jaarlijks gekeurd. (daar is dan weer wel documentatie van)
De keurende instantie keurt blussers oa. af op leeftijd

De fabricagedatum staat ingeslagen, meestal in de onderrand van de rode cilinder.
Bij beroepsmatig gebruik en gebruik op CvO-plichtige schepen geldt dat een blusser elk jaar moet worden gekeurd (zoals eerder genoemd is dat voor gebruik aan boord van schepen merkwaardigerwijs  om de twee jaren).
Als een blusser 5 jaar oud is, moet hij worden gereviseerd. Hij wordt dan geopend, geleegd, nagekeken, er komen nieuwe rubbers in enz.
Na elke keuring moet (voor scheepsgebruik) een nieuw certificaat worden afgegeven door het erkende keuringsbedrijf, maar nergens staat beschreven waar dat certificaat aan moet voldoen of wat erop moet staan.
Als een blusser 10 jaar oud is, wordt-ie definitief afgekeurd en moet worden verwijderd. Het is niet toegestaan om afgekeurde blussers te laten staan.

Voor "hobbygebruik" geldt geen enkele keuringsplicht. Zo vind je in schuurtjes en bootjes soms blussers van tientallen jaren oud. Die meestal nog gewoon goed werken.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
en zo is het....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)