Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Owatrol door vlakvet.
Hallo,

Ben het vooronder aan het slopen. Het aanvaringschot moet er weer in gelast worden. Mooie gelegenheid om het staal te conserveren.
Ik wil spindelolie mengen met vlakvet.. en eventueel wat owatrol.. heeft dat zin? Owatrol is helaas niet gratis..dus wou even peilen of het zin heeft.
Antwoord
Het mooie van vlakvet is dat het een mengeling is van vele soorten vetzuren, met grote en kleine moleculen, met vloeiende en statische eigenschappen, alles door elkaar.
Daardoor zal het goed blijven "staan" terwijl een deel doorkruipt naar de verborgen hoekjes.
Kortom, je hoeft aan vlakvet helemaal niks toe te voegen voor een optimaal resultaat.

Maar ja, vet blijft vet en dus plakkerig.
Als je een "droge" conservering wilt, kun je denken Owatrol RLS of Owatrol verftoevoegmiddel. Of bilgeverf met een scheut olie (Owatrol of gekookte lijnolie).
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Als je nog vlakkenvet nodig heb staat er hier nog een bijna volle emmer.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Dank! Heb vlakkenvet en spindelolie gehaald bij CIV in Lauwersoog. Wil het vermengen zodat het wat meer vloeibaar wordt. Achteronder compleet gesloopt. Eerst de 80l boiler met warmtewisselaar monteren , daarna soppen met vet.. isolatie er tegenaan en aftimmeren. Hoop daar voor de winter een lekker bedje te creëren met een klein kacheltje/ radiator.. heb van die Jaga radiatoren op d'r kop getikt voor weinig.. eens kijken of ik er plek voor heb.
Antwoord
Vlakkenvet is bewezen ongeschikt om te gebruiken als conserveringsmiddel voor scheepsvlakken.

Probleem van vlakkenvet:
in de winter word het koud, en daardoor word het vet taai.
Het krimpt hier en daar.
Doordat het koud wordt scheurt de laag vet op langgerekte plaatsen in.
Door het inscheuren ontstaat er een opening tot op het ijzer/staal.
In de lucht zit altijd vocht die neerslaat op het staal.
De laag vlakkenvet word ondermijnt door oxidering (roesten) van het staal.

Wat je al na enkele jaren vaak ziet is een mooie strakke laag vlakkenvet.
Druk er met een schroevendraaier op en je schiet er een centimeter (of meer) doorheen.
Het blijkt een losse laag vet te zijn die ondermijnt is door roest.

Na 30 jaar vlakken van schepen met vlakkenvet te hebben gezien is dit de conclusie.
Gebruik geen vlakkenvet om scheepsvlakken te conserveren.

Gebruik spindelolie of iets anders dat niet ruikt en licht vloeibaar blijft.

Heb je toch vlakkenvet en kun je er goed bij.
Controleer het op scheuren en zet er af en toe een brander op.
Antwoord
Ik heb ook eens een vlak gezien waar lanoline op zat (wolvet). Geen spoortje roest te bekennen. Wordt dat vaker gebruikt?
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
(27-03-2024, 10:52)Snaak schreef: Vlakkenvet is bewezen ongeschikt om te gebruiken als conserveringsmiddel voor scheepsvlakken................

Nou Snaak, dat is een nogal boude stelling.

Als ik jouw omschrijving van de problemen lees, is er ergens een héél dikke laag vet opgesmeerd, en bovendien op een vuile ondergrond.
Als je vlakkenvet dun smeert op een schone en droge ondergrond, is er niks aan de hand. Ook niet na jaren. Het grootste nadeel van vlakkenvet is dat er vuil op vastplakt, dus het wordt na járen een beetje vies zooitje. En dat je erg moet oppassen als er gelast wordt aan een vet vlak.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(27-03-2024, 19:07)Berghout-2 schreef:
(27-03-2024, 10:52)Snaak schreef: Vlakkenvet is bewezen ongeschikt om te gebruiken als conserveringsmiddel voor scheepsvlakken................

Als ik jouw omschrijving van de problemen lees, is er ergens een héél dikke laag vet opgesmeerd, en bovendien op een vuile ondergrond.
Als je vlakkenvet dun smeert op een schone en droge ondergrond, is er niks aan de hand. Ook niet na jaren. Het grootste nadeel van vlakkenvet is dat er vuil op vastplakt, dus het wordt na járen een beetje vies zooitje. En dat je erg moet oppassen als er gelast wordt aan een vet vlak.

Ik heb (8 jaar geleden) het vlakkevet aan de bovenzijde afgedekt met een dunne folie: voordeel; geen geur en geen vuil dat zich aan de bovenzijde innestelt. Verder minder kans op uitdroging. Of ik er goed aan gedaan heb, weet ik niet zeker. Wel is het vet nergens ingedroogd en is het vlak (na een controle) nog perfect.
Antwoord
Ik gebruikte altijd ooievaarskuitenvet. Cool
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(27-03-2024, 19:07)Berghout-2 schreef:

Ik wou dat ik je gelijk kon geven.
In 30 jaar tijd op geen enkel schip waar ik op het vlak kwam, niet 1 keer gezien dat vlakkenvet goed bleef.
Zonder 1 uitzondering, louter en alleen grote plakken vet met daaronder platen roest.

Onlangs nog een schip gezien met een vlak dat 10 jaar geleden in het vlakkenvet is gezet......zelfde resultaat:
grote platen met roest eronder.
Daar waar centimeters water had gestaan......vet geheel weggespoeld...foetsie (maar misschien hebben die wel vet op de walshuid gesmeerd).
Doodsonde dat het niet gestraald en gecoat is.

Beste optie is stralen en coaten.
Is daar geen geld voor: spindelolie en zorgen dat je er bij kunt om bij te houden.

Nogmaals, is heb helaas niet 1 keer gezien dat het goed bleef.
Maar misschien ben ik magnetisch op verotte scheepsvlakken met vlakkenvet.

Vroeger werden vetsoorten in tanks gebruikt om te conserveren maar het werkt gewoon niet.
Stralen en coaten is wat werkt.
Een enkeling wil een stalen tank nog wel eens cementeren (dat werkt goed op licht aangeroest staal) en ook dat moet je bijhouden omdat er schollen vanaf vallen.

Vet: leuk om te smeren maar niet om langdurig te conserveren.
Antwoord
Wel, Snaak, dan hebben wij dus verschillende ervaringen :-)

Overigens, een geklonken schip dat aan de binnenkant gestraald is, roest gewoon lekker verder achter de spanten. Daar helpt vlakkenvet tegen ;-)
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik kan de bevindingen van Snaak wel onderschrijven. Als je gaat schrapen, heb je altijd wel een roest laagje. Waarbij niet vast te stellen is of dit er al zat voor het vet of later ontstaan is.

Maar Snaak, wat is jou achtergrond?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)